Hallo.
Het gaat om een 1.6 hdi.
Mvg
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar moeten de verstuivers van aangemeld worden. Vastzetten: 4Nm, daarna 65 graden verder draaien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Waarom ineens vervangen? Additief bij de tank doen en bus egr cleaner door de inlaat jagen, veel kans dat het weg is
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is Henkie in rook opgegaan? Of zijn Berlingo?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Henkie tobt al langer met dit probleem.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236205/
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236772/
Waarom niet in 1 draadje denk ik dan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
henkie119 schreef:Hallo.
Het gaat om een 1.6 hdi.
Mvg
Is het een 90 of een 110pk versie? Die hebben namelijk totaal verschillende turbo’s. De 110pk heeft een turbo met variabele geometrie (Garret) en heeft geen wastegate. Wordt aangestuurd door de BMI.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
René Jongejan schreef:Henkie tobt al langer met dit probleem.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236205/
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236772/
Waarom niet in 1 draadje denk ik dan.
Kan één van de moderatoren de draadjes samenvoegen? Ze gaan allemaal over dezelfde motor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
U vraagt, wij draaien.
Het is handig en voor het overzicht wenselijk om één storing of een reeks samenhangende storingen in één draadje te behandelen, daarom zijn de drie over deze Berlingo samengevoegd
Nu kunnen we ook weer in één onderwerp zien wat er eerder aan deze berlingo cq. aan deze storing gebeurd is. Scheelt weer bij het meedenken!
henkie119, je bent vrij om de titel van het draadje in de eerste post precies zo te maken als je ‘m zelf hebben wilt
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hallo.
Bedankt voor alle reacties.
En nee jantje ik ben niet in rook opgegaan. Ik kreeg geen push berichtje toen er gereageerd werd. Maar nu alles samen gevoegd werd wel. Bedankt daarvoor. De reden dat ik geen egr cleaner gebruik is omdat ik daar op het werk hele slechte ervaringen mee heb. De rommel die los komt gaat maar 1 kant op en dat is door de motor. Dat heeft ons 1 trekker blok gekost. En die injector reiniger is er al 2 keer doorheen gekomen. Dus volgens mij blijft er nog 1 ding over en dat zijn de verstuivers. Het vervangen lijkt me geen helse klus
Mvg
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat hangt er van af. Ze kunnen erg vast zitten. Heb je diagbox of lexia? Dat is nodig voor het aanmelden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja ik heb lexia. Alleen geen aanmeld nummers ofzo van de verstuivers. Maar dat zoek ik wel ff uit op YouTube hoe dat moet
In plaats van anderhalf jaar met zwarte kwalm rond te rijden en (excuus alvast) aanprutsen en niet verder komen, kun je ‘m ook gewoon bij de garage neerzetten en het op laten lossen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
hallo fred.
na 2 keer gereageerd te hebben. met zeer nuttige inbreng overigens.
Weet ik niet zo goed wat ik met je opmerkingen moet. Het klopt dat het verhaal al lang speelt. Maar dat is mijn probleem. En ik wil het zelf oplossen. dit omdat ik zelf monteur ben in de mechanisatie. En slechte ervaring heb met garages. Ook zie ik het meer als een uitdaging/leerproject dan een probleem van de auto. daarom ben ik er alleen mee bezig als ik er tijd voor heb. sommigen mensen willen graag dingen zelf doen om er van te leren. en daar is denk ik dit forum ook voor. om elkaar te helpen en te leren. en niet om iemand naar de garage te sturen. daarom snap ik je 2 berichten niet. ook vooral omdat je totaal niet het vermoeden opwekt om iemand te helpen. Ook zeg je aanprutsen. Maar volgens mij heb ik netje opgevolgd wat mij geadviseerd word. Dus ik denk dat je daarmee een aantal forum leden nog wel eens tegen de haren in kan strijken.
verder heb ik even al je bijdrages gelezen in andere topics. En dan snap ik je reactie wel. Ik zou zeggen neem een voorbeeld aan jantje. Met hem zou je het wel eens gezellig kunnen hebben op verjaardagen en hij denkt in oplossingen.
Ik hoop dat je mij dit niet kwalijk neemt.Maar als je zo’n bijdrage doet. zeg dan maar niks.
Hallo Henk,
Ik neem je dit zeker niet kwalijk. Je hebt namelijk 100% gelijk, dit is exact waar een forum voor is en eigenlijk moet ik gewoon m’n mond houden als ik niks toe te voegen heb. Echter in deze anderhalf jaar is het een aaneenschakeling van willekeurige vragen (zo lijkt het) over Lexia, injectoren, turbo en vacuumdruk, foutcodes en waardes, zonder dat er echt een samenhangend verhaal is. 3 verschillende topics openen over hetzelfde probleem helpt dan ook niet echt voor de duidelijkheid.
Het is heel simpel, een diesel braakt zwarte rook uit als het mengsel te rijk is. Dit kan komen door een tekort aan lucht (de motor wordt gesmoord) of een teveel aan diesel. Die inspuiting wordt elektronisch geregeld en dat regelsysteem bepaald dit aan de hand van diverse sensoren. Als er ergens een sensor een verkeerde waarde meet dan kun je dus krijgen dat er teveel diesel ingespoten wordt omdat de elektronica denkt dat dit nodig is.
Het probleem is echter dat je hier mee door blijft rijden. Die roet komt niet alleen door de uitlaat waardoor je katalysator dicht koekt, de EGR die slibt langzaamaan dicht en door de EGR komt die roet ook in je inlaattraject terecht.
Demonteer het inlaatspruitstuk eens om te zien hoeveel koek daar inmiddels al in zit? Je zou eens een ‘carbon-cleaning’ kunnen overwegen, dat is een reiniging van het gehele inlaattraject waar ik eigenlijk alleen maar positieve verhalen over lees/hoor. Veel bedrijven die dit inmiddels doen, ook op locatie. Johan Oldenhage Citroën in Nieuw-Vennep doet dit onder andere, ik weet niet of dat in de buurt is voor je? Het zal me niet verbazen dat een deel van je problemen veroorzaakt worden door vervuiling.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
hallo fred.
Kijk deze reactie word zeer gewaardeerd.
Ik weet ook wel dat als ik al het geld wat ik aan lexia enz enz heb uitgegeven. De auto beter aan een garage kon aan bieden. Maar ja dan is het voor mij niet meer leuk. Ook weet ik dat het een onvolledige verbranding is.
maar er zitten hier citroen monteurs die de meest voorkomende problemen kennen dus vraag ik daarna. datzelfde geld voor lexia en egr enz enz.
de egr heb ik uit voorzorg anderhalf jaar gelden dichtgemaakt. En een 4 mm gaatje in het blindplaatje gemaakt. dit zal de roet niet verwijdert hebben. Maar ook niet erger hebben gemaakt. Een jaar geleden heb ik toch maar het hele inlaat traject gedemonteerd en schoon gemaakt (ook de intercooler) dus dat is ok. verder adviseerde jullie mij in het begin om de injectoren te wisselen. deze zijn nogal duur. Dus heb ik dat voor het laatst bewaard. Nu ben ik zover dat ik andere injectoren heb. En nu nog even de tijd vinden om ze erin te zetten. Maar voor ik dat doe kan ik beter even informatie verzamelen. zoals inleren en aanhaalmomenten enz. Zodat ik straks niet met een auto zit die niet meer loopt na het wisselen van de injectoren doordat ik niet wist dat je ze moest in leren.
kijk als ik bij onze trekkers de lek meet over de injectoren en ik keur ze af. dan moeten er nieuwen in, en als ik de injectoren dan niet opnieuw aanmeld dan zal de trekker niet lopen omdat de trekker de injectoren niet herkent.
En ik heb geen idee of dat bij auto ook zo werkt.
mvg