Mijn 2007 C3 HDI 110 heeft last van irrant piepende achterremmen, heb al het een en ander geprobeerd maar gaat maar niet weg.
De auto remt prima, handrem werkt goed en alles komt ook weer goed los na het remmen, maar zoals gezegd een vervelend piepgeluid tijdens het (vooral zachtjes) remmen en een tijdje na het remmen.
De vorige eigenaar heeft alle remdelen vervangen (schijven, remblokken en remklauwen) alles ziet er goed uit en de auto is ook pas gekeurd.
Zou het kunnen dat de remblokken ‘verglaasd’ zijn door te vaak te zacht te remmen, heb dit wel eens gelezen, de auto komt nauwelijks op de snelweg, wordt zelden hard mee geremd.
Of toch maar nog een keer nieuwe remblokken monteren, van betere kwaliteit?
Iemand bekend met dit euvel, of is het soms een C3 kwaal?
Blokken met een likje kopervet gemonteerd, inclusief anti-trilling piefjes op de blokken?
Lopen de geleidebussen soepel? Juiste blokken bij de juiste schijf?
Om nou gelijk een complete remklauw te vervangen…
Heb je het probleem aan beide zijden? Da’s vreemd.
Ik zou de boel eens uit elkaar nemen, goed de staalborstel erop, schoonmaken, geleidebussen en cilinder checken, kopervet op de glijvlakken van de klauw en tussen zuiger en blok, voelen of de blokken tegen de rand van de schuif schuren, etc etc. Vervangen kan altijd nog.
Oh ja, weet wat je doet. Het zijn je remmen.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Blokken van een ander merk die iets zachter zijn. Textar bijvoorbeeld.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wat je ook nog kunt doen is de remblokken over een strook schuurpapier wrijven zodat er overal nieuwe remvoering te zien is.
Heel belangrijk is ook dat de vlakjes onder de anti-rammelplaatjes proper zijn en ontdaan worden van alle roest; makkelijk is dan de rembeugel er af te halen en deze op te spannen tussen de bankschroef en dan met schuurpapier P80 of zo onder een platte vijl de vlakjes helemaal proper te maken… Dat werkt heel goed en dan ook die vlakjes in te vetten met kopervet!!