Devraag is of solderen beter is dna lijmen. Wie zal het zseggen? Dank voor je aanbod om jouw autogeenset te lenen. De volgende vraag is dan: kan ik daarmee werken? Of moet ik er eerst vlieguren mee opdoen? Geen idee. Alleen ervaring met waterleiding solderen.
Update: mijn carosseriebedrijf gebruikt gene smeertin meer tbv de lasnaden maar werkt met deze epoxy-aluplamuur: DEBRASEL ALSI 12 PLAMUUR + VERHARDER (FINIXA PBSN REPLACER). als je naar de website van CROP Non Paints gaat dan kun je de producteigenschappen lezen. Je kunt er zelfs carrosseriedelen van maken en die daarna nog in model kloppen. Ze reparerne er ook cilinderkoppen en caters mee. Het lijkt me sterk dat ik dit spul (dat ik toch in huis heb voor het strakmaken vd lasnaden) niet kan benutten om die verbinding bovenin te maken tussen deurhuis en deurkast.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Debrasil is mooi spul.
wordt na uitharding perfect bewerkbaar.
Ik vertin mijn lasnaden wel voor ik plamuur
Ik kan niet goed overweg met plamuur
Maar om debrasil te gebruiken op/om/ bij de deurhuid voor de verbinding….
zou ik niet durven
Plamuur welke ook in zijn soort ,wordt niet “1” met het metaal (geen echte hechting)
Vertinnen solderen doet dit meer/wel
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Maar uiteindelijk plamuur je toch ook (ook al schrijf je dat je er niet mee overweg kan ). Dat laatste laat ik aan de spuiter over.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kleine oneffenheden plamuur ik wel.
Maar om een scherm of deur strak te krijgen gaat mij echt te ver….
Ik probeer het altijd wel,maar geef dan na een tijdje weer op en denk dan ....
Da’s voor de spuiter
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik kom er niet goed achter wat de basis is van Debrasil:
Is het op basis van polyester of op basis van epoxy hars?
Ik zweer bij plamuur op basis van epoxy hars: goede hechting, niet hygroscopisch, lange bewerking tijd ( dat heeft ook een nadeel, je moet 24 uur wachten voordat je kan schuren etc.) zoals: https://www.polyservice.nl/epoxy/277-epoxy-plamuur-2402.html
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Maar weinig hygroscopisch en daarom geschikt als vervanger van smeertin (hoewel smeertin nog altijd het beste is). Het spuitbedrijf waar mjn plaatwerk heen gaat gebruikt dit ook. Zij moeten er op verder borduren dus moet goed komen.
Laswerk is heel netjes geworden, bijna klaar met het afslijpwerk met de lamellenschijf.
Foto’s volgen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En had de buurman een autogeen set…
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Nou, was dus laat thuis, rondom Arnhem weer hommeles, dagelijks verkeersinfarct. Gegeten. Donker. Dus nog niet langs geweest. Eind vd week even checken.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Twas wel effe leuk om je weer te spreken.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Absoluut! Ook leuk om jouw project eens live te zien en petje af voor de kwaliteit van jouw las- en strakmaakwerk (met tin!).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Laswerk rechter helft is gedaan. Voordat ik de deurhuiden omfels heb ik de hele handel eerst weer afgehangen en uitgelijnd. Daarbij zie je wel dat je stelplaatjes toch op andere plaatsen terugzet dan toen de oude huiden er nog op zaten, maar dat was te verwachten. Maar geen grote verrassingen. Het achterscherm heeft wel schade, maar was keihard, dus die laat ik uitdeuken en strak maken.
Volgende stap is lasnaden afwerken met Debrasel en in de epoxy, felsranden ook. Daarna omfelsen. dan weer afhangen en zorgen dat de portierranden van de omgefelste delen goed parallel lopen met het aansluitend plaatdeel. Overigens zijn de naden mooi smal en evenwijdig, zo ook de onderrand vd portieren in een mooie lijn. Ook sluiten de portieren erg mooi op de portierrubbers in de sponningen. Dat toch straks niet. De bovenrand van het voorportier wijkt nog tov het voorscherm, maar dat komt omdat hij nog niet is omgefelst, de portierkast zit op de goede hoogte.
Foto’s (het kleurtje bevalt mij nog niet zo… )
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Het wordt al wel echt een auto zo met dat plaatwerk erop.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Ja, de lijn is nu duidelijk te zien, maar het is wel echt millimeterwerk dus.
Het is millimeterwerk. Ja, er staat inderdaad gewoon een auto nu, bovendien staat ze hoog, sinds zondag pas slechts 1-2 cm gezakt. Dus er staat echt wat!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection