FastFred schreef:Wat is er mis met 280km? Daar kan ik al onze vestigingen, die verspreid door Nederland zitten, mee bereiken. En als ik alleen maar op hoofdkantoor zit dan kan ik 2 weken doen met een acculading.
Tja, voor vakanties is het wat lastiger als je ver van huis wilt. Echter ik ken iemand die vorig jaar januari naar Milaan is geweest, de een in een Tesla Model S 90 en de ander in een Volvo V70 T3. De Tesla kwam 40 minuten later aan en de Tesla reed gratis, de Volvo verdeed 140 euro aan benzine…
Voorzover ik weet is het laden niet gratis, integendeel, er worden hier en daar flinke prijzen voor gerekend.
Ik ben absoluut geen tegenstander van de EV, maar wat ik bespeur is dat overal waar mensen een EV hebben, ze daar ahw met een roze bril naar kijken en de nadelen wegwuiven.
Zo kan een EV met een flinke aanrijding in de brand gaan en is niet te blussen. De brandweer moet met een vrachtwagen komen met een enorme bak water er op en daar wordt de auto in gehesen om daar dagen te zwemmen tot het vuur uitgewoed is.
En de lithium cel gaat ook wel spontaaan in de brand en steekt de rest ook aan. Zo ging er een BMW EV in de showroom spontaan branden, werd naar buiten gesleept en in een bak water gedompeld, dus total loss, een nieuwe auto.
Okee, ICE auto’s gaan ook wel eens in de brand, maar daar is altijd een oorzaak duidelijk. Verouderde en gebarsten benzineslangen, bedrading die langs metalen delen schuurde of een superbeun die een 10A zekering heeft vervangen door een 35A omdat hij steeds stuk ging.
Ik las dat een nieuwe Smart EV 23.000 euro kost en als het accupakket buiten de garantie stuk gaat kost het vervangen 17.000 euro ex montage. Dat betekent dat als die Smart aan het eind van de garantieperiode komt, dan is hij niks meer waard want niemand wil hem hebben.
En buiten dit alles is een EV alleen schoon als de stroom die hij gebruikt ook 100% schoon wordt opgewekt en zo ver zijn we nog lang niet en als we massaal elektrisch gaan rijden, hoeveel windmolens en zonneparken moeten we daarvoor gaan aanleggen?
En tenslotte het laden: thuis zul je krachtsroom moeten hebben, want aan 230V 16A duurt het opladen van een Tesla 26 uur. En als we allemaal overgaan op EV dan krijgen we spoedig toestanden als in het onderstaande filmpje:
https://www.dumpert.nl/item/7801113_8a5bc675
Ik weet niet of we die kant op moeten gaan.
Jeroen Simons schreef:Ik overweeg de laatste te zijn die elektrisch gaat rijden.
Gewoon doen Jeroen, er is niemand die je tegenhoudt, maar op deze manier voeg je niets toe aan de discussie.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
De actieradius van mijn laptop is 2.5 uur wat ruim 6 uur zou moeten zijn en mijn telefoon een halve tot een hele dag i.p.v. een actieradius van 1.5 tot 2 dagen .
Kortom ik geloof er nog niet in,..
Maar het is vooral te duur prive en nog te veel onzekerheid wat betreft de toekomst en de bedrijfszekerheid zoals al aangegeven is.
Qua milieuvoordelen heb ik ook nog altijd grote twijfels, hoewel een stadscentrum er zeer gebaat mee kan zijn.
Ik laat het nog een beetje sudderen en kijk later wel wat juist is > waterstof ?
Totaal aantal Berichten: 10292
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
“Ik laat het nog een beetje sudderen en kijk later wel wat juist is > waterstof ?”
Daar zijn VAG en Bosch volop mee bezig. En die zijn niet achterlijk. Maar of Han en ik dat nog gaan meemaken als 70plussers??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
RonK. schreef:De actieradius van mijn laptop is 2.5 uur wat ruim 6 uur zou moeten zijn en mijn telefoon een halve tot een hele dag i.p.v. een actieradius van 1.5 tot 2 dagen .
Tja en mijn laptop zou 8 uur moeten doen en doet er 7. Ligt aan meer variabelen dan alleen aan ‘alles met een accu is ruk’
Han S schreef:
Ik las dat een nieuwe Smart EV 23.000 euro kost en als het accupakket buiten de garantie stuk gaat kost het vervangen 17.000 euro ex montage. Dat betekent dat als die Smart aan het eind van de garantieperiode komt, dan is hij niks meer waard want niemand wil hem hebben.
Dat bied wel kansen voor allerlei bedrijven die daar in springen en het goedkoper kunnen. Ik volg op een Australisch forum een meneer uit Finland die onlangs een eigen bedrijf is gestart die zich focust op elektrische auto’s. Hij heeft zelf in zijn garage de accu van een Leaf vervangen, gerepareerd (door individuele Li-ion cellen te vervangen) en later upgrade naar een groter accupakket uit een Leaf van een nieuwer bouwjaar. Beetje kennis van elektrotechniek en programmeren kom je een heel eind mee.
Hij is ook een Nissan 100NX aan het ombouwen naar elektrisch, bouwt daarvoor zijn eigen accu en gebruikt daarbij Li-ion cellen uit laptop accu’s.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
FastFred schreef:
Tja en mijn laptop zou 8 uur moeten doen en doet er 7. Ligt aan meer variabelen dan alleen aan ‘alles met een accu is ruk’
Zoals een electrische auto dus ,..... die ook gewoon onderhevig is aan variabelen
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Veel te duur.
FastFred schreef:
Daarvoor kun je altijd iets normaals huren
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De EV’s die nu op de markt zijn, zijn alleen interessant voor zakelijk gebruik of private lease. De hoge aanschafkosten en de waarschijnlijk belabberde inruilwaarde (iedereen is bang voor gedonder met het accupakket) maken het voor de particuliere koper niet erg interessant om een EV aan te schaffen.
Wellicht is dit al een voorproefje van de toekomst, want als elektrisch écht doorzet, dan vrees ik dat autorijden zoals wij dat kennen (en leuk vinden) en particulier autobezit vrij snel verleden tijd zullen zijn. De toekomst van de auto gaat waarschijnlijk richting autonoom rijdende pods die op afroep beschikbaar zijn en die de wegcapaciteit optimaal benutten. Een soort gepersonaliseerd OV dus. Wat mij betreft een nogal dystopisch vooruitzicht, want je levert hiermee een enorm stuk vrijheid in.
Ik geniet dus van mijn 2, 4, 6 en 8-cilinders nu het nog kan en zou een EV voorlopig alleen zakelijk overwegen.
Totaal aantal Berichten: 1353
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
In aansluiting op de vorige spreker: voor woon-werk is zo’n treinachtig vervoer nog niet zo verkeerd. Maar in de vrije tijd en als hobby moet ik er niet aan denken. Het moet dus en-en worden
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Apprentice schreef:...de waarschijnlijk belabberde inruilwaarde (iedereen is bang voor gedonder met het accupakket) maken het voor de particuliere koper niet erg interessant om een EV aan te schaffen…
En nu blijkt juist dat die accu het erg goed doet. Daarom zijn de occasions ook zo prijzig. Effe goed lezen.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 1353
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
RogerM.
De ANWB??? Die club heeft het vooral nog over 3 stokpaardjes: vliegvakanties en vliegstedentripjes, elektrisch rijden/fietsen en geautomatiseerd tolrijden (Rara wie hen lobbyt).
De EV praktijk: Als je accupakketje buiten de garantie de geest geeft ben je als particuliere eigenaar gewoon de lul. Wat de pers er ook over beweert en de bank er over oreert.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1888
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Ik overweeg om Hybride te rijden als C4 zou vervangen worden in de toekomst.
Of gewoon beide Citroëns C4 op rijden.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Jeroen Simons schreef:RogerM.
De ANWB??? Die club heeft het vooral nog over 3 stokpaardjes: vliegvakanties en vliegstedentripjes, elektrisch rijden/fietsen en geautomatiseerd tolrijden (Rara wie hen lobbyt).
De EV praktijk: Als je accupakketje buiten de garantie de geest geeft ben je als particuliere eigenaar gewoon de lul. Wat de pers er ook over beweert en de bank er over oreert.
Hé, wat flauw. We hadden het over restwaarde en nu begin jij over garantie. De gemiddelde EV fabrikant geeft 150K of 8 jaar garantie op die accu. Als je verbrandingsmotor na 5 jaar (bijbetalen!) de geest geeft, hoef je niet op Citroen te rekenen. Het enige waar ze 12 jaar garantie op geven is de carrosserie. Je EV levert hoogstens een streepje capaciteit in na die tijd. En los daarvan: geef me één voorbeeld waar je als consument iets koopt met eeuwige garantie.
Enfin, ik beleef heel veel plezier als ik sleutel aan mijn 13 jaar oude Xsara maar ik zal óók blij zijn als ik er vanaf ben. Het besluit is genomen en ik heb een volledige doorrekening gemaakt. Laadpaal staat er al maar ik stel de aanschaf nog één of twee jaar uit. EV’s zijn eigenlijk te duur zonder aanschafsubsidie. De Xsara doet het prima dus ik heb geen haast. Met een dak vol zonnepanelen rij ik straks voor nop, stil en schoon.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 1353
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Flauw? Restwaarde is voor de gemiddelde automobilist garantie en omgekeerd. Kijk maar eens op de achterruit van een KIA naar het stickertje.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn