Op het forum kon ik het helaas nergens anders vinden, misschien genoeg over geschreen. Op het Xantia forum stond dit in het verleden er wel op. (Nu een nieuw forum…).
Auto Citroën Xantia 1.8i 16v (benzine) 1999.
Bij mijn vorige auto (jaren terug) was het vervangen van de voorremblokken een redelijk eenvoudig klusje.
Gisteren een aantal uur bezig geweest om de remplunjer terug te kunnen draaien, maar er zat geen beweging in.
Motor aan, uit, hoogste-, laagste stand niets hielp. (Ontluchten met motor uit, aan en verschillende standen ook geprobeerd).
Situatie: Ik heb één kant opgekrikt. Ik gok dat ik een klassieke fout heb gemaakt, maar ik weet niet wat. Handremkabel van de opgekrikte kant wel losgekoppeld van de hevel aan de achtezijde van de remplunjer..
Mocht iemand het weten, ik wil het nog steeds zelf doen (misschien niet handig aangezien het niet ging zoals gepland…
Groetjes Oscar.
Systeem drukloos gemaakt ? zuiger(s) kunnen natuurlijk ook vastzitten waardoor je remblokken sneller versleten zijn dan normaal. Als het drukloos is en de handremkabel ligt los dan moet je hem met een koevoet of lepel wel rechtsom kunnen draaien. Nogmaals hij kan behoorlijk vast zitten.
Zet, bij drukloos systeem, ook even de ontluchtingsnippel open tijdens het indraaien.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:Systeem drukloos gemaakt ? zuiger(s) kunnen natuurlijk ook vastzitten waardoor je remblokken sneller versleten zijn dan normaal. Als het drukloos is en de handremkabel ligt los dan moet je hem met een koevoet of lepel wel rechtsom kunnen draaien. Nogmaals hij kan behoorlijk vast zitten.
Zet, bij drukloos systeem, ook even de ontluchtingsnippel open tijdens het indraaien.
Hoe kan ik dat doen?
Auto in de laagste stand zetten, ontlastschroef (sleutel 12) op de drukregelaar open draaien. daarna wagen opkrikken met garagekrik: gehele voorkant of krik onder de onderste draagarm van de kant waarvan je de blokken wilt vervangen.
Xm werkt volgens zelfde principe https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/199045/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:Auto in de laagste stand zetten, ontlastschroef (sleutel 12) op de drukregelaar open draaien. daarna wagen opkrikken met garagekrik: gehele voorkant of krik onder de onderste draagarm van de kant waarvan je de blokken wilt vervangen.
Xm werkt volgens zelfde principe https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/199045/
Super bedankt voor deze informatie. Ik ga op zoek naar de ontlastschroef. Nogmaals bedankt voor jouw reactie.
Groetjes Oscar
Eigenlijk zou het niet hoeven: het systeem drukloos maken. Auto in de laagste stand, voor opkrikken en de Handremkabel los maken zou moeten volstaan.
Ik zou het toch nog een proberen met een grote koevoet of lepel om die zuiger er rechtsom in te draaien.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Systeem moet idd niet drukloos gemaakt worden. Auto in de hoogste stand, opkrikken en handremkabel losmaken aan de hevel.
En dan terugdraaien in de juiste richting. Eventueel de stofhoes van de remzuiger beetje wegtrekken en daar wat WD40 op spuiten..
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Let op Citroliefhebber. Je moet de zuiger draaien en dan drukken, draaien en dan drukken enzovoorts. Anders kun je drukken tot je een ons weegt
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En vooral de goede kant op draaien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.