Hallo,
Ik ben bezig met het monteren van een 123/TUNE+ (bluetooth) op mijn Visa 2 cilinder blok (aan een 2cv versnellingsbak) in mijn 2cv.
Volgens de handleiding bepaal je het “static timing point”, welke 10 graden voor TDC (Top Dead Center) zou moeten liggen, door een 6 mm boortje door de behuizing te plaatsen in het gat in het vliegwiel.
Maar ik heb heb een Visa vliegwiel zonder gat en ook in de behuizing zit geen gat.
Hoe kan ik nu goed het static timing point bepalen?
groet Kars
Een optie is om bdp (bovenste dode punt) te bepalen met een bougie eruit (iets om te voelen in de verbrandingsruimte steken) en dan de 10 graden uit te zetten dmv een schijf met gradenverdeling (google: degree wheel) die je op je krukas of vliegwiel kunt vastmaken. Moet je wel even goed kijken wat de draairichting van het blok is.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Dank Evan.
Een Visa Vliegwiel heeft volgens mij 133 tanden. 10 graden is 1/36 van een hele cirkel.
Dus dan zou je denk ik kunnen stellen dat je dan 133/36 = 3,7 tandjes terug moet voor het static timing point toch?
Goed idee, gewoon 4 tanden voor zetten, je moet hem daarna toch nog dynamisch instellen/bijstellen ?
To err is human, not to err is divine.
Dat zou je denken, maar ik hoop iemand te treffen die het allemaal precies weet en kan vertellen hoe je hem perfect op de tijd kan stellen en TDC kan bepalen, zonder achteraf via de app te moeten corrigeren. Bij 0 - 1500 toeren wil ik in de app graag 0 graden vervroeging kunnen invoeren. Hij loopt in hoge toeren nu als een dolle, maar start erg slecht, dus corrigeren via de app is denk ik ook suboptimaal…..
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Ik heb je een pm gestuurd. Hopelijk kan je daar wat mee.
Dirk D
Dank….ga er mee aan de slag en hou je op de hoogte!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zo jammer dat de informatie waar je wat mee kunt dan niet hier op het forum gedeeld wordt…
Ik ga het zeker we delen, maar heb de werkende oplossing nog niet gevonden. Het ontsteking afstellen deel is me denk ik wel duidelijk. Correct me if I am wrong, maar dat is volgens mij zoals op meegestuurd plaatje en zoals beschreven in dit topic: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?f=5&t=14306
Waar het met mijn 123 Tune nog niet goed gaat, is als ik de Visa adapter installeer zoals ik denk dat het beschreven staat, het groene ledje op de ontsteking groen blijft branden als ik het vliegwiel op het statisch ontstekings tijdstip zet, dus niet af te stellen valt.
Als ik het vliegwiel pak en beet een kwart slag draai, vind ik wel een plek waar het ledje aan/uit gaat, kan ik afstellen en start de motor ook. Maar dat is zeker niet een ontstekingsmoment op 17,6 tandjes vanaf de vliegwielnok. (op de foto 17,6 tandjes naar links en als je voor de auto staat te sleutelen naar rechts).
Als ik de handleiding volg van het installeren van de Visa Adapter (https://www.123ignitionshop.com/manuals/nl_inbouw_visa_adapter.pdf).
Dan staat er in Stap 5: Draai aan het vliegwiel tot de sensornok op het vliegwiel recht tegenover de bovenste sensor staat.
En in stap 6: Zet de streep op de sensorschijf verticaal in lijn met de scheidingslijn van de motor.
Aangezien ik geen “bovenste sensor” heb, maar gewoon een los Visa blok en een eenden bak, heb ik Leen APK gevraagd welk punt dat dan precies is en hij geeft aan dat dit het statisch ontstekings tijdstip is. In mijn beleving dus hetzelfde punt als waar je de ontsteking afstelt, 17,6 tandjes vanaf de vliegwielnok.
Als ik de streep op de sensorschijf verticaal in lijn met de scheidingslijn van de motor monteer op het statisch ontstekings tijdstip (17,6 tandjes voor het vliegwielnok) en vervolgens de 123 ontsteking op tevens 17,6 tandjes voor het vliegwielnok probeer af te stellen, gaat de groene led dus niet uit.
Kortom, ergens doe ik dus iets nog niet goed, maar wat is mij nog een raadesl….???
Ola….heeft even geduurd, maar ben er weer mee bezig geweest.
Conclusie: ik heb mijn 123/TUNE+ (bluetooth) ontsteking op mijn Visa 2 cilinder blok afgesteld met de aanwijzingen in de handleiding van Le Patron (https://lepatron.nl/product/ontsteking-visa-lp-front-compl/) en dan werkt het snel, eenvoudig en goed.
groet en fijne zomer,
Kars
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Mooi dat het zo gelukt is!
Mooi dat het gelukt is heb op mijn visa ook een 123 bluetooth geplaatst en er heel te vreden mee
mvg,
Ralph
Top Ralph….ook op een 2cv versnellingsbak en welke afstelprocedure heb jij gevolgd?
HoI Fastkars,
Nee op een visa versnellingsbak en motor.
Is eigenlijk heel eenvoudig
1) Adaptor plaatsen in lijn met naad motorblok, waar ontsteking op komt, wel gaatjes boren en draad tappen voor bevestiging ontsteking
2) waar originele sensoren steken in versnellingsbak deze eruit vijzen
3) Bougies verwijderen en dan op de rechter cilinder bovenste dode punt zuiger zoeken.
4) bovenste gat in versnellingsbak zie je een voelerplaatje van de originele sensor.Deze 17,5 tanden voor bovenste dode punt draaien
5)Ontsteking 123 plaatsen en aansluiten.
6)Kontakt opzetten en dan zie je groene lampje branden.
7)Deze onsteking verdraaien tot lampje net uit of aan kan gaan.
Vastschroeven en starten.
9) Voor alle zekerheid nog eens controle met stroboscooplamp doen.
10)Opgelet meeste mensen weten dit niet ,kan zijn dat je de originele Visa poelie moet vervangen door één van een 2PK kwestie van afstand naar ontketening
Dit is kort samengevat hoe je 123 ontsteking plaatst
Je mag me gerust vragen stellen indien iets niet duidelijk
Kun je ook aflezen wat de dwell time is? ( de tijd dat de bobine “AAN” staat ).
Bij mijn eenvoudige 123ontsteking is die dwell time slechts 5 mS ... lijkt me veel te kort
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een goede bobine moet dat aankunnen. als de spanning goed is. Maar volgens mij regelt de 123 de dwell automatisch. was een gegeven van ducelier. iest van 52 graden of zo.. Tijd is rpm afhankelijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>