Wie o wie weet wat de binnendiameter is van de koelslangen door het schutbord naar de kachel? Ik kom erachter als ik ze doorsnijd, maar ja dan ligt de boel open. Ik wil een motor voorwarmertje monteren voor de winter. Dus wie heeft er zo’n slang liggen en wil even de binnendiameter voor mij opmeten? Of de diameter van de interieurkachelaansluiting?
Groeten Reisvlieg.
Nog een vraag: Het schijnt dat sommige types brandstofvoorwarming hebben? Hoe kan ik zien of ik dat heb. Ik heb het type brandstoffilter dat naast het LHM vat zit, met zo’n drukknop erop.
Hoe kan je zo’n brandstoffilter vervangen, zijn dat losse filters die je in het zwarte filterpatroon moet plaatsen?
Groet, Reisvlieg.
Hallo allemaal. Ik zou heel graag een antwoord op de volgende vragen willen hebben:
1) Het koelsysteem van mijn BX diesel heeft geen expansievat. Ik kan dus niet zien hoe hoog het pijl moet zijn. Ik kan alleen in de radiator kijken. Hoe hoog moet het vloeistofniveau in de radiateur zijn?
2) Welke KVS moet erin? Kan ik gewoon mengen met G12+ van de action?
Alvast bedankt.
Groet, Reisvlieg
Uit mijn hoofd zijn de kachel koelslangen 18mm, ik kan het morgen even nameten.
Het niveau in de radiateur moet zo’n 10cm onder de dop staan, bij de meeste radiateuren staat er een streep op de achterkant voor het maximum niveau. Blauwe G12 koelvloeistof zou goed moeten zijn. (mijn auto’s rijden er in iedergeval al jaren prima op) Als je brandstof voorverwarming hebt zit er een dikke stift achter je blok waar de brandstof doorheen loopt, in de brandstofleiding vóór het filter. De stift zit net achter de distributiekap tegen het schutbord aan. Als je voorverwarming hebt zit er ook een relais tegen het LV binnenspatbord.
Qua brandstoffilters zijn er nogal wat verschillende versie’s, sommige hebben een patroon dat in zijn geheel gewisseld moet worden, sommige hebben een filterhuis waar een los patroon in zit.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ok, bedankt voor de info!
Vraag: Werkt de interieurkachel koud/warm knop met een kraan, of met kleppen om de warme lucht te sturen?
Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het laatste.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Top. Nog een vraag: Uit de cilinderkop 1.9d komen twee koelslangen die richting de interieurkachel gaan. Wie kan zeggen wat de slang is met de uitgaande flow, oftewel de warme slang? Aan distributiezijde of versnellingsbakzijde?
Bovenstaande vraag heb ik zelf proberen te beantwoorden door aan de kachelslangen te voelen welke het warmste werd bij warmdraaien maar helaas voelen ze allebei even warm
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Reisvlieg schreef:Vraag: Werkt de interieurkachel koud/warm knop met een kraan, of met kleppen om de warme lucht te sturen?
Alvast bedankt.
Ehm, niet het laatste maar het eerste. Met de temperatuurknop bedien je een kachelkraan die bij de voeten van de passagiersstoel zit.
IMG_5619 by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Aha, dat dacht ik dus al. Dus als ik de knop op koud zet dan is er als het goed is geen flow. Bedankt voor het meedenken.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
En als je de boel leeg hebt en daarna weer moet vullen en ontluchten is het dus ook van groot belang dat je de verwarming op standje sauna zet.
Ja dat klopt. Is er een goede methode om de koelslangen richting de interieurkachel los te koppelen, zonder dat het eruit ‘gutst’ aan de achterkant? Je kan het hier niet goed opvangen in een emmer ofzo.
Dus kan je het primaire circuit eerst drainen voordat je de slangen losschroeft?
Groeten, reisvlieg
Het uitlijnen van de BX. Dat wil ik gaan doen. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Wat moet je losdraaien om de sporing te veranderen? De stuurkogels, of iets afstelbaars bij het stuurhuis?
Alvast bedankt voor de reactie
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat moet je bij een uitlijnbedrijf laten doen. Veel makkelijker
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste