Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-12-2019
- Xantia 2.0.i 16V automaat
Halloa Alfred,
Bedankt voor je reactie. Het lampje gaat gelijk branden als je het contact aanzet. De ringen zijn in orde en schoongemaakt met wat wasbenzine. De sensor zelf met een schone droge lap. Is doormeten met een universeel meter schadelijk? Ik heb een klein stukje gereden ca.50 meter, hij remt goed, maar het lampje blijft branden. Ik heb de auto nodig en vraag mij af of de motor tijdens het rijden of remmen kan stilvallen. Weet jij dat?
m.vr.gr.
Jolle
Als je een storing op abs hebt dan gaat het lampje opnieuw branden bij contact inschakelen.
Bij de volgende rit ‘test’ het systeem de eerste 100-150m opnieuw of er een storing is, zo niet gaat het lampje weer uit. Jij hebt slechts 50m geprobeerd?
In de ECU blijft de storing wel opgeslagen als een ‘tijdelijke storing’ met de informatie welk wiel dat is.
De sensor is van het Hall-type, om te meten zou je de stekkerverbinding moeten losnemen. Als je ‘goed’ meet zegt dat nog niet dat de sensor dan ook nog goed functioneert.
Je vraag over stilvallen van de motor begrijp ik niet.
Er is geen reden waarom de motor stil zou vallen vanwege defect in abs. Met het abs-lampje ‘aan’ kun je prima rijden, alleen je hebt dan geen werkende abs.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Hallo Jolle,
ABS ist niet gekoppeld met motor stuurapparaat ECU, dus daardoor geen stilvallen van de motor.
Als ABs niet functioneert, functioneren de remmen als bij een auto zonder remmen. ABS regelblok staat altijd open tot de blokkeergrens bereikt wordt en op dat moment begint de regelfunctie van sluiten en openen.
De ABS sensoren zijn van het induktieve type en kun je met elke ohmmeter - analoog of digital - door meten. De te meten waarde ligt tussen 900 tot 1400 Ohm. Het maakt niet uit wat + of - is in de stekker om te meten. Tijdens het meten de kabel bewegen,ook de kabel in de stekker om een mogelijke onderbreking te vinden. Bij breuk gaat de ohmmeter op oneindige weerstand. Stekker moet aan beide kanten wel schoon zijn en geen oxydatie vertonen.
Speling tussen poolrad en sensor maximaal ca. 9 mm. Poolrad moet schoon zijn en mag geen breuk vertonen. Uiteraard mag de wiellagerspeling niet te groot zijn.
Als de contactsleutel op contact gedraaid wordt, knipoogt het ABS lampje twee maal en gaat uit.Knipogen betekent controleren van de abs sensoren op de voor- en achteras en zijn in orde.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat 9mm 0,9mm moet zijn!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hallo Jantje,
Klopt, typ fout. Maximaal 0.9mm. Bedankt voor de correctie.
klever33 schreef:Hallo Jolle,
Als ABs niet functioneert, functioneren de remmen als bij een auto zonder remmen.
Dit lijkt mij ook niet echt veilig…
Ja. moet natuurlijk zijn zonder ABS installatie aan boord.
Groeten en bedankt voor de correctie.