Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Fijne vakantie
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Wat sfeerplaatjes
En deze gespot :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
F.SvM schreef:
Fijne vakantieVgF
Dank u wel !
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Voor ons vertrek, bleek bij inspectie op de voorophanging speling te zijn op de fusees.
Na losmaken van RE wiellagerblok, de schuldige snel kunnen vinden : bovenste fusee kogel.
Al de rest, was nog goed van het lagerblok, incl onderste fusee.
De WPHB vermeldt wat speciaal gereeedschap. Dankzij assistentie in leengereedschap van de citroen id ds club NL,en adviezen, de job redelijk snel kunnen klaren. Het feit dat zij ook nog een NOS bovenste fuseekogel hadden liggen, uiteraard die erop gezet.
Zonder speciaal gereedschap kom je ook al een heel eind.
Bij losdraaien van de opsluitmoer, mol je deze sowieso altijd. Voor de tap, kun je ook de gehard stalen opsluitmoer pakken voor onderste fuseekogel. Wel moet je de speciale doppen hebben om de opsluitmoeren aan te draaien. Draad mooi gangbaar maken zodat de opsluitmoer met de hand kan aangedraaid worden.
De kom van de fusee haal je met een bout eruit. Het plaatsen van de nieuwe kom ; neem oude kom en zet die op de nieuwe kom en draai dan aan met je opsluitmoer.
Het aandraaien van de opsluitmoer luistert nauw. De kogel moet stroef bewegen in het vet met de hand,maar niet té. Nieuwe rubbers en klaar.
Doorsmeren met dik vet ( NLGI klasse 3 ).
Het ging zo snel dat ik vergat plaatjes te schieten, hierbij toch nog enkele foto’s
Voor het aandraaien,fuseemoer aanbrengen op kogel zodat aandraaien voor de opsluitmoer goed geklemd zit ( niet te zien op foto )
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
De DS is weer op stal, na 3653km.
Op een lekke lekzak veercilinder en wat lichte lakschade door passanten na, ging alles erg vlot. Het was lekker warm en heb meerdere keren de elektrische fan van de radiator horen zoemen.
In de terugreis had ze weinig zin, de snelheidsmeter gaat boven 130km per uur op bepaalde stukken lekker dansen met gierend geluid.
Radio iets luider zetten en het geluid was over.
Nu lekker sappen verversen..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Leuk man
grappig mr Smith : zie ik op je sfeerplaatjes mijn witte Ds oord cabrio staan ! Het witte dek is huisvlijt van mn vrouw, en is geweldig om de hitte van de zon buiten te houden, en ook wat beperking om met verkeerde handjes in de auto te zitten. kan er heel snel op en af.
(het extra touwtje naar voren zit vast aan een houtblok om de auto niet alleen met de handrem op de helling te zetten. had er een hekel aan om dat blok weer op te rapen, kan ik nu aan het touw naar binnen halen).
De Ds doet het geweldig daar in Zuid Frankrijk, en iedereen reageert positief zonder jaloezie. Overal krijg ik voorrang, mag op de laatste parkeerplek staan etc etc, ook de jeugd is erg enthousiast. ben je je auto kwijt op een grote parkeerplaats ? kijk waar er veel mensen staan, die staan zeker om jouw Ds heen.
nog meer bekijks heb ik als ik een karretje achter de cabrio hang en daar bouwmaterialen mee haal, dan staan ze helemaal paf. “En je rijdt ook weer gewoon terug naar nederland met die auto ? ongelofelijk”
kom je vaker in die buurt ?
Aha! Dat is leuk geattendeerd van je!
Ja hoor, onze jaarlijkse zomervakantie brengen wij altijd door aan de Cotr d’Azur. Dit is nu de derde keer met de DS. Een prima reisauto!
De DS krijgt inderdaad veel bekijks, en een cabrio nog meer!
Woon jij daar?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
stuur je een PB’tje. we komen er heel vaak, maar wonen er (nog) niet.
De winterpret is begonnen, we kunnen weer wat sleutelen.
Aan de versnellingsbak ( BVH ) merk ik wat lekkage, foto’s volgen.
Maar ben op zoek naar deze ring seal, iemand bekend waar ik het kan kopen ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Mr. Smith schreef:De winterpret is begonnen, we kunnen weer wat sleutelen.
Aan de versnellingsbak ( BVH ) merk ik wat lekkage, foto’s volgen.
Maar ben op zoek naar deze ring seal, iemand bekend waar ik het kan kopen ?
Bij Harry Martens. Heb ik ook de dichtingen van de versnellingsbak vandaan.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
OK, bedankt Chris.
Op de menu deze winter staan wat klusjes :
- lekkage bak aanpakken
- vervangen koppelingsvergrendeling
- vervangen stuurhuis
- vervangen startmotor
- vervangen bobijn, rotorkap + rotor
Uiteraard kom je onderweg nog zaken tegen zoals de kabel startmotor. Die is ooit vervangen geweest in 2008.
Deze hangt lekker onder de uitlaatspruitstukken en ziet dus enorm veel af.De isolatie heeft het hitte geweld goed doorstaan. Gelukkig want een brakke kabel die aan ogen ( massa ) opgehangen wordt, wil je niet zien kortsluiten met meer dan 100amps.
verder heb ik bekeken wat zo’n kabel(tje) trekt :
Starter is zo’n 1.3kW en buiten wat spanningsverlies, trekt die gauw zo’n 108amps
Minimimale draaddikte voor 108amps gelijkstroom rekeninghoudende met lengte en spanningsverlies is zo’n 11.81mm2 voor koper.
De kabel die ze verkopen ( met accu relais ) is 4mm dik of 12.56mm2. Persoonlijk vind ik dat wat krap. Ik ga dan ook de kabel voor de startmotor vervangen door een 16 of 25mm2.
Aan de versnellingsbak heb ik ook extra massakabel opgehangen.
De kabel uit koper huls gepeuterd :
Nieuw koppelingsvegrendeling ( op de achtergrond massakabel v-bak naar chassis)
En natuurlijk stuurhuis.
Lekkage na 15jaar lekker sturen, lekkage aan rondsel en zuiger :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat zijn geen halve maatregelen!
Goed bezig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De kabels zijn binnen, in 16 mm2 en 25mm2
De 16mm2 is ideaal als starterkabel, deze is dubbel geisoleerd en wordt nog voorzien van krimpkous.
Kabel is zéér soepel!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Soms wat gekke dingens doen, het mag het kan en het is ook nog leuk :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige