invloed crowfoot op moment?
Coos van der Have
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 08-06-2010

Gepost: 22 oktober 2019 08:44 AM

Hallo allemaal,

Kan iemand uitleggen of het gebruik van bv een crowfoot invloed heeft op het uiteindelijke krachtmoment.
Is dit te neutraliseren of anders te berekenen?
Alvast bedankt,
Coos

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 22 oktober 2019 09:11 AM
  [ # 1 ]

Ik neem aan dat je een breekijzer/koevoet bedoelt (crowbar)?

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 22 oktober 2019 09:57 AM
  [ # 2 ]

KrachtXweg=krachtXweg?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Coos van der Have
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 08-06-2010

Gepost: 22 oktober 2019 11:17 AM
  [ # 3 ]

Hallo mensen,

Een Crowfoot gebruik je bv bij kleppenstellen, als je het klepspelingboutje moet vasthouden met een schroevendraaier en je wilt het borgmoertje vastzetten met een momentsleutel of dopje, het is een soort steeksleutel waarin het vierkantje past van de ratel of momentsleutel. Hierdoor kan de totale lengte van de momentsleutel wel veranderen,Als de Crowfoot nu haaks op de momentsleutel gebruikt wordt verandert het moment dan ook?
Ik hoop dat ik het goed genoeg heb uitgelegd?
Groetjes Coos

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 22 oktober 2019 11:38 AM
  [ # 4 ]

Dat gereedschap kende ik alleen van zien, niet van naam. Weer wat geleerd Smile

Profiel  
 
Coos van der Have
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 08-06-2010

Gepost: 22 oktober 2019 03:14 PM
  [ # 5 ]

Hallo Apprentice,

Daar is dit forum toch ook voor. Leren van elkaar.
Ik heb ook nog zoveel te leren, 62 jaar.
groetjes Coos

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 oktober 2019 06:50 PM
  [ # 6 ]

Het verschil is te verwaarlozen volgens het boekje wat ik hier van snap-on heb liggen. Het is echter een erg onhandig ding. Je kunt veel beter de klepspeling afstellen, de borgmoer handvest zetten en als je klaar bent even de momentsleutel pakken, er een dopje opzetten en de boel natrekken op moment.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 23 oktober 2019 08:04 AM
  [ # 7 ]

Het is mij niet direct duidelijk waarom je bij het borgen van de moer bij het kleppen stellen een momentsleutel zou willen gebruiken. Je stelt met de schroevendraaier, houdt hem vast en draait de borgmoer aan. Eventueel tot “5 voor 12” waarbij je er rekening mee houdt dat met het laatste tikje de stelschroef nog een fractie meedraait.
Bovendien, met fijne schroefdraad loopt dat, bij goed met de hand vast draaien, never nooit los.
Voelermaten, schroevendraaier en steeksleutel, meer heb je echt niet nodig.

Bij een momentsleutel geldt het ingestelde moment op de hartlijn van het aansluitvierkant voor de dop.
Verleng je dat of rechtuit, of haaks, dan wijzigt het met de extra afstand die je vanaf de hartlijn gaat werken. Zoals Waterman aangaf is dat verschil erg weinig. Tuurlijk kun je daaraan rekenen, maar zoals gezegd: “Waarom überhaupt op moment aanhalen?”

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 23 oktober 2019 09:06 PM
  [ # 8 ]
Coos van der Have schreef:

Hallo mensen,

Een Crowfoot gebruik je bv bij kleppenstellen, als je het klepspelingboutje moet vasthouden met een schroevendraaier en je wilt het borgmoertje vastzetten met een momentsleutel of dopje, het is een soort steeksleutel waarin het vierkantje past van de ratel of momentsleutel. Hierdoor kan de totale lengte van de momentsleutel wel veranderen,Als de Crowfoot nu haaks op de momentsleutel gebruikt wordt verandert het moment dan ook?
Ik hoop dat ik het goed genoeg heb uitgelegd?
Groetjes Coos

Dit gereedschap gebruiken we in de luchtvaart vaak. De waarde veranderd zodra je de moment sleutel gaat verlengen. De formule die je dan kunt gebruiken is:

Nieuwe torquewaarde = Gegeven torquewaarde x L / (L+X)

Waarbij: L de lengte van de momentsleutel is
      X De lengte van de verlenging is

Onthoud, de nieuwe waarde is altijd lager dan de gegeven waarde!!

 

Afbeelding Bijlagen
torquesleutel.PNG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook