Hallo,
Sinds kort verneem ik dat het automatisch schakelen niet soepel verloopt.Wanneer ik gas geef dan hoor ik een geluid van te veel toeren alvorens de auto na een hogere versnelling gaat. Een beetje een jankend geluid. Dit gebeurt bij het overschakelen naar alle versnellingen. Ik heb een paar keer een storing lampje zien branden van ESP. Ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft. Zo niet, wat zou dan de oorzaak kunnen zijn.
Kasper
Welke Picasso, welke motor welke versnellingsbak? Dat helpt ons, nu lijkt het een beetje een raadseltje.
To err is human, not to err is divine.
Hallo,
Ik heb een citroen c4 Picasso uit 2013.Een kombilimousine die op diesel rijdt. De kilometerstand van 177000 km.
Ik denk dat het een 1,6 HDI motor in zit.
Het is een automaat.
Wanneer ik gas geef dan hoor ik een te hoog toerental alvorens naar een hogere versnelling gaat. Het lijkt erop dat er iets ” slipt ” alvorens de motor in de volgende versnelling gaat. Bij de eerste versnellingen 1 naar 2, 2 naar 3, 3 naar 4 merk je het “slippen” naar een hogere versnelling het meest.. Wie heeft een idee wat het kan zijn en wat ongeveer de kosten kunnen zijn.
Bijvoorbaat mijn hartelijke dank
OK, iets meer informatie dan: Ik denk dat het een 1.6 HDI is werkt nog niet echt voor ons.
Geef ons anders je VIN nummer eens, dan vinden we wel wat je hebt?
Hen je een “echte” automaat ( een AL4 in dat geval, met koppelomvormer), of een gerobotiseerde versnellingsbak (met een elektrisch bediende koppeling en schakelmechanisme )?
To err is human, not to err is divine.
Hallo,
Sorry dat mijn antwoord zo lang geduurd heeft. Ik was een week op vakantie in het buitenland.
Ik denk dat je het volgende nummer nodig hebt om mijn auto te herkennen
VF7UD9HR8DJ629355
Ik hoor graag van jou.
Groet Kasper
Je hebt een C4 Picasso met een 112 pk DV6C motor. ( 8-klepper 1599 cc turbo diesel) euro 5.
Het belangrijkste: Je hebt een BMP6 zoals de fransen zeggen, een gerobotiseerde 6-versnellingsbak: Dat is geen “echte” automaat maar een handbak die elektrisch bediend wordt: Ook dat je bak nog een koppelingsplaat heeft: Ik denk dan ook dat je misschien een begin van versleten koppelingsplaat hebt OF een slecht afgestelde koppelingsactuator.
De storing ESP zou wel het gevolg kunnen zijn van de bak problemen, maar dat kun je niet met zekerheid zeggen.
Hoe los je dit op: Dat kan alleen iemand die specifiek kennis heeft van dit type versnellingsbak en de benodigd diagnose software ( Lexia/Diagbox..) Vaak de citroen dealer, maar er zijn ook wel specialisten zoals oldenhage die dit onder de knie hebben.
To err is human, not to err is divine.