Heeft iemand weet wat ze precies reviseren bij een stuurpomp?
In mijn geval betreft het een Xsara P uit 2006.
En hoe gaat het overlijden van zo’n pomp in z’n werk? Eerst het lager, en tenslotte de vanen/pomphuis?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Is er echt niemand op dit forum die ooit zo’n pomp open getrokken heeft?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Intussen heb ik een identieke pomp van Marktplaats. Idee is om deze te reviseren.
Welnu, hoe krijg ik de poelie van de as af?
Twee opties volgens mij.
- inbus in de as steken, blokkeren en de poelie van de as draaien in tegengestelde richting
of
- poelie trekker.
Echter, de inbus is groter dan 9 en kleiner dan 10. Da’s vreemd. Er zit schroefdraad dieper in de as. In het andere geval mis ik een flens aan de poelie om de trekker op te zetten. Het lijkt mij geen goed plan om de schijf aan de rand te pakken ivm kromtrekken.
help…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Is het geen torx ipv imbus
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Het lijkt misschien torx op de foto, maar in werkelijkheid zijn die sleufjes erg ondiep.
Maar denk jij dan zeker te weten of het draaien ipv persen is?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het is inbus. Waarschijnlijk Engelse maat. Die heb ik hier in Breda.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb zojuist bij Cartal de hele collectie empirische én metrische maten torx en inbus geprobeerd: nada. Niets wat feilloos past. Zij denken ook dat de pulley er misschien op geperst zit ipv met draad. Intussen heb ik uitgebreid gemaild met Arnt. Hij heeft de as uit de poelie gedrukt, door de poelie goed vlak te ondersteunen. Rest kwam uit de pers.
Lees zijn bijdrage van enige tijd geleden…
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/230070/
Heeft een ‘97 Berlingo 1.9d een zelfde pomp als bovenstaand, en dan met name de pulleyflens?
edit: ik vermoed dat Citroen gedacht heeft dat de pulley er alleen maar op hoeft, en niet eraf. Dat er daarom geen trekflens aan de pulley zit. Er zit wél draad in de as, dus de pulley erop trekken is geen probleem. Dat zou kunnen verklaren waarom er nergens op internet iets te vinden is over dit onderwerp. Kom wel her en der mensen tegen die dezelfde vraag hebben… maar ook niemand kunnen vinden die feilloos weet hoe het nou zit.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Vandaag de pomp ontdaan van het reservoir en onder de pers geplaatst. Meeste werk is om de poelie maximaal én vooral vlak te ondersteunen, zodanig dat de pomp vrij kan zakken. Er mag geen druk op de as vs de pomp! Hulpstift in de as en met ongeveer 6 ton druk schoot de as/pomp los van de poelie. Poelie is gelukkig niet krom gedrukt
Borgveer eruit en met een treksetje en wat grote doppen de complete as met 6203 lager (17x40x12)eruit getrokken. De as steek los in de vanenrotor. Effe lagerafstand opmeten met de schuifmaat zodat ik straks geen fouten maak als ik het lager op de as pers. Toen het lager eraf gedrukt.
In de pomp zit dan nog de keerring (19x36x6,5) die eruit moet. Hoppa!
Maandag naar Brammer & wordt vervolgd.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Kijk, dat zijn nou de betere reparaties. Niet opgeven maar doorzetten. Goed bezig
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
P’cies.
Kijk, die auto heeft 250K gereden met die pomp en nu gaat ‘ie langzaam hemelwaarts. Ik wil nog max 2 jaar in het ding rijden dus ik mag er best nog wel een paar knaken aan uitgeven.
Enige tijd terug meende ik een reutel te horen, ergens uit het vooronder. Ga maar zoeken…
Met behulp van een stethoscoop kwam ik er al snel achter dat de rollen van de multiriem gaar waren, evenals de lager van de dynamo, airco en stuurpomp.
Ik geloof niet in onderdelen van de sloop halen als er lagers, pakkingen of keerringen inzitten. Slechte ervaringen mee. Vaak is de vraagprijs + revisiekosten = nieuwprijs. Dus reviseer ik zelf indien mogelijk.
Zo ging is dus op zoek naar parts.
Op Ebay vond ik al snel een revisiesetje voor de dynamo: sleepring, koolborstels en lagers. Op YouTube staan videootjes.
Lager voor de aircopulley was ook snel achterhaald. Oude eruit persen, nieuwe erin.
En nu dus de stuurpomp.
Ik durf te stellen dat ik voor weinig de heleboel puik gereviseerd heb. De auto is weer stil, rijdt soepel en trilt niet meer. Aanrader.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Ik denk zelfs dat de nieuwe lagers die je er nu inzet de auto gaan overleven.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Da’s mooi meegenomen dan. Die lagers kosten allemaal niet zo veel, als je maar een beetje shopt en geen haast hebt. Een brug en serieus gereedschap kost me 6 euro per uur dus dat zijn ook niet de kosten.
Ik heb liever dat de dingen goed en betrouwbaar zijn. Vergeet ook de voldoening van het zelf-doen niet…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006