













































Totaal aantal Berichten: 43351
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Over het algemeen geldt: lpg kan prima in een turbomotor, hele volksstammen rijden met Volvo’s met dikke turbomotoren op lpg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb daar ook over nagedacht. Zo’n klein blokje zonder zelfstellende kleppen of zelfs de mogelijkheid om de kleppen te stellen. Maar toen ik in Italië met de DS in de rij voor de LPG-pomp stond tussen vooral moderne kleine auto’s, ook 208’jes en C3’s met 3-cilinders was ik om. Daar zijn die driepitters op LPG gewoon bij de dealer te koop. En een turboblok is in theorie juist heel goed geschikt voor LPG. Hier kreeg ik ook negatieve adviezen van de dealer. Volgens mij omdat ze het niet (meer) kennen en vooral geen risico durven nemen. Laat je maar eens goed informeren bij LPG-specialisten.
Verder rijd ik stevig maar zeker met beleid. En een risico dat je kosten krijgt zal er zeker zijn. Alleen maar voordeel bestaat natuurlijk niet.



Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Nogmaals dank,
de C4 Gp wordt over twee weken opgehaald, er staat 3500 km op de teller uit 2018. 12500€ goedkoper dan een nieuwe uit 2019 1/3 van de waarde van de auto, lachen….. Bijna 4 € afschrijving per km….
Ik ga eerst eens zo’n 20.000 km rijden (een maand of 8 in mijn geval). Dit om onder garantie te kijken of er geen problemen met de auto zijn. De fabrieksgarantie vervalt namelijk na achteraf inbouw. Daarna gaat er dan waarschijnlijk LPG in. Mocht het niet zo zijn dan rij ik met 30.000 km per jaar nog steeds even duur als met mijn huidige diesel. Ik gok 3,5 cent per kilometer meer aan brandstof en 85 euro per maand goedkoper in de wegenbelasting…... en 5000 km meer tot een beurt
Ik neem aan dat de motor van Gerald vergelijkbaar is met die van mij, qua bouw? Dat alleen de PK’s bij de C4 GP meer zijn. (1.2 puretech Vti 130pk. ) Blijft de onderhoudsinterval overigens hetzelfde na LPG inbouw of wordt dat minder km ? Is nu 25000 km
Mijn Saab 2.0 turbo staat al 415000km , vanaf het fabriek, op LPG (LPI)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Mijn Cactus C4 82 ETG Shine automaat schijnt geharde klepzetels te hebben. Is dan een kleppen smeersysteem noodzakelijk?
Kan iemand mij hier verder helpen?:-)





Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Na ongeveer 50.000 km op LPG zijn de benzine injectoren van mijn puretech turboblokje op dampgas gaar. Stotteren bij koud wegrijden en vaak een storingsmelding op het display. Nèt voor de vakantie heb ik een overleden injector laten vervangen. Na de vakantie begon het stotteren op benzine weer en was er een tweede kapot. De dealer heeft uit voorzorg de laatste ook maar vervangen. Fijn dat het maar een driepitter is in dit geval. Op gas loopt alles gesmeerd. Nu loopt ‘ie op benzine ook weer prima. Heeft iemand hier een suggestie hoe het vroegtijdig overlijden van de injectoren te voorkomen is? vaker op benzine rijden zodat ze beter koelen? Wellicht zijn er andere, passende injectoren die er beter tegen kunnen? Hebben andere DI-motoren op dampgas hier ook last van?
Deze zomer kocht ik bij de dealer een fraaie C4 Cactus 110 pk van 2015 met slechts 16700 km erop. Om te beginnen heb ik er een trekhaak onder gezet.
Daarna zijn door de dealer de deuren vervangen. Maar helaas moest ik in eerste instantie de afwerking van het spuitwerk afkeuren. Nu dat ook hersteld is, was het tijd voor inbouw van LPG installatie. Vandaag heb ik hem opgehaald bij Gritter in Emmen. Prins DI systeem, netjes ingebouwd, vulopening onder in de bumper, geen merkbaar verschil tijdens rijden en onmerkbaar overschakelen. Benieuwd naar de ervaringen komende tijd.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’





Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Goeie actie Melchior. Weer een Cactus op gas erbij. Hoe groot is je tank? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb. De tank is 52,5 liter. Hij doet het lekker op gas. Eerste tankbeurt leverde 1 op 14,55 op. Dat was met ongunstige omstandigheden, veel kleine ritjes en zo. Op dit moment rijden we door ziekte even niet zo veel, maar ik ga alle tankbeurten in Spritmonitor bijhouden.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Betekend wel ,dat je zeer tevreden bent .
Zelf zit ik er ook aan te denken om in mijn cactus lpg te leggen, in mijn geval een bolide van 82 pk automaat.
Kan iemand mij vertellen of de klepzittingen van dit type blok tegen lpg kunnen, bouwjaar november 2017 en geimporteerd vanuit duitsland.
Als het kan dan wordt het de 3de citroën op gas na een xsara pic en c4 pic, en dan lekker blijven knetteren met die bak
De enige cactus waar je in kunt zitten en geen pijn hebt van de pinnekes in oe kont


























Totaal aantal Berichten: 7843
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Inmiddels ben ik ook in het bezit van een Cactus: een 2017 Puretech 110 met een hele fijne volautomaat, dus zes versnellingen. Ondanks deze slushbox is het gemiddelde verbruik (over zo’n 6500 kilometer sinds aanschaf begin november) slechts 1 op 18. Het komende jaar zullen de kilometers nog wel aardig oplopen (stand bij aanschaf 30 duizend) maar wat er daarna gebeurt is nog niet helemaal duidelijk. Dat is het fijne aan een Cactus overigens: als tweede en minder vaak gebruikte auto zijn de maandlasten lekker laag.
Hoe dan ook ga ik maar eens aan het rekenen, wie weet wordt onze Cactus de vierde op lpg
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
evert69 schreef:
Kan iemand mij vertellen of de klepzittingen van dit type blok tegen lpg kunnen, bouwjaar november 2017 en geimporteerd vanuit duitsland.
Beste mensen: We rijden nu al sinds midden jaren tachtig op ongelode benzine: Die discussie over de klepzittingen die niet hard genoeg zijn komt uit de tijd van de gelode benzine, dat is dus voor de meeste LPG discussies hier een overjarige zaak.
Ja, je moet je wel afvragen of je motor tegen de hogere verbrandingstemperaturen kan van LPG: Daar hebben vooral je bougies last van, moeten vaker vervangen worden of een ander type gebruiken, soms hebben de kleppen zelf er last van ( 1.8 16V was zo’n geval ?) en bij direct ingespoten benzine motoren met een indirecte LPG injectie ( geen LPG door de benzine injectoren) zeker ook de benzine injectoren.Ga er maar van uit dat je die tussen de 100.000 en 200.000 een keer moet vervangen,, bij een 3-cilinder is dat in de prijscategorie van 2 tanken super benzine.
To err is human, not to err is divine.


























Totaal aantal Berichten: 7843
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik meen me toch echt te herinneren dat een 1.8 Atkins uit de Toyota hybrides (op het eerste gezicht ideaal voor lpg) geen geharde klepzetels heeft, en dat er ook geen goede stelmogelijkheden voor de kleppentrein.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Voor de Cactus is het kleppenvraagstuk geen issue, maar inderdaad heeft niet elk blok geharde kleppen/zittingen. Mijn C1 loopt ook op gas, maar doet er 160000 over om de uitlaatkleppen (vooral van eerste cilinder) te verbranden. Geen probleem trouwens, een ander fris blokje haal je voor een klein prijsje op de sloop en hangt er snel in.
Verder doet de Cactus het prima. Nu 5000 km zonder probleem op gas gedaan.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
2d schreef:Ik meen me toch echt te herinneren dat een 1.8 Atkins uit de Toyota hybrides (op het eerste gezicht ideaal voor lpg) geen geharde klepzetels heeft, en dat er ook geen goede stelmogelijkheden voor de kleppentrein.
Ik zie de link niet echt met dit topic: Die Atkins cycle heeft als doel het rendement te verhogen door een hoge compressieverhouding te combineren met een grote aanpassing van het klepdiagram waardoor je wel maximale expansie krijgt maar geen maximale compressie, en dat is dan ook nog afhankelijk van de vullingsgraad. Daar zitten wel degelijk klepzetels in ( en die zijn altijd van speciaal gehard materiaal) De tijd dat de klepzittingen direct in de gietijzeren blokken zaten is al lang voorbij, dat was in de zeventiger jaren al vreselijk “oud” maar zag je toen nog wel ( Ford Taunus 1300 / 1600 bijvoorbeeld).
Daarnaast is zo’n Toyota hybrid een bijzonder uitgebalanceerde combinatie van electromotor/generator en benzinemotor, daar kun je zonder “in-depth” knowledge van Toyota niks aan veranderen/verbeteren. Ik denk niet dat er maar 1 LPG fabrikant is die daaraan z’n vingers zou durven branden.
Melchior: 160.000 op LPG met een C1: Dat verbaasd met niks, dat blokje is niet gemaakt voor de eeuwigheid en zoals je zegt, sloopblokje erin en hup klaar.
To err is human, not to err is divine.