Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mijn Xant is van juni 2000, en het model zat toen al in de uitloop; opvolger C5 zou spoedig volgen.
Ik kan me niet voorstellen dat voor E10 nog even snel een aanpassing is gemaakt..?
Kan een Xant II (na de update van ‘98) nu wel of niet op E10?
‘Spirit of avant-garde’
Zit met hetzelfde probleem, Xant uit juli 2000 en ik krijg nergens een keiharde bevestiging van het (Citroen) sprookje, dat alles van na 1 januari 2000 E10 bestendig is. Dus ik neem geen risico en tank vanaf oktober alleen E5. Heb genoeg horrorverhalen gehoord.
Adri
Gewoon die oude hokken laten opknijpen, hoef je je ook geen zorgen meer te maken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Zo hoort de overheid het graag ja. We moeten tenslotte onder het mom van duurzaamheid wel massaal overstappen op nieuwe auto’s!
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
En we moeten ook allemaal zeer bang zijn voor diesel. Past een beetje in hetzelfde straatje.
Ik geloof dat een keertje E10 geen kwaad kan. Voor de zekerheid af en toe wisselen tussen E5 en E10?
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
ik vind het best triest dat een klantvriendelijke fabrikant het af laat weten als je een vraag hebt of een auto vanaf midden ‘99 of net erna wel of niet op e10 mag rijden. Je weet toch welke materialen je hebt toegepast in je productiejaren, zou je denken. En wat is dan de moeite van een iets meer specifiek advies (misschien op org nummer) als een citrofiel (in dit geval) er om verzoekt.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Het is nog wat vroeg om echte conclusies te trekken, maar ik heb een eerste indruk dat mijn ZX 1.4i een stuk verder komt op een volle tank Euro 98 dan op de Euro 95E5, laat staan op de E10. Ruwweg 600km ipv 450km tussen twee tankbeurten. Zien jullie dat ook?
1999 is 20 jaar geleden….
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Precies. 20 jaar oude auto’s worden door PSA sowieso nauwelijks nog ondersteund.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Helaas geeft ook een bezoek aan de dealer geen uitkomst; ze weten het eenvoudigweg niet.
Je zou verwachten dat Citroën in Frankrijk intussen al aardig op de hoogte zouden moeten zijn van de problematiek rondom E10 brandstof, omdat deze al (veel) langer verkrijgbaar is daar.
Jammer dat deze info blijkbaar niet bekend is bij Nederlandse dealers
‘Spirit of avant-garde’
Natuurlijk niet.
20 jaar geleden had je de Zweden die E85 hadden en de Brazilianen die op alcohol reden.
De Fransen dronken het toen alleen maar.
Het was dus ook geen issue bij het bestellen van onderdelen: Je bestelde als fabrikant benzineslang. Gewoon geschikt voor benzine.
En of die dan tegen een mengsel kan met ethanol? Geen idee. Was geen issue. Dus houd je het ook niet bij. Het was gewoon benzineslang.
De vraag voor geschiktheid voor ethanol kwam pas een paar jaar later: Het zou wel eens kunnen dat wij ook ethanol door de benzine gaan gooien, dus vanaf 20.. moet het er tegen kunnen.
Ik tank heel vaak in België waar ze al een paar jaar E10 hebben. Eerlijk gezegd nooit problemen met die E10 in mijn Xantia. Kwa verbruik gaat het ook goed: 1 op 15 (in de zomer wat zuiniger, in de winter wat minder zuinig).
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Vandaag even octaan 102 wezen tanken met de 2cv bij tanqyou , ... stuk vriendelijker geprijsd dan voorheen bij firezone , 20 ct p/l minder, en nog dichterbij ook
De Xantia ook maar eens volgooien hiermee , dat E10 niet gelijk problemen geeft snap ik best , maar die meuk komt er alsnog niet in, ook niet voor af en toe.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hier een mooi stuk van AMT:
Lees en huiver:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De Excellium ongelood van Total is sinds de invoering van E10 als standaardbenzine weer échte 98 geworden. Er is nu ook een promotie gaande waarbij je twee jaar gratis tanken kunt winnen. Ik vind ‘m verdacht goedkoop: zo’n acht cent duurder dan de goedkoopste E10 die er op dit moment te krijgen is. Na de actieperiode (tot 31-1-2020) zal de prijs wel weer oplopen.
Voor mij in ieder geval reden genoeg om voorlopig 98 te tanken. Verbruik is (nog) niet meetbaar anders, maar de PureTech loopt een stuk minder rauw op 98. Die paar euro extra heb ik daar graag voor over.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!