Ditisrob schreef:René Jongejan schreef:Rob
Als je preventief alle rubberen slangen in het brandstofsysteem, dus van tank naar motor en terug, laat vervangen door nieuwe, kan je gewoon op E10 rijden.
Doet mijn zoon ook met zijn BX uit 1987.Hiermee gerustgesteld?
Beste René,
Dank voor de goede tip en dat ga ik laten doen.Inmiddels wel (in Amersfoort) E5-EURO95 kunnen tanken.
Vriendelijke groet,
Rob
graddus schreef:E5 euro 95 wordt niet meer verkocht in Nederland, maar je vergist je in de aanname dat je AX niet op 98 zou mogen rijden. De ‘ouderwetse’ 95 en 98 aanduidingen hebben te maken met het octaangetal, welk dan weer aangeeft wanneer een motor gaat pingelen of niet. Het octaangetal kan te laag zijn voor sommige motoren, maar nooit te hoog. Een auto die 95 voorgeschreven krijgt, kan dus prima op 98 rijden, maar niet andersom. Heeft helemaal niets met de E10 discussie te maken.
Op internet heb ik uiteindelijk kunnen vinden dat er o.a. in Amersfoort een mogelijkheid is om E5-euro95 te tanken. Het wordt dus nog wel verkocht zij het zeer beperkt.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Toen de eerste AX op de markt kwam was er idd nog super loodhoudend te krijgen, dat mag er idd niet in ....
Dus verder kan je overal tanken, hoef je niet perse voor naar dat specifieke station, ook octaan hoger dan die 95 is prima voor de AX.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 09-02-2010
- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
Ditisrob schreef:Menno schreef:
Beste Menno,
Dank voor je reactie.Je hebt zeer waarschijnlijk (deels) gelijk en ik keek met mijn neus want nu ik het boekje beter bekijk zie ik staan dat SP95 en SP98 erin mogen maar geen Super. Door je opmerking meen ik mij nu vaag te herinneren dat SP95 en SP98 loodvrije benzine was en Super95 en Super98 gelode (of andersom). Maar dan snap ik nog niet waar die getallen voor staan of heeft dat toch met het octaangehalte te maken?
Vriendelijke groet,
RobSP staat voor sans plomb. Dus loodvrij.
Ditisrob schreef:Beste allen,
Is Super loodhoudend en mag het er daarom niet in?Vriendelijke groet,
Rob
Loodhoudende benzine bestaat al een tijdje niet meer
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
René Jongejan schreef:Rob
Als je preventief alle rubberen slangen in het brandstofsysteem, dus van tank naar motor en terug, laat vervangen door nieuwe, kan je gewoon op E10 rijden.
Doet mijn zoon ook met zijn BX uit 1987.Hiermee gerustgesteld?
Beste René,
Dank voor de tip.
En ja, ik ben gerustgesteld.
Vriendelijke groet,
Rob
FastFred schreef:Ditisrob schreef:Beste allen,
Is Super loodhoudend en mag het er daarom niet in?Vriendelijke groet,
RobLoodhoudende benzine bestaat al een tijdje niet meer
Beste Fastfred,
Dank voor je reactie.
Het is mij bekend dat het al een tijdje niet meer bestaat en uit je reactie maak ik op dat Super inderdaad dus loodhoudend is. Daarmee is mijn vraag dan gelijk beantwoord.
Vriendelijke groet,
Rob
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ditisrob schreef:Dank voor de goede tip en dat ga ik laten doen.
Bij een AX bestaan de aanvoer- en retourleiding van de brandstof grotendeels uit een kunststof leiding, die hoeft niet vervangen te worden. Het gaat dus alleen om de rubberen slangen aan het begin en het einde daarvan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Die brandstofleidingen kosten geen drol om te vervangen. De koppakking is een kwaal die je met de regelmaat van de zoveel jaren toch moet doen, ook geen onoverkomelijk werk en samen met de distributiekit geen 200€ . Maar als je er zo bang van bent, koop een busje ethanol killer om bij je tank te doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Tank gewoon 98, e10 95 brandt zo beroerd dat je AX veel meer zal verbruiken dan op 98. Dat is in ieder geval wel mijn ervaring bij zowel de Peugeot 205 en de 2CV.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Triest om te concluderen dat door alle naamgevingen van brandstoffen velen niet meer weten hoe het zit. Zo krijg je elektrisch rijden (stroom = stroom) er wel doorheen.
Wil je een helder overzicht van de huidige status lezen: https://www.amt.nl/techniek/artikel/2019/11/e10-brandstof-hoe-rampzalig-is-het-10164959
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn