Beste allen,
Mijn AX spot 1.11 van 23 jaar is nog steeds in prima staat maar helaas rijdt hij niet op Euro98 (dat staat bij de tankdop en in het boekje) en zodoende is E5-EURO98 geen optie. Met E10 kunnen de brandstofleidingen, koppakking e.d. op de lange duur vergaan met alle gevolgen van dien, tenminste als het klopt wat ik daarover op internet zag staan.
Vanaf Rotterdam Alexander t/m mijn huis in Utrecht ben ik alle benzinepompen (10 stuks) langs gegaan maar nergens hadden ze E5-EURO95 (wel E5-EURO98 maar dat is geen optie).
Weet iemand een pomp in (de buurt van) Utrecht waar het nog wel wordt verkocht?
Vriendelijke groet,
Rob
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
E5 wil niet zeggen dat er ethanol in zit, .... ( max 5 % )
Shell V power , BP Ultimate en competition 102 ( Tanqyou ) zijn vooralsnog Ethanolvrij ( allen E5 )
Daar rijdt ook een AX 1.1 prima op.
Euro 95 bestaat niet meer en is vervangen voor E10 ...
—> https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224950/P105/
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
E5 euro 95 wordt niet meer verkocht in Nederland, maar je vergist je in de aanname dat je AX niet op 98 zou mogen rijden. De ‘ouderwetse’ 95 en 98 aanduidingen hebben te maken met het octaangetal, welk dan weer aangeeft wanneer een motor gaat pingelen of niet. Het octaangetal kan te laag zijn voor sommige motoren, maar nooit te hoog. Een auto die 95 voorgeschreven krijgt, kan dus prima op 98 rijden, maar niet andersom. Heeft helemaal niets met de E10 discussie te maken.
Dank voor je bericht.
Het is mij bekend dat 95 en 98 voor het octaangehalte staan maar waarom staat er dan zowel in het orginele boekje als bij de tankdop dat er geen euro 98 in mag?
Als dat niets uit zou maken dan zouden ze het toch niet vermelden?
Vriendelijke groet,
Rob
Menno schreef:E5 wil niet zeggen dat er ethanol in zit, .... ( max 5 % )
Shell V power , BP Ultimate en competition 102 ( Tanqyou ) zijn vooralsnog Ethanolvrij ( allen E5 )Daar rijdt ook een AX 1.1 prima op.
Euro 95 bestaat niet meer en is vervangen voor E10 ...
—> https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224950/P105/
Dank voor je reactie.
Shell V power, BP ultimate e.d. zijn volgens mij allen E5-EURO98 en in het orginele boekje en bij de tankdop staat vermeld dat er geen Euro98 in mag. Zodoende tank ik geen Shell V power e.d.
Vriendelijke groet,
Rob
graddus schreef:E5 euro 95 wordt niet meer verkocht in Nederland, maar je vergist je in de aanname dat je AX niet op 98 zou mogen rijden. De ‘ouderwetse’ 95 en 98 aanduidingen hebben te maken met het octaangetal, welk dan weer aangeeft wanneer een motor gaat pingelen of niet. Het octaangetal kan te laag zijn voor sommige motoren, maar nooit te hoog. Een auto die 95 voorgeschreven krijgt, kan dus prima op 98 rijden, maar niet andersom. Heeft helemaal niets met de E10 discussie te maken.
Dank voor je bericht.
Het is mij bekend dat 95 en 98 voor het octaangehalte staan maar waarom staat er dan zowel in het orginele boekje als bij de tankdop dat er geen euro 98 in mag?
Als dat niets uit zou maken dan zouden ze het toch niet vermelden?
Vriendelijke groet,
Rob
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
V power is octaan 97
Ben je niet in de war met gelood en ongelood wat betreft 95/98 , waarmee ze met de 98 gelode benzine bedoelen.
Hoger octaan maakt m.i. namelijk niets uit, misschien loopt die er zelfs lekkerder op
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Menno schreef:V power is octaan 97
Ben je niet in de war met gelood en ongelood wat betreft 95/98 , waarmee ze met de 98 gelode benzine bedoelen.
Hoger octaan maakt m.i. namelijk niets uit, misschien loopt die er zelfs lekkerder op
Beste Menno,
Dank voor je reactie.
Je hebt zeer waarschijnlijk (deels) gelijk en ik keek met mijn neus want nu ik het boekje beter bekijk zie ik staan dat SP95 en SP98 erin mogen maar geen Super. Door je opmerking meen ik mij nu vaag te herinneren dat SP95 en SP98 loodvrije benzine was en Super95 en Super98 gelode (of andersom). Maar dan snap ik nog niet waar die getallen voor staan of heeft dat toch met het octaangehalte te maken?
Vriendelijke groet,
Rob
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ditisrob schreef:Met E10 kunnen de brandstofleidingen, koppakking e.d. op de lange duur vergaan met alle gevolgen van dien.
Sinds wanneer sneuvelt een koppakking door het verstoken van een beetje ethanol?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Ditisrob schreef:Met E10 kunnen de brandstofleidingen, koppakking e.d. op de lange duur vergaan met alle gevolgen van dien.
Sinds wanneer sneuvelt een koppakking door het verstoken van een beetje ethanol?
Dat kwam ik her en der op internet tegen bij de ‘horror’ verhalen over E10 bij oude auto’s.
Beste allen,
Een lange zoektocht op internet leerde mij dat E5-EURO95 nog wel te koop is, bij o.a. een aantal TinQ benzinestations zoals in Amersfoort (Bunschoterstraat 9 en 24/7 open). Daar heb ik vandaag getankt.
Vriendelijke groet,
Rob
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Rob
Als je preventief alle rubberen slangen in het brandstofsysteem, dus van tank naar motor en terug, laat vervangen door nieuwe, kan je gewoon op E10 rijden.
Doet mijn zoon ook met zijn BX uit 1987.
Hiermee gerustgesteld?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Iedere pomp die ik tegen gekomen ben waar men meer dan 1 soort benzine heeft heb ik nog E5 gezien naast E10.
Of inderdaad wat Rene zegt, al het slangenwerk tussen tank en motor (incl. retourslangen) vervangen door nieuwe (ethanol bestendige) slangen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
FastFred schreef:Iedere pomp die ik tegen gekomen ben waar men meer dan 1 soort benzine heeft heb ik nog E5 gezien naast E10.
Of inderdaad wat Rene zegt, al het slangenwerk tussen tank en motor (incl. retourslangen) vervangen door nieuwe (ethanol bestendige) slangen.
Dat is dan zeer waarschijnlijk E5-euro98 geweest en geen E5-euro95. Of jij trof benzinepompen waar ze nog wel E5-euro95 hebben.
Dat van die slangen vervangen is een heel goed idee en zal niet echt veel kosten. Hopelijk nzijn de ‘horror’ verhalen over de koppakkingen dan niet waar.
Vriendelijke groet,
Rob
René Jongejan schreef:Rob
Als je preventief alle rubberen slangen in het brandstofsysteem, dus van tank naar motor en terug, laat vervangen door nieuwe, kan je gewoon op E10 rijden.
Doet mijn zoon ook met zijn BX uit 1987.Hiermee gerustgesteld?
Beste René,
Dank voor de goede tip en dat ga ik laten doen.
Inmiddels wel (in Amersfoort) E5-EURO95 gevonden.
Vriendelijke groet,
Rob
Beste allen,
Ondanks dat het mij in Amersfoort gelukt is om E5-euro95 te tanken en er ook een oplossing blijkt te zijn door het vervangen van de brandstofleidingen (zie hierboven in een bericht) ben ik mij nog even gaan verdiepen in SP95 en SP98, wat wel in mijn auto mag en Super wat niet in mijn auto mag. De getallen 95 en 98 blijken voor het octaangehalte te staan.
Is Super loodhoudend en mag het er daarom niet in?
Vriendelijke groet,
Rob