Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Op de Autosalon van Genève presenteert DS de e-Tense, een elektrisch aangedreven sportwagen met spannende lijnen en een krachtige elektromotor, die ook nog eens volgepakt is met bijzonder luxueuze designelementen. Ontdek deze volkomen geruisloze droomauto.
516 Nm aan koppel in volmaakte stilte, 402 pk zonder enige uitstoot, 4,72 meter lang en 1,29 meter hoog – in enkele cijfers en woorden is zijn volle omvang samengevat: de nieuwste creatie van DS die als wereldprimeur wordt getoond op de Autosalon van Genève zal volop aandacht op zich weten te vestigen. De jonge Franse premiumfabrikant heeft in het tweede volle jaar van zijn bestaan wederom een nieuw model dat kan worden getypeerd aan de hand van geavanceerde technologie en raffinement als belangrijkste kernwaarden. ‘Onze inzet: ontwikkel een GT met krachtige elektrische aandrijving. Een auto waarin raffinement, technologie en design van DS tot uiting komen. Een auto die je laat wegdromen en waarin je graag wilt rijden.’ Dit is de unanieme doelstelling zoals die door de gepassioneerde ontwerpers en ingenieurs is geformuleerd.
Combinatie van avant-gardistisch design en technologie
Het design van de DS E-Tense kan aan de hand van drie woorden worden getypeerd: plastisch, vloeiend en dynamisch. Met zijn silhouet van een Grande Tourisme-coupé dat wordt onderstreept door verchroomde ‘haaienvinnen’ – de vervangers van de conventionele buitenspiegels - en zijn metallic carrosseriekleur Vert Amétrine die maar n enkele behoefte oproepen: deze auto te zien rijden! De avant-gardistische allure is vooral aan de achterzijde zichtbaar. DS introduceert de digitale achteruitkijkspiegel en daarmee kregen ontwerpers meer vrijheid bij het design. Net als de concept car Divine DS heeft de DS E-Tense daarom geen achterruit. Een ander kenmerk van DS – de karakteristieke lichtunits, zowel aan de voor- als aan de achterzijde – kregen veel aandacht. Voor de voorzijde zijn LED-modules (DS Active LED Vision) ontwikkeld die zijn geïnspireerd op het werk van juweliers en horlogemakers. De units voor de dagrijverlichting hebben de vorm van parels en verlenen de auto zijn aanzicht. Aan de achterzijde wordt met knipperlichtunits in het dak een knipoog gemaakt naar de naamgever van het merk DS. Uitgangspunt van de karakteristieke lichtunits: de achterlichten maken gebruik van volledige LED-technologie en hebben de vorm van schubben; ze komen tot leven zodra de auto wordt gestart en zullen de toon zetten voor alle toekomstige modellen van DS.
In het interieur komen de expertise van luxe à la française en het gebruik van hoogwaardige materialen samen in toepassing van doorgestikt nappaleder voor de stoelen en geborsteld aluminium op de middenconsole. Aan het bewerken, testen en de fabricage van het kenmerkende horlogebandmotief, is 800 uur arbeid aan het leder voor zowel stoelen als dashboard besteed. Gebruik van edelstaalelementen in het dashboard zorgt voor een futuristische allure, net als het stuurwiel met de platte onderrand. Die aandacht voor details van DS blijkt ook uit het motief Clous de Paris met de dooreengevlochten lijnen rond de tuimelschakelaars in de middenconsole.
Samenwerking prominentste Franse fabrikanten van luxeproducten
Om het geraffineerde interieur te vervolmaken zijn in samenwerking met de prominentste Franse fabrikanten van luxeproducten een aantal elementen speciaal vervaardigd. DS heeft voor een tot dusverre ongekende aanpak gekozen om samenwerking tot stand te brengen met bedrijven die in de auto-industrie voorheen nog niet bekend waren.
Luxe tas van Moynat
De creatief directeur van Moynat koos voor zijn bijzondere designtas inspiratie bij de Y-vormige riemen waarmee het reservewiel vroeger aan de kofferbak was bevestigd. De twee hengsels zijn van kalfsleer uitgevoerd in hoogwaardig Terre de Sienne, een fraai bruin patina dat in de loop der jaren nog meer kleur en glans zal krijgen. De tas is van zacht leer dat volledig met de hand is vervaardigd met vakmanschap dat past in de traditie van Franse ambachtelijke leerbewerkers. De tas is multifunctioneel: hij kan volledig veilig aan de bestuurdersstoel worden bevestigd en wanneer de tas is losgenomen kan hij dienstdoen als elegante en handzame reistas.
Eenmalige editie van horloge van BRM
De technologie van horlogemakers is toegepast door een bijzonder horloge te ontwikkelen specifiek voor de bestuurder van de DS E-Tense. Het kan zowel om de pols worden gedragen als aan de middenconsole worden bevestigd. Het omhulsel van het horloge is 90 graden gekanteld zodat de tijd tijdens het rijden kan worden afgelezen.
Superieur geluidsysteem van Focal
Een stille auto wil niet zeggen dat geluid geen belangrijke rol speelt. Om een fenomenaal geluid tot stand te brengen transformeren 9 Focal Utopia hifi luidsprekers het interieur van de DS E-Tense in een auditorium waarin de meest verwende luisteraars zich op hun plaats zullen voelen. De superieure luidsprekers maken gebruik van buitengewoon geavanceerde technologie die geheel in lijn is met de auto zelf.
Combinatie van geavanceerde technologieën
DS neemt deel aan het kampioenschap Formule E en heeft ervoor gekozen om een motor voor de nieuwste creatie te ontwikkelen die milieuvriendelijk, stil en bovenal krachtig is: een 100 procent elektrische auto met een vermogen van 402 pk en een koppel van 516 Nm. Met een actieradius van 310 kilometer bij gecombineerd gebruik (360 kilometer bij stadsgebruik) behoort de DS E-Tense tot het universum van zeer snelle GT’s. De lithium-ion accu’s zijn in de bodem van de auto gemonteerd, waardoor een laag zwaartepunt is verkregen en het koppel gelijkmatig over de wielen wordt verdeeld.
Parametrisch design
In navolging van de DS 4 Concept is het de beurt bij de DS E-Tense om componenten toe te passen die met behulp van innovatief en avant-gardistisch design zijn ontwikkeld. In de modewereld en architectuur wordt gebruikgemaakt van parametrische middelen om op vernieuwende wijze oppervlakken en vormen tot stand te brengen. Het beste voorbeeld daarvan is het dashboard van de DS E-Tense, dat plastisch tot een futuristisch geheel is gevormd. Ook de grille van de radiator is met behulp van parametrisch design ontwikkeld, in dit geval in combinatie met 3D-printen.
De overgang van DS LED Vision naar DS Active LED Vision
Een concept car vormt een vooruitblik op toekomstige ontwikkelingen. De DS E-Tense brengt DS LED Vision – een keurmerk van alle huidige modellen van DS – naar een hoger niveau door het systeem actief te maken. Alle LED modules roteren nu 180 graden. Ook is de lichtbundel die de bestuurder bij het instappen bijlicht zijwaarts met 20 graden toegenomen en, belangrijker nog, er zijn nieuwe voorzieningen aan toegevoegd: een functie voor snelwegen en een voor weersomstandigheden als regen, sneeuw of mist waarbij de lichtbundel breder wordt. DS Active LED Vision verdringt het duister om ultieme veiligheid te waarborgen.
Geavanceerde technologie getuigt van aandacht voor detail
De auto biedt nog meer voorbeelden van geavanceerde technologie in de vorm van een digitale achteruitkijkspiegel die gebruikmaakt van een camera in de achterzijde van de auto of de innovatieve ‘clean cabin’-voorziening, een systeem dat met behulp van de airconditioning actieve bescherming voor inzittenden levert door de lucht te filteren. Het systeem controleert, analyseert en filtert vervuilende buitenlucht voortdurend om de interieurlucht te zuiveren.
Passie voor auto’s in de vorm van geavanceerde efficiency
De DS E-Tence is een unieke creatie die is bestemd voor mensen die hun passie voor auto’s ten volle tot recht willen laten komen en daarbij geen concessies wensen te doen op het terrein van rijeigenschappen en prestaties. Het onderstel is gemaakt van koolstofvezel en uitgerust met onafhankelijke dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen. Aangezien de accu’s onder de bodem van de auto zijn gemonteerd is een laag zwaartepunt verkregen zodat de auto een uitstekende wegligging en exact en voorspelbaar rijgedrag heeft, zeker gelet op de uitgebalanceerde verdeling van koppel over de assen. Zijn gestroomlijnde silhouet, de diffuser van koolstofvezel en de volkomen vlakke bodem van de auto dragen allemaal bij aan de aerodynamische eigenschappen. Ook de speciaal ontwikkelde Michelin-banden (geschikt voor het hoge koppel van de elektrische aandrijflijn) leveren een belangrijke bijdrage aan het comfortabele en veilige rijgedrag, zelfs op hoge snelheden. Comfort en veiligheid worden ondersteund door digitale displays met hoge resolutie: een instrumentenpaneel van 12 inch en een touchscreen van 10 inch. Het ergonomisch ontwerp van de bediening is intuïtief en gebruiksvriendelijk, mede dankzij een elektronisch systeem dat in samenwerking met Coyote is ontwikkeld.
Technische kenmerken
- Afmetingen: L 4,72 x B 2,08 x H 1,29
- Motor: 100 procent elektrisch met 402 pk
- Accu’s: 53 kWH (continu 360 V)
- Acceleratie: 4,5 seconden van 0 - 100 km/u
- Actieradius: 360 km (binnen bebouwde kom) en 310 km (gecombineerd gebruik)
- Maximaal koppel: 516 Nm
- Topsnelheid: 250 km/u
- Gewicht: 1.800 kg
- Banden: Michelin Pilot Supersport, voor 245/35 ZR20, achter 305/30 ZR20
- 2 Aangedreven wielen
- Onderstel van koolstofvezel
- Geluid: Focal Utopia-systeem met 9 luidsprekers, 640 W, met digitale processor voor radio-ontvangst
bron: persbericht DS Nederland
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooi hoor, heel bijzonder
402 pk (296kW) gevoed uit een batterij-pack van 53kWh.
Dus, je kunt ca 10 minuten voluit en dan is de accu leeg…
In die 10 minuten heb je dan wel ruim 40km afgelegd.
Bijzonder.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Als je verhaal klopt, @lfred, hebben we hier dus te maken met een racemonster dat vooral geschikt is om mee naar de plaatselijke AH en weer terug naar huis te rijden? (Geen ironie!) In dat geval zou ik er een benzinemotor ingooien.
Misschien deed ik met mijn opmerking afbreuk aan deze wagen, dat is niet zo bedoeld, integendeel.
Ik maakte alleen even een berekening met de hoeveelheid energie die je bij je hebt en hoeveel deze enorme motor kan verbruiken.
53kWh is erg veel voor batterijen die je mee moet vervoeren.
53kWh is weinig als je het met benzine vergelijkt, namelijk de hoeveelheid energie van ongeveer 7 liter benzine (bij 44.4MJ/kg en 0,6kg/l)
Het rendement van een elektromotor is wel veel beter dan een benzinemotor (ca 85% tegen 25%). Als je het dan doorrekent zou je het kunnen vergelijken met een heel snelle sportwagen met een 24 liter benzinetank.
De opgegeven actieradius (310-360km) zal alleen met rustig rijden gehaald kunnen worden.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
@lfred schreef:
De opgegeven actieradius (310-360km) zal alleen met rustig rijden gehaald kunnen worden.
Dat is met elke auto natuurlijk zo, doet geen afbreuk aan deze auto. Als je plankgas rijdt is je benzinetank ook zo leeg. Extreem voorbeeld (omdat die cijfers bekend zijn), de Bugatti Veyron. Actieradius normaal 400 km, plankgas is de tank na 12 minuten leeg. Dan heb je 80 km gereden.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
DS neemt de E-Tense mee naar de 88e Mondial de l’Automobile. Als smaakmaker zijn vandaag echte foto’s van deze scherpgelijnde e-sportwagen verspreid.
foto’s: DS Automobiles
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Buiten de stad zijn minder oplaadpunten, maar daar lijkt de E-Tense zich toch ook thuis te voelen.
foto’s: DS Automobiles
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
https://www.trouw.nl/economie/heeft-de-elektrische-auto-te-vroeg-gepiekt~bb77727f/
Ik had hem gisteren al geplaatst, maar ik mis hier een beetje de discussie over de EV. Op het HT forum duurt die al bijna 600 pagina’s en wat mij opvalt is dat de bezitters van de EV fanboys zijn geworden, maar niet zelden een roze bril ophebben.
Zo is de EV natuurlijk heerlijk schoon als hij bij je langs rijdt, maar de energie wordt verderop opgewekt en hoe schoon is dat?
De overheden willen ons allemaal in de EV hebben en duizenden laadpalen neerzetten, maar de wet van Ohm is ze kennelijk volslagen onbekend. Want als we straks allemaal rond 6 uur thuis komen en de auto aan de paal koppelen, dan gaat het huidige elektriciteitsnet dat niet trekken en dus moet dat gigantisch worden uitgebreid en je mag drie keer raden wie dat gaat betalen.
En als we al die energie schoon willen opwekken, zal de hele Noordzee straks vol moeten staan met windmolens, want kernenergie willen we niet.
Al met al best wel een probleempje en wat is het alternatief? Waterstof?
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Al een proefrit gepland?
Han S schreef:https://www.trouw.nl/economie/heeft-de-elektrische-auto-te-vroeg-gepiekt~bb77727f/
Al met al best wel een probleempje en wat is het alternatief? Waterstof?
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Vanmorgen testrit gemaakt met DS3 E-tense.
Auto rijd voorbeeldig. Ziet er ook erg goed uit.