Gisteren een BX 1.9 TRS gekocht. Volgende week zaterdag ga ik hem halen.
Mooie auto met weinig km. Nog geen ton. (90000)Van binnen is ze nieuw. Maar ik heb de volgende problemen die ik tegenkwam met de testrit.
De vering stuiterde voor als een antieke kinderwagen.
Achter was ze harder afgeveerd dan een mini
Toen ik de hoogte stand van laagste punt naar hoogste punt zette, kwam eerst na een tijdje de achterkant omhoog en pas veel later de voorkant.
Ik zat zelf te denken aan platte veerbollen in combinatie met de hoogtesensor
Er is de laatste tijd weinig in gereden en ik denk dat alles gewoon weer wakker moet worden?!
Verder zit je hoger dan ik mijn Deauville 1.4i uit 1992 en dat is lastig daar je knieen tegen het stuur komen.
Open dakje is echt lachen!
De achterlichten zijn nog old school!
Ten slotte zit er een deuk in het rechter voorspatbord, die moet worden vervangen. Ik heb nog geen kleurcode maar misschien is de kleur op de foto voldoende. Het is grijs blauw metalic. (ik bedoel dus, misschien weet iemand nog iets liggen of staan bij sloop)
Al met al wat werk, maar dan hoop ik daar wel een hoop plezier aan te gaan beleven. (plaatselijk tankstation ook denk ik)
Misschien nog verdere tips?
Alle vloeibaarheden verversen denk ik, en misschien de D riem.
Iemand nog interesse in een Deauville 1.4 i???
Citroen Bx Deauville 1993
je hebt idd een stuiterende BiX dus je bollen moeten vervangen worden…
Het wil ook wel eens helpen om de LHM te vernieuwen, of de veerpoten voor zijn wat stroef, das ook op te lossen door een halve liter motorolie door de LHM te gooien. Maar na een paar weken gooi je er dan weer nieuwe LHM op.
btw, een TRS zie je ook niet veel lekker op carbs rijden
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Van harte gefeliciteerd met deze zeer fraaie BX 19 TRS.
Eén van de beste BX’en als je het mij vraagt. Full options en dan die fantastische dubbeltraps Solex- danwel Weber-carburateur. Ik gok trouwens bij jouw TRS op een Solex.
Je vroeg om tips?
Hier krijg je ze:
Ga eens heeeeeel snel nieuwe veerbollen op de TRS gooien. Geef je Deauville aan Thijs van de Bles en zorg dat de veerbollen daarvan op je TRS komen. Goedkoper kan niet, indien je Deauville nog goed veerde uiteraard.
Gezien de km-stand zullen de veerbollen nog nooit vervangen zijn.
Je kleurcode is EYYcR, oftewel Gris Météore.
Die kleur is redelijk vaak geleverd op de diverse modellen tussen 1986 en 1989.
Maak anders eens een foto van die deuk.
Verder zie ik dat je minimaal 1 originele wieldop mist. Vraag eens bij Citroënspecialist Van Gompel in Eindhoven of ze ze daar nog hebben liggen. Een tijdje geleden lagen er nog een paar namelijk.
Als je nog vragen hebt, mail je maar of zet je ze hier op het forum.
In ieder geval wil ik je welkom heten bij de club van carburateurliefhebbers.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
XBXG schreef:In ieder geval wil ik je welkom heten bij de club van carburateurliefhebbers.
Ja, welkom!!! Je dame ziet er mooi uit hoor. Veel plezier er mee en natuurlijk verwachten we meer foto’s hé.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
feliciteerd… die Bx stond nog niet zo lang op marktplaats
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
a.s. zaterdag ga ik hem halen dus dan kan ik wat foto’s maken. Vooral het interieur is brand new!
Bedankt voor de positieve reacties!
Citroen Bx Deauville 1993
Ik had ‘m ook al op marktplaats zien staan. Alles met een 159A-motor of de opvolger daarvan vind ik leuk, vandaar.
Zit er een blauw interieur in trouwens?
Anyway, we zien het wel op de foto’s binnenkort.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Gisteren avond de auto opgehaald in Veldhoven. Ziet er vooral erg goed uit. Het rijden viel nog een beetje tegen. Dit is niet gek met platte bollen natuurlijk. Stationair liep ze ook nog een beetje te sputteren. Verder begon er iets vervaarlijks te brommen rond de 120 km/u. Voorwielen balanceren? De motor had ook wel iets pittiger gekunt voor een 1900. In vergelijking met mijn 1400 dan. De bak was een beetje hakerig. Nieuwe platen? Kun je de platen vervangen met de bak in de auto? (Ging met m’n oude fiesta wel). Anders moet de boel er maar even uit en doe ik gelijk alles maar.
O ja, 250 eurootjes!!!, en er zit nog geen 90000 op!
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Dan zie ik je misschien nog een rijden in de buurt D D
Veel succes met je BX D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Eric schreef:...De motor had ook wel iets pittiger gekunt voor een 1900. In vergelijking met mijn 1400 dan….
Nette wagen! Je moet alleen niet vergeten dat dit de K6 uitvoering is met ongeregelde kat en (maar) 96pk, zeg maar de slechtste motoruitvoering die je kunt hebben qua zuipen en prestaties. Daarbij heeft de 1.4 een hele korte bak die ‘m veel pittiger doet overkomen, dus dat vertekent ook een beetje.
XBXG schreef:Van harte gefeliciteerd met deze zeer fraaie BX 19 TRS.
Eén van de beste BX’en als je het mij vraagt. Full options en dan die fantastische dubbeltraps Solex- danwel Weber-carburateur. Ik gok trouwens bij jouw TRS op een Solex.
Je vroeg om tips?
Hier krijg je ze:
Ga eens heeeeeel snel nieuwe veerbollen op de TRS gooien. Geef je Deauville aan Thijs van de Bles en zorg dat de veerbollen daarvan op je TRS komen. Goedkoper kan niet, indien je Deauville nog goed veerde uiteraard.
Gezien de km-stand zullen de veerbollen nog nooit vervangen zijn.Je kleurcode is EYYcR, oftewel Gris Météore.
Die kleur is redelijk vaak geleverd op de diverse modellen tussen 1986 en 1989.
Maak anders eens een foto van die deuk.Verder zie ik dat je minimaal 1 originele wieldop mist. Vraag eens bij Citroënspecialist Van Gompel in Eindhoven of ze ze daar nog hebben liggen. Een tijdje geleden lagen er nog een paar namelijk.
Als je nog vragen hebt, mail je maar of zet je ze hier op het forum.
In ieder geval wil ik je welkom heten bij de club van carburateurliefhebbers.
De kleurcode is toch zoals eerder genoemd EYYcR, Gris Meteore
Misschien weet iemand dan wel iets te staan ergens? Ik bedoel, ik zoek nog een zijscherm rechts voor.
Citroen Bx Deauville 1993
rb schreef:Nette wagen! Je moet alleen niet vergeten dat dit de K6 uitvoering is met ongeregelde kat en (maar) 96pk, zeg maar de slechtste motoruitvoering die je kunt hebben qua zuipen en prestaties.
Die 1.9 TRS heeft toch 105 pk….of heb ik dat mis ? ops:
Bram schreef:rb schreef:Nette wagen! Je moet alleen niet vergeten dat dit de K6 uitvoering is met ongeregelde kat en (maar) 96pk, zeg maar de slechtste motoruitvoering die je kunt hebben qua zuipen en prestaties.
Die 1.9 TRS heeft toch 105 pk….of heb ik dat mis ? ops:
dit de K6 uitvoering is met ongeregelde kat en (maar) 96pk
- Een standaard 19GT en de 19TRS tot begin 88 heeft 75kw / 102 pk.
- Vanaf begin 1988 kreeg NL respectievelijk de 19TRS K6 en later de 19 met monopoint injectie en 109pk (19TRi U9 in 1989 / 19TZi U9 + 19TGi-Routiere U9 vanaf resp. 1989 en 1992).
- In België kwam vanaf 1988 de versere 19TRS met 79kw / 107pk uitvoering zonder kat tot eind 1992.
bollen binnen!
Morgen krijg ik nieuwe bollen voor de TRS.
Ga ik eens kijken of ik dat erop geschroefd krijg.
Ben zeer benieuwd hoe dat rijdt.
Helaas heb ik nog geen zijscherm in kleur kunnen vinden.
Citroen Bx Deauville 1993
Ik heb zaterdag een ander zijscherm gehaalt bij Gompel in Eindhoven. En die zit er op. Ik zal snel wat foto’s maken. Toch prettig als alles strak is.
Er zit wel veel vocht in het olie circuit. Witte rook bij koude motor en een hoop witte troep bij olievul opening.
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:Er zit wel veel vocht in het olie circuit. Witte rook bij koude motor en een hoop witte troep bij olievul opening.
Hij zou weleens veel korte ritjes hebben gereden.
Tip : olie (laten) verversen, nieuw oliefilter en dan eens een paar ritjes op de snelweg maken, zodat hij een beetje schoon wordt van binnen.
En het is bekend dat de oudere BX motoren last hebben van die z.g. klepseals die uitdrogen….plus dat die witte rook natuurlijk ook vocht kan zijn uit de uitlaat.
Die TZI van mij heeft er ook last van, als ik alleen maar korte stukjes rijd….net als sludge dus onder de vuldop.