Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Celosse schreef:
Hoe komt het echter dat zo’n dak zo is gekrompen, door de zon of andere weersinvloeden?
Dat kan door weerinsvloeden komen ja. Maar het heeft ook gewoon te maken met verouderen van het materiaal zelf. Wat mij betreft is PVC-achtig spul gewoon ongeschikt voor de toepassing in dit geval en volgens mij hebben ze dat bij PSA nu ook door wat op een DS3 cabrio gebruiken ze iets anders.
Ik ben al 25 jaar met klassieke (citroens) auto’s bezig en heb vaak meegemaakt dat een PVC vouwdak op een mooie zomerdag door de klant eindelijk eens geopend werd om daarna nooit meer dicht te krijgen. Gekrompen materiaal… de enige oplossing was dan: de hele auto in de spuitcabine, de boel naar 40 graden opstoken, het dak dicht trekken en NOOIT meer openen tot er een nieuw dak gemonteerd werd. Anders kreeg je het zelfs met 4 trekpaarden niet dicht.
Wat betreft je op- en aanmerkingen over kwaliteit: de gebruikte materialen zijn licht en betaalbaar gehouden en dat werkt top als alles nieuw is. Maar de kunststof onderdelen zijn aan veroudering onderhevig en worden dan kwetsbaar. Inherent aan het materiaal en aan de door PSA maakte afwegingen tussen betaalbaar, duurzaam, licht en verwerkbaar.
Doe je zelf een lol: smijt het gekrompen canvas dak weg en laat door een specialist een nieuw dak maken in Sonneland A5 stof of koop een nieuw canvas dak en accepteer dat het maximaal 10 jaar meegaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat waterman zegt. Neem bijvoorbeeld een nieuwe pvc regenwaterafvoerpijp, kun je gewoon met een hamer op slaan en gaat niet kapot.
Zit die pijp jaren in de zon, dan sla je hem zo aan splinters.
Kunststof blijft niet van dezelfde structuur als het ondergevig is aan weersinvloeden.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Goedemorgen,
Ik kreeg vanmorgen een e-mail van Celosse (Henk) of ik wilde melden dat zijn pc kapot is gegaan, dat hij daarom even niet kan reageren.
Hij heeft nu de computer van zijn vrouw maar daar zitten niet de wachtwoorden op, onder andere dit forum, zodra de computer gerepareerd is zal hij zich hier weer melden met de voortgang van het dak van de C3 Pluriël.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zal ik in de tussentijd eens de wijsneus uithangen? Kunststoffen worden bij kunstmatig hoge druk en temperatuur gevormd door monomeren aan elkaar te rijgen tot lange ketens, de polymeren. Die ketens breken heel langzaam weer af, vooral onder invloed van UV-straling. Voor PVC-toepassingen die niet de hardheid van regenpijpen of elektriciteitsbuizen verlangen, worden weekmakers toegevoegd. Deze zijn relatief vluchtig, dus verdampen vooral bij hogere temperaturen. Kortom: hoe ouder je PVC-dak, des te brozer en stugger. Een koele, donkere stalling kan deze verouderingsprocessen vertragen, maar niet voorkomen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, dat doet me aan mijn eend denken, 1971. In het Westland kwam ik bij min acht een vrachtwagen tegen. Toen was het plotseling erg licht in de eend. Boven de achterruit afgescheurd lag het dak als een zielig hoopje op het wegdek.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bij de cabrio dakjes van PVC wordt met klem aangeraden om ze beneden de 7 graden niet te openen. In een MX5 zit de kachel van de Mazda 9 en zelfs bij vorst kun je gewoon open rijden en dat doe ik ook, maar wel met een stoffen dak.
Ik vind de post van Rens spot on en ik heb begrepen dat veel kunststoffen op den duur van structuur veranderen en vooral door weersinvloeden.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mijn dak was zelfs dicht!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Even de mini-computer van mijn huurster in gebruik.
Het is overduidelijk te zien dat het buitenste dakdoek is gekrompen en wel ongeveer 2% op de breedte. De stalen voor-en achterstrippen zullen waarschijnlijk niet gekrompen zijn, dus die zijn bepalend voor de maat van het nieuwe buitenste dakdoek.
Moeilijker is het bepalen van de lengte, maar ook hier moet ik waarschijnlijk rekening houden met die genoemde 2%.
Nu op zoek naar hetzelfde maar liefst beter materiaal en waarschijnlijk zal een lichte kleur minder warm worden in de zon, dus zilvergrijs ofzo, of is dat geen gezicht?
Op het gebied van de interslides en dan vooral de gemakkelijk afbrekende haakjes aan de achterste interslide, daar wordt aan gewerkt met een 3D printer.
Resumerend: de kwaliteit van het Pluriel dak is niet zo erg goed, maar wel beter dan dat van mijn Apple computer die na minder dan 4 jaar al aan reparatie toe is!
Gisteren in Haarlem een Pluriel gezien met een zilvergrijs dakje, dus zo’n kleur kan best!
Terug van een weekend Randstad, geheel per trein, weer even verder met het dakje van Riëlle.
Na eerst de interslides van de linkerkant gemerkt te hebben met een, twee enz, verfstippen, ze zonder dakdoek of baleinen achter elkaar in de gleuf van de achterruit geschoven, de oude linkerkabel erin en eraan, en zie, door de kabel vanuit het lege tandwielkastje aan de achterruit met behulp van een tangetje te verschuiven, sluit het dak en opent zich weer met de hand!
Op deze wijze is de werking van het samenspel van de interslides goed te volgen en te begrijpen.
Ook al diverse soorten dakdoek bekeken en betast bij de tentenspecialist en een zeilmaker.
De nieuw te maken onderdeeltjes van de vijfde interslide zijn nog niet terug uit het Brabantsche land, dus nu weer lekker wandelen!
Na de oude kabels enkele keren door hun “buisjes” heen en weer gehaald te hebben en steeds met een terpentinelap schoon te maken, kwam er niet veel oud vet en troep meer mee dus een nieuwe kabel gepast.
Dat blijkt veel zwaarder te gaan dan die oude kabels.
Dat klopt ook wel want ze lijken wel iets dikker, of zijn dat die opgezette haartjes?
Maar na het een weinig smeren met het juiste smeermiddel gaat het niet veel lichter, wat nu?
Persoonlijk vind ik ook die nieuwe kabels veel te zwaar gaan, die moeten er toch vrij makkelijk in- en uitglijden?
Hoe zwaar mag dat schuiven eigenlijk gaan?
Vanmorgen voor maar liefst 20 euro een mooi stuk kapstof gekocht bij zeilmakerij Blauwestad.
Nu aftekenen, uitknippen en samenlijmen met behulp van tweezijdige tape en Bisonkit
“Dingetjes” van de vijfde interslides liggen nog in het zuiden maar komen deze kant op.
Dus er is nog steeds progressie voor wat het Plurieldak betreft.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kapstof? Als in, stof voor een bootkap oid?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad, gewoon kapstof voor een boot!
Is dus ook goed waterdicht, sterk en plooibaar.
De zeilmaker gaf ook nog wat tips voor de verdere verwerking en sprak zich ook nogal negatief uit over de kwaliteit van de originele kapstof, maar ik wil niet weer gaan zeuren.
Als ik het eindelijk eens voor elkaar krijg om mijn foto’s op gewoon formaat te laten zien, zonder de gewaardeerde hulp van mijn zoon Fabian, erkent en gekend ITer, dan zal ik ook wat foto’s van het Plurielgebeuren plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Als je een account maakt op My-Album (geheel gratis) kan je daar je foto’s neerzetten en hier de link, dat werkt fantastisch en alles op ware grootte te zien
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).