Weet iemand toevallig wat de Et-waarde van de C4 Berline is (1.6-16V).
Ik ben op zoek naar leuke velgen maar de ET is hierbij ook nogal cruciaal. Daarnaast vraag ik mij af hoe ik eventueel met spacers om moet gaan. Als bijvoorbeeld de ET-waarde lager is, is het dan op te vangen met spacers. Of is dit juist als de ET hoger is???
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
Totaal aantal Berichten: 7799
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
ET op een C4 is hoogstwaarschijnlijk 25 maar dat zal iemand anders moeten bevestigen.
ET is de offset van de velg oftewel de afstand van het bevestigingspunt ten opzichte van het midden van de velg:
Een te hoge ET kun je opvangen door spacers te plaatsen. Als je velgen met ET35 koopt en 10 mm spacers gebruikt wordt de ET 25. Andersom zou je in theorie de ET kunnen vergroten door de velg af te laten draaien maar ik weet niet of hier überhaupt ooit iemand aan begonnen is.
Succes ermee!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dit houdt dus in dat als de ET lager is, je de velg moet af laten draaien??
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
Totaal aantal Berichten: 7799
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
In theorie: ja. Of het ook werkelijk haalbaar is weet ik niet….
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik wil ook niet diegene zijn die gaat kijken of het werkt.
De laatste vraag was ook puur voor mijn beeldvorming.
In ieder geval bedankt voor je snelle reactie
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
Hakkie schreef:Dit houdt dus in dat als de ET lager is, je de velg moet af laten draaien??
Juist, maar dat gaat niet bij elk soort, type, merk van velg….
Je moet nog “materiaal” genoeg over hebben om eea veilig te houden.
Maar dit is natuurlijk voor de hand liggend…
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Kortom:
Ik moet op zoek naar velgen met dezelfde of een hogere ET waarde.
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
M&M schreef:de auto heeft een ondergrens en bovengrens
Oké, en hoe kom ik dan eventueel aan deze waarden. Want op zich is dat best wel weer handig om te weten.
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je je ET waarde anpast verandert het weggedrag . Vooral in bochten.
De vraag is wanneer het merkbaar irritant wordt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hakkie schreef:M&M schreef:de auto heeft een ondergrens en bovengrens
Oké, en hoe kom ik dan eventueel aan deze waarden. Want op zich is dat best wel weer handig om te weten.
Elke zichzelf respecterende velgenfabrikant heeft een data-carbase met maten en gewichten….ook Et-waarden….
Kijk hier maar es voor een voorbeeld…
Suc6
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Iedereen bedankt voor de snelle (en bevredigende) reacties.
Hier kan ik mee verder zoeken
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
Ik lees de post net nog eens door en zit me te bedenken dat ik nu nog niet weet wat de ET-waarde is.
Iemand?
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
Daar had ik al gekeken maar de C4 staat er niet tussen
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
Die kon ik nog niet. CTRL+D dus maar
Bedankt
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
Hakkie schreef:Ik lees de post net nog eens door en zit me te bedenken dat ik nu nog niet weet wat de ET-waarde is.
Op de stalen velgen van mijn C4 Berline staat “ET 26”. De steekwijzer waar M&M naar refereert geeft 27 aan. Mogelijk dat er een beetje variatie in zit!?
Wat ik bedoelde te zeggen was dat er mogelijk wat variatie zit in wat Citroën af fabriek monteert. De marges van wat mogelijk/verantwoord is zijn uiteraard een stuk breder.