Hi,
Mijn vriendin heeft een het laatste model C1 (nu 2 jaar oud). De dealer (van Beek) heeft er een cruise control van VDO ingezet. Verder zit er Citroennavigator op.
Het probleem: meermaals valt de motor bijna stil en komt de melding: storing in gasklepsensor. De dealer Van Beek heeft destijds het gaspedaal vervangen en de bij de gasklep niets. Nu alweer midden in de nacht uitval.
Vraag: is dit een bekend probleem en wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Benedikt
Benedikt schreef:... en de bij de gasklep niets.
Wat staat hier nou? Nu is je verhaal niet feilloos en volledig.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Ik bedoel dus: dealer heeft alleen het elektronisch gaspedaal vervangen en bij de gasklep verder niets. Verder had de dealer Van Beek een vaag verhaal over de aftermarket VDO(inbouw door Van Beek) cruise control die storingen zou geven. Als je de boordcomputer reset door even de accupolen los te maken, dan helpt dat soms een paar minuten, daarna nul power.
Dealer heeft totaal geen idee waaraan het nu ligt. Naar zeggen is hun relatie met de importeur niet bijster.
Helder nu.
Dus de monteur heeft niet de gasklepsensor nabij het inlaatspruitstuk bekeken? De gasklepsensor is een draaiweerstand of potentiometer (potmeter in de volksmond). Die sensor geeft de stand van de feitelijke gasklep door aan de ECU. Als die waarde niet klopt tov het gaspedaal, of verkeerd wordt gemeten kunnen er rare dingen gebeuren. Die sensor kun je zelf vrij eenvoudig vervangen: twee boutjes en een stekkertje. Maar ga eerst die connector eens goed reinigen en stevig vastdrukken. Kijk ook naar de connector van de stappenmotor (staionairregelaar). Zelfde verhaal. Die zit ook op dat gasklephuis.
Best bouw je het gehele gasklephuis uit en reinig je het hele ding grondig. Connectors stevig aandrukken na terugplaatsen.
edit: na terugplaatsen, starten en rustig 5 minuten stationair laten lopen.
edit2: https://www.youtube.com/watch?v=ImoV1gan3cE
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Moet die VDO niet ingeleerd worden met diagbox/lexia?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat wordt vaak beweerd maar mijn ervaring is dat je net zo goed gebruik kunt maken van het zelflerend vermogen van de ECU. Immers, de ECU gebruikt uitgelezen waarden om de mix te optimaliseren. Mits de waarden constant en logisch zijn, kun je vaak toe met 5 minuten stationair. Na verloop van tijd verloopt de waarde van elke analoge sensor.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
RogerM schreef:Helder nu.
Dus de monteur heeft niet de gasklepsensor nabij het inlaatspruitstuk bekeken? De gasklepsensor is een draaiweerstand of potentiometer (potmeter in de volksmond). Die sensor geeft de stand van de feitelijke gasklep door aan de ECU. Als die waarde niet klopt tov het gaspedaal, of verkeerd wordt gemeten kunnen er rare dingen gebeuren. Die sensor kun je zelf vrij eenvoudig vervangen: twee boutjes en een stekkertje. Maar ga eerst die connector eens goed reinigen en stevig vastdrukken. Kijk ook naar de connector van de stappenmotor (staionairregelaar). Zelfde verhaal. Die zit ook op dat gasklephuis.
Best bouw je het gehele gasklephuis uit en reinig je het hele ding grondig. Connectors stevig aandrukken na terugplaatsen.edit: na terugplaatsen, starten en rustig 5 minuten stationair laten lopen.
edit2: https://www.youtube.com/watch?v=ImoV1gan3cE
Hi Roger,
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb zo’n kwetsbare potentiometer nooit opengemaakt, maar ik zou die als eerste vervangen cq doormeten. Op wheeler dealer lieten ze die eens zien. Stelt niets voor.
De dealer heeft voorgesteld de VDO-cruise controle af te koppelen. Hij blijft volhouden dat de bron is. Helaas is mijn vriendin niet technisch.
Hoe gaat dat inleren van de cruise controle eigenlijk? Sommige slimme automaten moet je inleren door op een bepaalde manier gas te geven en te stoppen.. zodoende leert ie de schakelmomenten. Maar hoe dat nu werkt bij een cruise controlle?
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
welke motor ligt er in je auto? een Puretech?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
De VDO cruise control los koppelen en een weekje rijden. Als dat het euvel oplost een originele cruise control in laten bouwen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
FastFred schreef:De VDO cruise control los koppelen en een weekje rijden. Als dat het euvel oplost een originele cruise
control in laten bouwen.
Hi,
het is een C1 van de tweede generatie (ik dacht een 1000CC) met gerobotiseerde handbak. Volgens de dealer van Beek levert Citroen voor dit type, geen cruise control. Kan kloppen want een C1 met cruise controle zul je wrs niet snel tegenkomen (budget-auto?) Ik vind op het net nergens een gasklep potentiometer voor de C1 II.
Eerlijk, ik heb niet het gevoel dat de dealer hard loopt. Er staan in zijn showroam genoeg C1’en om even wat spullen uit te lenen. Beste Citroen dealer van Nederland….. jaja ooit
Zoek aan de hand van je VIN het exacte OEM nummer van het part op. Dat zoekt wat trefzekerder. Citroen heeft gasklephuizen in omloop waarvan het potmeterdeel zich niet laat openen. Dat kan verklaren waarom je het onderdeel los niet vindt. Vaak kan de stappenmotor/nullastregelklep er wel af. Er is altijd wel wat schoon te maken. Ultimo fiets je langs de sloop voor een vervangend gasklephuis.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Top Roger en dat verklaard waarom de dealer niet meteen de hele handel vervangt. Zo’n compleet gasklep kost nogal wat schat 700,-
Vraag: hoe vind ik dat OEM nummer (Vin = ? Meldcode)
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Op je kentekenbewijs.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
...of onderop je voorruit. Het VIN is het serienummer van je auto. Als je dat intikt op de Service site van Citroen, dan krijg je alle details van alle parts die in je auto zitten. Zo weet je zeker dat je naar de juiste parts zoekt. Mail me dat VIN maar effe, dan kijk ik wel voor je.
Als jij de rekening niet hoeft te betalen, zijn ze altijd terughoudend om parts te vervangen.
Tja, die kosten… Ik vind wel dat een gasklephuis niet al na twee jaar de geest mag geven. Zo’n ding kan doorgaans makkelijk een paar ton mee.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Thanks - inmiddels heeft mijn vriendin de C1 met afgekoppelde cruise controle terug om te gaan proefrijden. Het is niet mijn auto maar ik zou de C1 naar een gespecialiseerd “diagnose” station brengen. In het AMT stonden er wel eens een diagnose speurtocht…
Wordt vervolgd en nomaals als iemand zo’n C1 heeft met dezelfde kuren, mag ik dat graag weten
stationair wordt niet geregeld door welke CC dan ook. dat doet die nullastklep / stappenmotor in het gasklephuis. Die klep wordt aangestuurd door de ECU en die kijkt of de auto het gewenste toerental draait. Te langzaam, dan een tandje verder open. Zo simpel is het. Da’s een direct link tussen klep en ECU. Daar heeft een CC niets mee van doen. Ik hecht weinig waarde aan de conclusie van die monteur.
Er zijn hier gasten op het forum die zo’n “specialistisch diagnose tooltje” hebben. Stel de vraag (en vermeld waar je woont). *tip*
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006