Hallo allemaal,
Ik heb een c3 uit 2009 met een 1,4 ltr motortje en 8 klepjes. Wanneer dien je de kleppen te controleren en eventueel te stellen? In het onderhoudsboekje heb ik niets kunnen vinden.
Een vervolgvraag is met welk aanhaalkoppel zet ik de borgmoertjes vast? Ik ben een topic tegen gekomen wat hierover ging maar helaas ging het al snel over iets anders.
Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van de antwoorden. Ik wil niet op gevoel aandraaien.
groetjes Coos:-)
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Kijk deze even, alles wat je wilt weten aangaande klep stellen voor dit type motor. Ik stel ze meestal tijdens distributiewissel of als ze erg tikken. Er is niet echt een vast km aantal voor.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
2cvMaarten,
Dank voor je antwoord,toch raar dat er geen regelmatige controle is aangegeven. Duidelijk filmpje.
groetjes Coos:-)
Bij mijn ZX met 1.8 motor (XU7JP) was het geloof ik iedere 15.000km, maar dat lijkt me wat overdreven? In 3 jaar tijd 60.000km mee gereden maar nooit kleppen gesteld eerlijk gezegd.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Coos van der Have schreef:2cvMaarten,
Dank voor je antwoord,toch raar dat er geen regelmatige controle is aangegeven. Duidelijk filmpje.
groetjes Coos:-)
Als je het op safe wilt spelen kun je iedere grote beurt controleren, ervaring leert dat dit niet nodig is.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
FastFred schreef:Bij mijn ZX met 1.8 motor (XU7JP) was het geloof ik iedere 15.000km, maar dat lijkt me wat overdreven?
Mij ook. Had die motor geen hydraulische klepstoters of was het nog een achtklepper? Mijn Turbo CT (XU10 J2TE) heeft nu 187.000km gelopen en zit nu met één klep tegen de toleranties aan. De rest is nog helemaal goed. Mijn kleppen zijn nog nooit gesteld.
De TU in een c3 is een hele andere motor, maar ik kan me niet voorstellen dat je bij zo’n motor aan een hele andere orde van grootte moet denken. Ik zou ze ook bij iedere d-riemwissel (laten) controleren en zo nodig (laten) stellen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Advies controle klepspeling van een TU motor is iedere 20.000 km. Voor en XU met 8 kleppen en stelplaatjes was dat 40.000 km.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt allemaal voor jullie bijdrage.
Ik ga om de 20.000km controleren en als blijkt dat deze interval langer kan dan pas ik dit wel aan.
groetjes Coos