Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
Hallo,
Ben voor mijn GS 1220 een “nieuwe” motor aan het samenstellen.
Ik heb hiervoor nieuwe zuigers en bussen ter beschikking.
Als ik deze vergelijk met de oude dan is het compressiegetal dat op de zuiger staat verschillend.
7.5 ipv 8.2
Het model van de zuiger lijkt mij wel gelijk te zijn.
Waar zit dit compressieverschil of voor welk model zouden deze zuigers dan zijn?
De referentie van de set zuigers & bussen is 75513600
Diameter is 77.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als de zuigerpen op de zlefde ‘hoogte’ zit is de vorm anders. Ik zou nooit een lager compressiegetal zuiger nemen met de huidige schrale brandstoffen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Waar heb je die spullen vandaan?
Er heeft een keer een nieuwe kratmotor te koop gestaan, bedoeld voor een een stuk geschut, met als basis het G-blok. Die leverde wat minder vermogen dan in de auto’s, misschien zijn ze oorspronkelijk daarvoor…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er bestaan verschillende uitvoeringen van de zuigers met verschillende compressieverhoudingen. De motoren met een lagere compressieverhouding werden meestal gebouwd voor markten waar de brandstofkwaliteit lager was of er geen super benzine leverbaar was. Ook werden er zoals hierboven al beschreven werd motoren gebouwd voor andere doelen dan voertuigaandrijving. Deze moesten ook op laag octaan benzines goed lopen, eindvermogen was minder belangrijk.
Het monteren van een set met een lagere compressieverhouding levert onherroepelijk een vermogensdaling op. Ik zou daarom niet zomaar gebruik maken van deze zuigers maar op zoek gaan naar de set die bij jouw motor hoort.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het citroennummer 75513600 komt voor in het onderdelenboek van Citroen. Vermeld staat, dat het een set voor een 1220 motor. Wel staat er specifieke info bij mbt de versnellingsbak.
teveel citroenen
Zijn de bijhorende cilinders niet gewoon anders? Maw zijn die misschien wat hoger?
Verschil kan zijn dat ze de “vulkaan” op je zuigers wat dieper hebben gemaakt?
Je kan er ook even een afdruk van maken in een stuk playdoh klei van maken en dat doormidden snijden en vergelijken met de huidige zuigers.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
bogaard77 schreef:als de zuigerpen op de zlefde ‘hoogte’ zit is de vorm anders. Ik zou nooit een lager compressiegetal zuiger nemen met de huidige schrale brandstoffen..
Dat is toch juist precies andersom? met de huidige schrale troep in de brandstof kun je dan toch beter een laag compressiegetal hebben?
Of je maakt er een turbo/compressor geblazen versie van, dan kan het juist een voordeel zijn dat je compressiegetal lager is.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Deze set is voor de Japanse 1220 bedoeld. Deze motoren zijn al van “uitlaatgasreiniging” voorzien met luchtpomp. De precieze specificaties van deze versie heb ik nu even niet op een rijtje.
Goedemiddag. Kan verschillend zijn inderdaad. Er zijn 4 verschillende GS1220 zuigers bussen sets, de G103 (oudste type), G12/611, G12/612 en G12/619 (nieuwste type 1220), allen met een andere compressieverhouding. Zie o.a sleutelboek Olyslager.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Aha, ik vind nu deze informatie op de site van de GS/GSA vereniging:
MOTOR 3:
cilinderinhoud 1222 cm3(77×65,6) compressieverhouding 8,2: 1.
Maximum vermogen 60 DIN-pk bij 5750 tpm. 65,5 SAE-pk bij 6000 tpm.
Max. koppel: 8,9 kgm (DIN) bij 3250tpm. 9,2 kgm (SAE) bij 3250 tpm.
Overbrenging: pignon en kroonwiel8x33. Prestaties: 151 km/h.1000 m staande start: 36,8 sec. (Berline).
Max. snelheid: 149 km/h (Break).
Benzineverbruik: 1: 14,7 bij 90 km/h en 1: 10,4 bij 120 km/h (gestabiliseerde snelheid), 1: 8,9 in stadsverkeer.
MOTOR 4:
cilinderinhoud 1222 cm 3, compressieverhouding 8,7: 1.
Maximum vermogen 65 DIN-pk bij 5750 tpm.
Max. koppel 9,3 kgm (DIN) bij 3500 tpm. Overbrenging: pignon en kroonwiel: 8×33. Prestaties: 157 km/h, 1000’m staande start: 35,8 sec.
0 tot 100 km/h in 14,3 sec.
Benzineverbruik: 1: 14,7 bij 90 km/h en 1: 10,6 bij 120 km/h (gestabiliseerde snelheid), 1:9,2 in stadsverkeer.
En Motor 4 zit in de GS X2, dus daarmee is eigenlijk mijn vraag al beantwoord.