Jeroen Simons schreef:Als je gaat tappen dan moet je geen 3in1 tap gebruiken want de ruimte om fase 2 en 3 te tappen is te beperkt. Gebruik de ouderwetse 3 tapjes om een goede schroefdraad te bereiken.
Wel als je een machinetap gebruikt voor blinde gaten, die met de spiraalgroef.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
dirkvdmei schreef:Voor diegene die niet de mogelijkheid heeft zelf smeernippels te monteren, kan dit, bij voldoende belangstelling, bij de GS-GSA vereniging laten doen. Daartoe wordt in het voorjaar van 2020 een datum geprikt waarop e.e.a. mogelijk wordt gemaakt. Uiteraard alleen voor leden en tegen een geringe vergoeding. Laat hieronder weten of je belangstelling hebt.
(Uiteraard vrijblijvend).
Ik heb wel interesse, is dit alleen zinvol als een lager al wat speling heeft?
Groet,
Sander
Liever geen speling. Speling mag niet te groot zijn, dan is het lager versleten en heeft doorsmeren geen zin meer.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
paso schreef:Jeroen Simons schreef:Als je gaat tappen dan moet je geen 3in1 tap gebruiken want de ruimte om fase 2 en 3 te tappen is te beperkt. Gebruik de ouderwetse 3 tapjes om een goede schroefdraad te bereiken.
Wel als je een machinetap gebruikt voor blinde gaten, die met de spiraalgroef.
Er is maar iets van 4 mm diepte, kan dat met zo’n tap?
Kan je een link of foto doen?
Waar koop je die? Want in 1 keer tappen ipv 3 keer zou wel makkelijker zijn voor de smeernippel plaatsen dag.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dat is gewoon een machinetap m8 spiraal HSS even kijken op google
https://dutch.alibaba.com/product-detail/hss-spiral-flute-screw-thread-cutting-tools-tap-for-steel-thread-60518662172.html
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Egbert, bijgaand een link met een serie machinetappen. Is wel zo handig om series te tappen. https://www.industore.nl/machinetappen/phantom-machinetap-metrisch-voor-blinde-gaten.
teveel citroenen
Ik ga er 1 bestellen en kijken of het gaat met de geringe diepte die er is.
Ik twijfel wel want als ik naar het plaatje kijk dan heeft deze tap toch 5 gangnen diepte nodig voordat hij volledig tapt. 5x1,25 mm= 6,25 mm terwijl ik dus maar 4 mm heb
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Aansnijding voor een machinetap is 2,5 gangen dus 2.5mm aangezien een M6 spoed van 1 heeft, maar uw nippel heeft ook geen volle draad tot op de kop .
Wat nog belangrijk is, hoeveel aansnijding heeft je derde tap bij handtappen? Denk dat het niet veel minder is als de machinetap.
Ik gebruik haast altijd machinetappen, ook als handtap.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dank, helder antwoord. Daar kan ik wat mee!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Heb de nippels geplaatst met drie tappen en een accu boormachine.
Vet op de boor en op de tappen. Goed schoon maken tussendoor en weer insmeren met vet.
Daarna weer goed schoonmaken en vetnippel plaatsen.
Dan een halve vetspuit er in pompen.
Op een gegeven moment komt aan de zijkant vet uit de draagarm. Dan zit er aardig wat in lijkt me.
En er nu maar van uit gaan dat het de leeftijd van de lagers verlengd en het veer comfort vergroot.
Citroën rijden is roest bestrijden