Beste forum,
Ik heb 2 weken geleden een c4 1.2 130 pk met 36000 km op de teller gekocht. Mooie auto maar toch ...
Na vrijdags de auto op gehaald en dinsdag had ik al een probleem. Lampje van de accu ging branden ener verscheen een melding:“problemen met laden accu: zet de auto stil” Daar al dicht bij huis was ben ik door gereden. De volgende dag alles normaal maar toch even naar de dealer gereden.computer uitgelezen: geen storing opgeslagen.paar dagen later weer het zelfde. Na contact met de verkoper (ander garage dan dealer) dinsdag j.l. naar citroen dealer geweest en computer is opnieuw uit gelezen.Geen storing opgeslagen.Accu was voor 60% geladen. Chef monteur kon ook niet zeggen wat het was, hij gaf het advies de accu eens goed op te laden. Dat heb ik vandaag gedaan.Ik had de illusie dat het nu wel weer goed zou zijn. Maar nee, de storing zit er nog in.
Wie komt dit bekend voor en heeft tip(s)
Als je dynamo de geest aan het geven is , dan kan hij niet genoeg laadstroom leveren, maar dat is alleen als je te veel stroom vraagt. Dat wordt dan niet opgeslagen ( zo intelligent is “het systeem” nog niet. Als je minder laadstroom vraagt aan lijkt het wel OK.
Laat eens specifiek naar je dynamo kijken? Kan de vrijloop in de poepie zijn ( als die erin zit), of een diode die kapot is.
Even goede garage kan de laadstroom wel meten, je kunt ook kijken of de storing zich voordoet als je veel verbruikers aanzet ( lampen, ventilator, achterruitverwarming etc.).
To err is human, not to err is divine.
Inmiddels is mijn accu vervangen. Maar na een paar dagen weer de melding:” accu laad probleem” op de display. Maar als ik een meter er aanhang dan laad hij goed en is de accu vol. ( ook getest met airco, radio en licht aan) hoe raak ik deze melding kwijt?
Wat meet je dan? Een accu is vol als bij “zonder verbruikers” zo’n 12.6 volt geeft. Maar als je motor loopt moet hij met 14.4 of 14.5 volt opgeladen worden, als je maar aan de 13 of 13.5 volt komt is hij te leeg of wordt hij niet genoeg geladen. Eigenlijk moet je dat meten met een stroomtang, heb je dat misschien gedaan ?
To err is human, not to err is divine.
Beertje03 schreef:Inmiddels is mijn accu vervangen. Maar na een paar dagen weer de melding:” accu laad probleem” op de display. Maar als ik een meter er aanhang dan laad hij goed en is de accu vol. ( ook getest met airco, radio en licht aan) hoe raak ik deze melding kwijt?
Het probleem zit waarschijnlijk NIET in je accu. Dat werd al geschreven. Check je dynamo. Er loopt ook een signaaldraadje vanaf de dynamo.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Even een update: Zoals gezegd, nieuwe accu was wel nodig, maar niet de oorzaak. Gisteren is mijn auto naar de dealer geweest en heeft men het probleem gevonden (hoop ik). Er is een of ander module vervangen de naam ben ik vergeten, maar het was een afkorting van 3 of 4 letters wel heb ik gevraagd waar het voor diende. het is een module die alle stroom regelt voor de hele auto en communiceert met diverse dingen die stroom vragen(abs,stop/start e.d.). ik heb er geen verstand van maar het klinkt wel als een soort centrale stroom regelaar.
Misschien weet iemand van jullie waar ik het over heb. De chef monteur zei wel dat het een onbekende oorzaak was en er was dus ook in de probleem database van citroen geen melding van.
BSI?
Staat er niets op de rekening?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Nee Roger, IK heb geen rekening hiervan omdat het om een garantie geval ging. Maar BSI dat kan wel eens kloppen,. die is dus vervangenen alles werkt weer. So far!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
BSM denk ik, die zit in de motorruimte, bsi is een hele ingreep ivm het vin-nummer en de specifieke details van de auto, die geprogrammeerd worden.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Rene: wat doet een BSM dan?
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
BSM regelt de stroom van de motor, daar staat de M voor, de BSI regels de stroom van het interieur, daar is de i voor, in het Frans heeft dit een hele mooie naam BSI is Boite Service Interieur en BSM is Boite Service moteur
BS = Boite Securité = Zekeringkast
I = Interieur of Intelligence.
M= Moteur
Vandaar dat ik denk dat het de BSM is.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Ha, weer wat geleerd. Wat kost zo’n BSM?
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Dat weet ik niet.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Oké. Bedankt voor je reactie. De andere forumleden die gereageerd hebben, jullie ook bedankt voor je bijdrage.
Allen prettige kerst en jaarwisseling.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Hetzelfde gewenst.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
In 2014 koste een BSM mij € 213.-
C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto