mijn vraag; wie weet hier wat je allemaal moet vervangen als je de multiriem vervangt?
Het is een berlingo van 2014 1.6 ehdi met start stop systeem
Ook de spanrollen vervangen of niet?
Iemand een tekening hiervan?
Waarom vervangen? Kilometerstand? Euro 5?
Hangt af van slijtage etc.; best alles in één keer!
mijn vraag was niet waarom vervangen.
Mijn vraag was of iemand een tekening heeft en of ik de spanrollen ook moest vervangen.
En waarom; je wacht toch ook niet tot de riem knapt? Heeft bijna 120 000 km en dan schrijven ze dat voor, risico s gaan we daar niet in nemen.
en hij is geen euro 5, begrijp niet wat dat met de riem vervangen te maken heeft????
Had er toch bij gezet dat hij start stop systeem.
Je noemt een multiriem, maar ik denk dat je een distributieriem bedoelt?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Als je er maar zoveel van kent, zou ik er wijselijk afblijven!!!!!!!!
Dan is het Euro 6; is niet omdat hij start stop systeem heeft da hij zowiezo euro 6 is…
Ik geef geen verder advies, als je nog het verschil niet kent tussen een distributieriem en een multiriem..
BLIJF ER DAN AF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sorry, maar mensen zoals jou verpesten een forum! Anderen reageren ter goede harte en proberen advies te geven en dan kom jij af met zo’n reactie??
Hallo Groove, reageer je nu op mij of op berlingo 107? Ik probeer hier gewoon duidelijkheid te scheppen in de vraagstelling van de topicstarter.
- Een multiriem drijft doorgaans de dynamo, airco en stuurbekrachtiging aan (hoewel veel auto’s tegenwoordig geen hydraulische maar elektrische bekrachtiging hebben). Als je een multiriem wisselt hoef je verder niks te vervangen.
Een distributieriem, verbind de krukas, met de nokkenas en drijft ook de waterpomp aan. Als je een distributieriem vervangt, wordt het doorgaans aangeraden om spanrol en waterpomp ook mee te nemen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
1.6 HDI Euro 6 motoren: Nokkenastandwiel kan breken met alle gevolgen van dien… DUS: niet wachten tot 160.000 km of later, zelfs niet wachten tot 120.000 km.
Distributieset omvat 1 spanrol,1 meelooprol, 1 distributieriem en 1 waterpomp—-> alles in één keer vervangen!! indien er een terugroepactie is van het nokkenastandwiel, dit ook mee vervangen!
1.4 HDI en 1.6 HDI Euro 5 motoren: Ik dacht voorgeschreven 180.000 km of 10 jaar: reëel is dat het dan al te laat is en ze gesneuveld is door tanden die losgekomen zijn… indien terugroepactie van krukastandwiel, dit ook mee vervangen!
1.4 HDI en 1.6 HDI Euro 4 motoren: Ik dacht voorgeschreven 240.000 km of 10 jaar
Hallo FastFred, ik reageer op topicstarter berlingo 107. Excuses voor enige verwarring!!
Essentieel verschil is dat nagenoeg iedere dropl*l een multiriem kan vervangen, maar dat voor een distributieriem echt iets meer kennis nodig is. En voor beide situaties geldt: vervang de span/omlooprollen - en evt waterpomp- ook gelijk. Als je het verschil niet weet tussen beide riemen, blijf er zelf dan inderdaad vanaf en let goed op als iemand mét kennis van zaken het voordoet.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
FastFred schreef:Je noemt een multiriem, maar ik denk dat je een distributieriem bedoelt?
neen een multiriem, geen distributieriem,
Groove schreef:Als je er maar zoveel van kent, zou ik er wijselijk afblijven!!!!!!!!
Dan is het Euro 6; is niet omdat hij start stop systeem heeft da hij zowiezo euro 6 is…
Ik geef geen verder advies, als je nog het verschil niet kent tussen een distributieriem en een multiriem..
BLIJF ER DAN AF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
als je onzin wil uitkramen, moet je niet bij mij zijn.
Lees eens duidelijk wat er staat, MULTIRIEM, die drijft een alternator, airco, en…., en wordt zwaarder belast als je het start stop systeem gebruikt, daarom dat ze adviseren om die bij 120 000km te vervangen. En die heeft 2 dynamische riemspanners. Oja er de riem die er opzit is van het merk gates
Een distributieriem, drijft heel andere dingen aan, en die zit achter deze riem, en dient om de 10 jaar of 180 000km vervangen te worden bij deze type motor, DV6
en even tussen de regels, deze motor is EURO 4
Dus even tussendoor, weet heus wel hoe en wat, stelde hier gewoon een vraag, maar blijkbaar kan jij niet zo goed lezen
Groove schreef:Sorry, maar mensen zoals jou verpesten een forum! Anderen reageren ter goede harte en proberen advies te geven en dan kom jij af met zo’n reactie??
heb er gewoon een hekel aan, als ze niet lezen wat er staat. en jou reactie is ook niet bepaald netjes te noemen, achter een scherm is het gemakkelijk om iemand te veroordelen,
1.6 ehdi model 2014 is geen euro 5 en ook geen euro 6 motor. Hij is dan wel DV6, maar daar zijn meerdere varianten van.
Hij heeft ook nog geen blue ad.
Ik had er misschien het chassisnr bij moeten zetten,
FastFred schreef:Hallo Groove, reageer je nu op mij of op berlingo 107? Ik probeer hier gewoon duidelijkheid te scheppen in de vraagstelling van de topicstarter.
- Een multiriem drijft doorgaans de dynamo, airco en stuurbekrachtiging aan (hoewel veel auto’s tegenwoordig geen hydraulische maar elektrische bekrachtiging hebben). Als je een multiriem wisselt hoef je verder niks te vervangen.
Een distributieriem, verbind de krukas, met de nokkenas en drijft ook de waterpomp aan. Als je een distributieriem vervangt, wordt het doorgaans aangeraden om spanrol en waterpomp ook mee te nemen.
Dank je wel,
RogerM schreef:Essentieel verschil is dat nagenoeg iedere dropl*l een multiriem kan vervangen, maar dat voor een distributieriem echt iets meer kennis nodig is. En voor beide situaties geldt: vervang de span/omlooprollen - en evt waterpomp- ook gelijk. Als je het verschil niet weet tussen beide riemen, blijf er zelf dan inderdaad vanaf en let goed op als iemand mét kennis van zaken het voordoet.
Dank je voor je antwoord, heb gelukkig wel een basiskennis van auto en motortechniek, maar dacht stel hier de vraag of iemand dit al zelf heeft vervangen,
Dank je wel voor de reacties, weet genoeg.
Mijn excuus, moest iemand denken dat ik een forum zou willen verzieken, dit is absoluut niet mijn bedoeling.