Op het internet zwerft ergens een gedetailleerd verslag van deze botsproef. Daaruit blijkt idd een rechtsgestuurde wagen van type 1 getest. De slechte punten kwamen vooral omdat de voeten of benen bekneld waren geraakt. Bij een ‘rechtse’ Xantia zit de motor tegen de stuurinrichting aan, bij een linksgestuurde niet, dan zit daar de versnellingsbak met meer ruimte.
Je kunt niet zo veel met die test.
Van de XM heb ik nooit een botsproef kunnen vinden, ik kan me niet voorstellen dat die spectaculair anders zou presteren. Evenmin alle andere Citroens, Peugeot, Renaults, Opels, BMW’s etc uit die tijd.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
https://cdn.euroncap.com/media/9666/euroncap_citroen_xantia_1997_2stars_strikethrough.pdf
Dat verslag staat gewoon op de site van NCAP zelf . Al die concurrenten die je noemt zijn wel getest en scoorden (helaas? ) iets beter, maar ze zijn ook allemaal iets nieuwer m.u.v de 3-serie. Die scoorde maarliefst één punt meer dan de Xantia.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik wist niet meer waar, daarom ‘zwerft’ ergens op internet.
Wie veiligheid bij botsingen het belangrijkste van auto’s vindt, moet helemaal niet met een auto uit ontwerp jaren ‘90 gaan rijden. En over 20 jaar is de techniek weer veel verder en wordt iedereen ernstig afgeraden om met de onveilige auto’s uit 2020 te rijden
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@lfred schreef:
Wie veiligheid bij botsingen het belangrijkste van auto’s vindt, moet helemaal niet met een auto uit ontwerp jaren ‘90 gaan rijden.
Dat zou kunnen zijn, maar een volvo S40 van 97 pakte 4 sterren. Een Golf ook al..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Netjes voor die tijd, toch is het allemaal relatief.
Het is een ontwikkeling die steeds doorgaat en dat is maar goed ook.
Bij de ontwikkeling van een chaosserie wordt nu volop meegenomen hoe ze getest worden.
Die ene geteste Xantia deed het niet goed toen Euroncap begon met testen, uiteraard was er toen geen enkele afstemming tussen ontwikkelen en manier van testen. Ook Euroncap heeft zich verder moeten ontwikkelen om dichter bij de realiteit te komen.
En de auto’s voor de Xantia deden het weer slechter, ach niemand leek er zich zorgen over te maken, er werd zelfs niet eens getest (enkele uitzonderingen daargelaten).
Hoe ook, ik zit bij een aanrijding liever in een Mercedes van een ander dan in mijn Xantia…
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
waterman schreef:Voor de veiligheid moet je sowieso géén Xantia aanschaffen. De auto scoorde echt zeer matig in de botsproeven:
Bij welke snelheid wordt deze test uitgevoerd? Dat staat er nooit bij in deze filmpjes. Was dit bij 80km/h of bij 150km/h ? Die laatste doet in iedere auto meer pijn.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
50 kmh
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Of die auto is van peperkoek of je bent de 1 voor 50 vergeten.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Hier kun je lezen hoe getest wordt: https://nl.wikipedia.org/wiki/EuroNCAP
Zullen we nu weer terug on topic gaan en het over de motoren in de Xant hebben?
Wim,
Disciplus Simplex