9 van de 15
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Timo’s Renault Espace 2000 TSE 1986 & 2000 GTS 1987 & Avantime!
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 januari 2020 07:33 PM
  [ # 121 ]

Gefeliciteerd met deze unieke auto!
Wat mij betreft ook een prima kleur.

Ergens heb ik het vermoeden dat de originele velgen er snel weer onder gaan Wink

Ik vraag me ook af, waarom speciaal de 2.0T en niet een V6?

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 18 januari 2020 08:56 PM
  [ # 122 ]

Mooie bak!

En inderdaad, heeft die 2.0T een beter bruikbaar koppel? Of is die V6 al van Nissan en daarom te betrouwbaar voor een doorgewinterde Citrofiel? tongue wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 januari 2020 01:25 AM
  [ # 123 ]

2.0 is gewoon het beste blok, minste problemen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 19 januari 2020 10:46 AM
  [ # 124 ]

Mooi hoor, Timo! Als je de auto lang wil bewaren kan ik me voorstellen dat je de LPG installatie eruit haalt. Ga je meer dan 4- a 5000 kilometer per jaar maken dan zal het waarschijnlijk toch nog (net) voordeliger zijn om het erin te laten zitten.

De Avantime heb ik ook altijd schitterend gevonden, maar te complex. Zeker met de V6, waar je echt helemaal nergens bij kan zonder de halve auto te demonteren. Wat dat betreft begrijp ik de keuze voor de 2.0T helemaal.

Ik wens je er heel veel plezier en veilige kilometers mee!

En als de bliksem de originele wielen eronder, veel mooier… Cool

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4866
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 januari 2020 12:02 PM
  [ # 125 ]

Te gek! De Avantime is een prachtige wagen, heerlijk maf bijzonder origineel! Gefeliciteerd!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 19 januari 2020 09:11 PM
  [ # 126 ]

Mooi, echt een heel aparte auto, veel plezier ermee.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 19 januari 2020 09:52 PM
  [ # 127 ]

Proficiat, je hebt echt iets bijzonders met deze auto, Matra en Renault.
Dit soort auto’s zijn pareltjes van de Franse auto industrie. In weerwil van de druk van de marketingafdeling om middle of the road (lees: premium) te zijn werd een visie op autoreizen daadwerkelijk in productie genomen. Heel veel plezier ermee.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 19 januari 2020 10:17 PM
  [ # 128 ]

Quelle coincidence…. Safari heeft mij uitgelogd. Gebeurt soms. Ik loog opnieuw in. Kom -sporadisch- op de homepage. Zie bij recente topics ‘....Espace…1986’. Dan is mijn aandacht getrokken want ik vind het een wondermooie auto die erg ondergewaardeerd is, terwijl het in mijn ogen niet de Voyager maar de Espace was die de echte monocoque trend in Europa inluidde. Daarbij reed ik afgelopen maanden op mijn woon-werkritje in mijn oranje eend dagelijks 2x langs een gifgroene Espace in Bennekom. Die er in het half duister op snelheid en enige afstand toch echt heel goed uitziet. Dus ik dacht: effe lezen. En dan blijkt dat DIE dus van jou is Timo. Wat leuk!
Ik heb veel meegreden in Espaces. Mijn collega bij mijn studentenbaan had een transportbedrijf. De Espace werd ingezet om chauffeurs te halen en brengen bij enkele ritten vrachtwagens. Reeds er 80k per jaar mee. Reed ze door tot ca 4,5 ton. Diesel. Hij had er NOOIT gelazer mee. De eerste deed hij 4,5 ton met de eerste koppeling mee..

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 januari 2020 11:19 PM
  [ # 129 ]

Renaults van die tijd waren geweldig, op 300000 wou ik de koppeling van mijn r 25 vervangen omdat het druklager geluid begon te maken, bij demontage bleek het afterpart dunner te zijn dan de koppeling die er al altijd in zat.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 20 januari 2020 09:38 PM
  [ # 130 ]

Dank voor de reacties!

furriegurrie schreef:

Waarom geen V6?

Voornamelijk vanwege de nog grotere sleutelonvriendelijkheid van de V6. Ik vind het allemaal al spannend genoeg. Wink En die turbo motor is heerlijk bij de les.

Hilko16TZI schreef:

De Avantime heb ik ook altijd schitterend gevonden, maar te complex. Zeker met de V6, waar je echt helemaal nergens bij kan zonder de halve auto te demonteren. Wat dat betreft begrijp ik de keuze voor de 2.0T helemaal.

Dat dus. Mr. Green En het complexe valt, mijn inziens, nog wel mee. Hij is qua techniek voor een groot deel gebaseerd op de Espace 3. Nog geen gek gedoe met die startkaart, elektronische handrem etc. Die hadden de Vel Satis en Espace 4 uit die tijd al wel, met de kinderziektes die erbij hoorde. Er zit overigens alsnog genoeg spannends aan wat stuk kan gaan, dat zal ik dan ook weer niet ontkennen.

IDealist schreef:

Daarbij reed ik afgelopen maanden op mijn woon-werkritje in mijn oranje eend dagelijks 2x langs een gifgroene Espace in Bennekom. Die er in het half duister op snelheid en enige afstand toch echt heel goed uitziet. Dus ik dacht: effe lezen. En dan blijkt dat DIE dus van jou is Timo. Wat leuk!

Ha, wat grappig. Dat was de groene Espace dus inderdaad. Schijnbaar een drukke weg, want ik heb best wat berichten ontvangen van mensen die mijn Espace daar herkende. Zo ben ik helaas ook achter de schade aan de bumper gekomen, iemand stuurde een foto door die hem toevallig ook herkende en toen zag ik het en ben ik direct verhaal gaan halen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 29 maart 2020 04:55 PM
  [ # 131 ]

Woensdag de Espace weer tevoorschijn gehaald. Omdat die na een tijd stilstaan wel even aanloop nodig heeft om weer aan te slaan had die even wat stroom nodig, Matra helpt Matra. Mr. Green


IMG_20200325_144554 by Timo van Vuurde, on Flickr

Genieten weer! Lekker schoon maken, stofzuigen. 


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn nog niet zo lang geleden geadopteerde huisdier die lekker om me heen huppelt als ik buiten bezig ben heeft hem in elk geval ook goed gekeurd Laughing


IMG_20200325_151446 by Timo van Vuurde, on Flickr

Afgelopen zaterdag ook gelijk de Espace gebruikt waar die voor gemaakt is, grote spullen vervoeren. Mr. Green


Renault Espace by Timo van Vuurde, on Flickr

Er staan dit seizoen wel wat plannen op de planning, zoals een hemel plaatsen, de neus herstellen, en kleine ergernissen verhelpen. Daarover vast later meer!


IMG_20200326_070730 by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Gepost: 29 maart 2020 05:43 PM
  [ # 132 ]

Het blijft een geweldige kleur voor die auto.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 29 maart 2020 10:16 PM
  [ # 133 ]

Wat een schitterende voiture! Ook de bekleding, de vormgeving van de stoelen. Toen ik als tiener voor het eerst een Espace zag staan toen ik langsfietste (bij kasteel Biljoen, Velp, want zoiets vergeet je niet meer) ben ik er echt even naar gaan kijken. Zeer bijzonder destijds.

Je woont hier blijkbaar om de hoek, 1 of 2 dorpen verder. Ik herken de N225 thv de papierfabriek in Renkum, richting Wageningen.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 21 april 2020 09:34 PM
  [ # 134 ]

Kleine update over de Avantime. Nog steeds zo onwijs blij mee, voel me elke keer weer echt the king of the road als ik ermee rij. Met het mooie weer van de afgelopen tijd is het ook heerlijk in de ‘open-air’ stand te rijden. Wie heeft er dan nog airco nodig? Laughing


48-LJ-TS by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200301_123539 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder nog twee kleine verbeteringen aangebrach.

Voor:


IMG_20200129_131613 by Timo van Vuurde, on Flickr

Na:


IMG_20200129_132143 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200129_132155 by Timo van Vuurde, on Flickr

Kijken hoe lang dat een beetje mooi beige blijft..

En:


IMG_20200301_145553 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200301_150805 by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 29 mei 2020 10:47 PM
  [ # 135 ]

Wat updates van de groene Espace.

Een nette stoel kunnen vinden, dus afscheid genomen van de versleten bestuurdersstoel.


IMG_20200405_163226 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200405_163237 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200405_165512 by Timo van Vuurde, on Flickr

Voor het eerst sinds aankoop het dak eens goed schoon gemaakt, met een trapje. Je komt hier slecht bij. Was dat nodig? Mwoah..


IMG_20200504_163103 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200504_164001 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder heeft die een aardige metamorfose ondergaan. Laat ik eerst even een klein beetje terug in de tijd gaan.
Wat ik zo terug heb kunnen vinden, was de Espace donkergrijs toen die nieuw was, met de luxe TSE velgen en de oude Matra neus met de grote lip met mistlampen. Beetje zo dus:


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Helaas was er, als ik het mij goed herinner uit de documentatie, rond 2010 een kleine aanrijding geweest.


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Uiteindelijk is er toen een donor Espace gekomen, met de facelift neus, om de neus uit te wisselen en nog wat ander plaatwerk/onderdelen.


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Toen was het dit geworden, zoals ik hem in 2018 heb gekocht:


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Uiteindelijk heb ik toen besloten hem groen te maken, dat verhaal kennen we wel en is ook terug te lezen. Op de rode donor Espace zat toen al een beschadigde voorbumper, die ik heb hergebruikt tijdens het groen maken.

Blij was ik toen ook toen ik vorige winter een NOS voorbumper vond, die ik op kleur gemaakt heb en in mei 2019 heb gemonteerd. (boven oud onder nieuw)


IMG_20190510_153551 by Timo van Vuurde, on Flickr

Helaas is er dus afgelopen winter bij de garage iemand tegenaan gereden, wat ook terug te lezen is, en zat ik nu een beetje in dubio wat te doen. Ondanks dat ik de facelift neus persoonlijk wat leuker vind, vond het ook wel leuk om de originele oude Matra neus er weer op te zetten. Daar ben ik de afgelopen periode bezig mee geweest.


IMG_20200405_190809 by Timo van Vuurde, on Flickr

Zoals te zien is uiteindelijk dus ook besloten de zilvergrijze als onderdelendonor te gebruiken. Ik heb al zoveel auto’s, twee Espaccen is ook een beetje oerdreven en het is gewoon best frustrerend dat allerlei onderdelen onvindbaar zijn maar toch ook zo dichtbij. Uiteindelijk is die destijds ook aangeschaft als onderdelen donor en zit er ook genoeg werk aan om hem weer op de weg te krijgen, wat ik ook niet zo zie zitten. Vandaar dit besluit. Zonde, maar ook erg welkom.

De beschadigingen aan de voorbumper bijwerken en daarna in de primer om later op kleur gebracht te worden.


IMG_20200427_162447 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200427_164711 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200505_163251 by Timo van Vuurde, on Flickr

Daarna de motorkap en grill.


IMG_20200516_153901 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200525_131911 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ook de achterlichten en knipperlichten een behandeling gegeven Mr. Green Werkt perfect, als nieuw!


IMG_20200523_230532 by Timo van Vuurde, on Flickr

Afgelopen week kon het beginnen.


IMG_20200525_143315 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200525_154949 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200525_160156 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200525_163219 by Timo van Vuurde, on Flickr

De bevestigingsbeugels moesten ook overgezet worden, dit zat érg vast en moeilijk bereikbaar dus was best een geklooi.


IMG_20200526_135503 by Timo van Vuurde, on Flickr

De koelvin aan de achterkant van de radiateur moest ook (weer) vervangen worden, die had ik in 2018 ook vervangen voor een ander tweedehands exemplaar maar die maakte nu zo ongelooflijk veel kabaal (piepen), dat trok nogal bekijks. Hiervoor moet de radiateur opzij om hem er achter vandaan te schuiven.


IMG_20200526_141605 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200525_191710 by Timo van Vuurde, on Flickr

De binnenkant van de motorkap nu wel meegenomen en de isolatie vernieuwd.


IMG_20200526_162041 by Timo van Vuurde, on Flickr

Daarna kon het opbouwen beginnen!


IMG_20200526_144251 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200526_155411 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200526_164240 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200526_171408 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200527_131840 by Timo van Vuurde, on Flickr

En dan het resultaat! Ik moest best even wennen, het is zo’n andere auto nu haha.


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Het is dan niet de voorbumper met lip en mistlampen, maar dat is ook gewoon echt bijna onvindbaar. Mocht ik daar nou nog ooit tegenaan lopen..

Dit alles is ook vastgelegd op film, dat volgt binnenkort wel een keer. Smile


IMG_20200526_144257 by Timo van Vuurde, on Flickr

Tenslotte om het plaatje compleet te maken ben ik begonnen met de originele velgen op te knappen. Dit is nogal een slopend karwei dus gebeurd lekker op het gemakje. De eerste twee zijn in elk geval klaar voor de laklaag.


thumbnail_IMG_20200415_173740 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200427_134117 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200528_135430 by Timo van Vuurde, on Flickr

 

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
 
9 van de 15
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook