Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik begreep dat je al wat technische informatie over het dak toegestuurd gekregen hebt.
Maar uit alle vragen die je nog stelt krijg ik sterk de indruk dat je nog niet alle benodigde info hebt om het dak te kunnen repareren.
Zou je eens kunnen opsommen waarover je al beschikt?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Eigenlijk weet ik ondertussen vrij veel van het Pluriel dak maar ben ik bang, gezien de opmerkingen in dit forum, om kwetsbare, vooral plastic delen te beschadigen. Plastic delen die niet te lijmen zijn en eigenlijk samen met computer gerelateerde problemen de kwetsbaarheid laten zien van huidige Youngtimers. Dit is geen specifiek Citroën of PSA probleem, maar kom ik ook tegen bij onze Mitsubishi Pajero Pinin.
Een van de belangrijkste redenen waarom we zoveel vrij jonge auto’s op sloperijen zien.
Mijn ervaring met het restoreren en rijden van oude auto’s hebben zich tot nu toe beperkt tot de Citroën Traction en de diverse Eend variaties. Ook mijn Fiat 124 Spider uit 1971 was nog wel door mij te repareren en te onderhouden.
In het bekende Italiaanse filmpje over het vervangen van de dakkabels ontbreken bepaalde gedeelten, zoals het eerst losnemen van de op bijgaande foto zichtbare metalen onderdelen voordat de kabels te zien zullen zijn!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Celosse schreef:Eigenlijk weet ik ondertussen vrij veel van het Pluriel dak.
Dan weet je dus ook dat wat je op de foto toont absoluut niet los hoeft om de kabels te vervangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Maar er zit verder geen beweging meer in het dak ten opzichte van de achterruit.
Na de lunch weer verder, het moet lukken!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn advies, zorg nu eerst dat je over alle benodigde informatie beschikt, voordat je meer los haalt dan wel sloopt dan nodig is.
En baseer je kennis niet op incomplete filmpjes, maar op de het dak betreffende delen van het WPHB van Citroën.
Dus nogmaals de vraag, wat heb je nu digitaal/hardcopy?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Een papieren werkplaatshandboek heb ik niet, ook niet van de gewone C3. Waar ik wel veel van op internet heb gevonden, dus ook het digitale WPHB.
Ik ga nu eerst de daktogen verder reinigen en eventuele bramen op de loopvlakken glad maken.
Het lijkt mij namelijk handiger om de daktogen weer op hun plek te hebben voordat ik ga sjorren aan het ingevouwen dak met de achterruit/dak combinatie slechts in de schommelarmen.
Is het raadzaam om voor het monteren wat vaseline tussen de diverse rubbers te smeren, zoals we dat vroeger wel deden om een en ander soepel en lekvrij te houden? Is mijn constatering juist dat er geen electrische verbindingen zijn met de daktogen, ook niet op een onzichtbare plek? Dus het dakmechanisme bepaald mechanisch waar het dak stopt bij het openen en sluiten?
Het lijkt mij niet de bedoeling dat het kabelaandrijfwormwieltje regelmatig doorslaat op een of beide kabels. Dat is slecht voor de levensduur van het wormwieltje. Dus zal er een soort van slipkoppeling in het wormwiel in de tandwielkast zitten als de motor alleen start en stopt op commando als een bepaald aantal omwentelingen is bereikt?
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Op de PlurielFacebookpagina vraagt iemand of men weet waar je deze reparatieset kunt kopen. Lijkt mij een mooie oplossing van het dakprobleem. Iemand bekend hiermee?
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Kan het niet zo goed zien omdat het plaatje wat onscherp is, maar het lijkt een kunststof blok uit een 3D printer?
Nog niet eerder gezien, maar als iemand de file heeft wil ik hem wel eens printen.
Is dat om op deze wijze de schroevendraaiermethode te perfectioneren?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nope, dit is om een achterruit, waarvan de bevestigingspootjes van het dakmotortje defect zijn, te repareren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik dacht dat de soldeerboutmethode daarvoor goed voldeed?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat is Theo’s oplossing, Huub is een andere weg ingeslagen.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/237912/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
https://youtu.be/-6QmBtFmSPQ
Hier het relaas van de vraagsteller. Het lijkt mij een goed idee de maker van dit onderdeel te achterhalen. Ik vind het er goed uit zien.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Nu zie ik het. Het is een extra frame om het motortje te bevestigen.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het is geen extra frame, maar dit komt in de plaats van hetgeen normaal in het kunststof zit om de kabels te positioneren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986