Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
precies! Beter dan origineel mag altijd natuurlijk
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, de keuring was wel een beetje een dingetje. Handremkabel rechts, beide remklauwen voor vast, retourbundel van de voorvering stuk = flinke lekkage, rechter stuurhuishoes naar de vaantjes.
Tel daar uit eigen controle maar een veerpootretour rechts, een handremkabel links en een losgerotte katalysator bij op. De auto staat al een weekje geschorst op bokjes, want de apk-datum is inmiddels wel verlopen. Aangezien de remmen toch uit elkaar moesten heb ik er ook maar meteen nieuwe blokken in gedrukt. Ze waren eigenlijk te goed om weg te gooien, maar ook te dun om terug te zetten.
Het retourenverhaal bleek gewoon via Citroën leverbaar en zit er inmiddels in. Dat verzamelbundeltje van de vering was wel een werkstukje om door de auto te vlechten trouwens, maar het is uiteindelijk best goed te doen.
Al die spullen opknappen is op zich wel te doen, maar het zit nu vast op een stuurhuishoes. Ik mag er net zo lang soorten en maten op gaan passen tot ik er een heb gevonden die erop kan zonder het stuurhuis uit elkaar te halen en die dan daarna niet bij de eerste keer sturen los onder de auto hangt. Dus niet een van Citroën (rekt niet, dus die krijg je er niet om) en niet een van SKF (te kort, schiet los). Febi-Bilstein schijnt bruikbaar spul te zijn, dus maar ‘s kijken dat ik dat eerst probeer.
Als dat overwonnen is, kan ik met de uitlaat bezig. Dan nog een handremkabeltje en dan zou het ding opnieuw gekeurd moeten kunnen worden. Het is vervelend dat ik dus nu even geen onderdelen-haal-apparaat heb, maar dan moet het met meuk van internet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
gebruik de binnenband van een brommer en 2 slangenklemmen. Wel lang genoeg maken.
Heb ik en andere Xantiarijders die ik ken al met succes gedaan. Goedkoop, makkelijk monteren en het werkt.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een iets beter passend hoesje, een heel smal slangklemmetje uit de bakjes met DS-rommel (een standaard slangklem is te breed voor zo’n hoesje) en het zit eronder. Als-ie nu wéér loskomt lost heer keurmeester ‘t zelf maar op.
De uitlaat hing los. Erg los… Reparatiemofje achter de kat los gemaakt, lazert zo de tussenpijp op m’n pan. Au. Blijkt dat de klem van de einddemper gewoon vrijwel geheel weggerot was. Stond anders niet op het afkeurlijstje… Goed. Behalve de nog intacte ophangrubbers van de einddemper is alle uitlaatparafernalia nu nieuw, dus dat hangt er weer mooi strak onder. En als die stortkoker er dan toch onderuit ligt kun je ook op je gemak een handremkabel alsnog wisselen. Eerdaags magtie immers voor de tweede keer in 14 dagen naar de APK en die kabel was teveel aan des keurmeesters interpretatie onderhevig. Tijd voor een nieuwe dus, want je wilt daar niet mee bezig blijven.
Morgen nog wat leidingwerk schilderen en dan zullen we na het weekend wel eens kijken of ‘t ding weer een jaartje mag.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het hok zit weer in elkaar. Maandag opnieuw ter keuring aanbieden en dan maar afwachten wat ze er van vinden.
Als het ding het opgeeft, gaat dat zijn omdat alle leidingwerk in en rond het achterste subframe best wel achteruit gaat. Maar goed. Zolang dat nog dicht blijft kachelen we vrolijk verder met ‘t ouwe ding.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wij gaan duimen…
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou…
Hij mag weer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toppertje man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Goed man!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En door!(rijden)
Goed gedaan.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De score dit jaar is dus:
LV remklauw vuil & roestig dus onvoldoende gangbaar (afkeur), schoongemaakt en is in orde
RV remklauw vuil, roestig en zuiger onvoldoende gangbaar (afkeur); van twee klauwen één goeie gemaakt met nieuwe seals
Remblokken voor grensgeval van wel of niet vervangen. Ik had nog een setje liggen, dus dan maar nieuwe erin
Handremkabel RV beschadigd/buitenkabel gebroken (afkeur), LV ook matig dus beide vervangen
Veerpootretour RV verrot. Geen afkeur/lekkage, vervanging was wel echt nodig. LV in orde. Nieuwe slang + klem gemonteerd
Retourbundeltje voorvering vervangen wegens verrot/verkruimeld rubber verzamelblokje (best wel lekkage, afkeur)
Rechter stuurhuishoes vervangen wegens gescheurd (afkeur)
Klem einddemper vervangen wegens weggerot/kwijt, geen afkeur maar die pijp had anders binnen een paar kilometer op straat gelegen (raar maar waar, maar goed, niet gezien = kan gebeuren, keurmeesters zijn ook mensen)
Bevestigingsmateriaal & pakking voorpijp vervangen wegens los/gammel, idem reparatiemofje kat/tussenpijp
Coatingschade HD-leidingwerk achterin hersteld
Overigens wel complimenten van de keurmeester over de algemene conditie en voor de staat van het torretje. Het lijstje was wat langer dit jaar, maar er zaten ook punten bij die er vorig jaar al aan zaten te komen. Voor een oud beessie met dik 316.000 kilometer op de klok zat er ook eigenlijk niet veel bijzonders bij. Het irritantste was die stuurhuishoes, omdat de vervangende hoesjes aan de korte kant zijn en dus echt heel goed vast moeten worden gesjord. Hopelijk betekent dat niet dat-ie binnenkort alweer scheurt… Maar goed, dat zien we vanzelf.
Nu zou ik eigenlijk nog eens aan de gang moeten met klepdekselpakkingen om de olielekkage wat te verminderen, maar dat kan nog wel een keer. Het ding lekt niet zo fanatiek, maar al wel lang genoeg om de boel er ranzig uit te laten zien. Ik ben ook wel benieuwd of dat met de oude plastic kleppendeksels weer echt dicht te krijgen is, maar er is altijd nog vloeibare pakking om de boel wat te helpen. Verder ziet het blok er nog tamelijk netjes droog uit, dus voor het blok an sich lijkt het de moeite best waard. Ik heb vagelijk de indruk dat het een DS-kwaaltje veroorzaakt waarbij er door olie in de bougieschachten niet altijd gelijke sterke vonk aanwezig is, dus ik wil in elk geval daar nog eens naar kijken.
Al met al doet het ouwetje het nog best wel goed, dus we drukken er nog wat kilometers bijop. Ik krijg er in elk geval weer de moed van om met een stuk van een ouwe spijkerbroek en wat ranzige stiksels de zitting van de bijrijdersstoel ook maar eens te fatsoeneren. Dan ziet in ieder geval de binnenkant er weer vrij netjes uit. De buitenkant… Meh. Maar daar kijk ik zelf onderweg niet tegenaan
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Lekkage achterklep bij Xantia Break: check!
Maar nu eens niet binnen door de klep heen, maar via het rubber over de drempel. Dat rubber is na 20 jaar een beetje ingezakt en het slot zat na een paar reparaties ook niet meer optimaal. Dan kan de klep een beetje open gezogen worden en dan zit de wat lullig ontworpen drempel precies in het natste deel van het zog achter de auto. En dan loopt langzaam maar zeker de schuimlaag van de kofferbakmat vol. En als die vol gezogen is, loopt het er onder de achterbank weer uit…
Kortom, slotje strakker gesteld om het inwateren ietsje te verminderen en zometeen een poosje met de föhn op de mat om het meeste water eruit te krijgen. Als het mooi moet, is het tijd voor een nieuw achterkleprubber en ik weet niet of ik daar nog aan begin. Of dat voor die Break nog leverbaar is zou ik ook niet weten. Ik zou nog wel eens kunnen kijken of er een universeel rubber afsluitprofieltje is die ‘t in deze toepassing kan doen en dan alleen het eind onderlangs vernieuwen. Of er nou één lasje bij het midden zit of twee aan de zijkanten, da’s allemaal even lek en ook al snel minder lek dan het was. Maar ervaring met zulke gein bij een Peugeot 106 met lekkende portieren leert dat het soms echt gewoon in die kleinigheden zoals een niet al te jofel gesteld slot kan zitten, dus eerst maar weer ‘s kijken of de boel nu nog wel lekt.
De ontwaseming kon het nog gewoon bijhouden, dus het was eigenlijk alleen een issue omdat de achterbank plat moest en je daar dan klamme rugleuningen van krijgt. Anders had ik het waarschijnlijk niet eens gemerkt…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!