Mijn tenen zijn nog recht Jeroen en dat verhaal is zo verkeerd nog niet. Het is juridisch zeer ingewikkeld om aan de ene kant een oude auto vrijstelling te geven en aan de andere kant iets te verhogen.
Maar ik vertrouw er op dat die superbreinen bij de overheid wel iets gaan bedenken om de eigenaren van auto’s waar nauwelijks mee wordt gereden, toch flink dwars te zitten, ze zijn namelijk niet schoon.
Intussen hebben Rusland en China een pijpje van 3000 km lang en 55 miljard dollar duur naar elkaar aangelegd en daar gaat geen wodka doorheen. Wij van het gas af moeten en China gaat aan het gas, hoera.
Overstappen op een nieuwe auto : oké maar het moet wel betaalbaar worden. Daar is nu nog geen sprake van. link
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik meen dat er hier in dit topic al eerder is gediscussieerd over de vrijstelling van APK voor auto’s ouder dan 50 jaar. Dus hoop dat ik goed zit.
Nu was deze regeling uitgesteld omdat dit samengaat met de wet voor het kentekenen van tractors. En daar werden ze het niet over eens.(kentekening van landbouw en bosbouwtractoren)
Nu begreep ik dat deze wet mbt die tractors gisteren door de kamer is gegaan, omdat alle tractors op het maliveld niet geïdentificeerd konden worden. Ik hoor echter niets over de apk vrijstelling. Weet iemand daar iets van?
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
CLL Martin schreef:de vrijstelling van APK voor auto’s ouder dan 50 jaar.
Die is er nooit geweest. Zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/apk/wanneer-en-hoe-vaak-apk-keuren/apk-keuringsschema
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Wel indien ouder 1 jan 1960 ....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
@René, dat klopt dat die er nooit is geweest. Er was een regeling in de maak die dat mogelijk ging maken, alleen is deze steeds uitgesteld. Tot dus gisteren.
https://fehac.nl/min-im-neemt-fehac-voorstel-over-apk-vrijstelling-voertuigen-ouder-dan-50-jaar/
https://www.valkeringclassics.nl/nieuws/vrijstelling-apk-voertuigen-ouder-dan-50-jaar-uitgesteld/
Voor de dieselrijders…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Je vraagt je af waarom ze dat niet weten: Staat al op z’n minst sinds 2000 of zo in de typegoedkeuring die er voor alle auto’s is. Was blijkbaar te veel moeite om op te zoeken met het invoeren van de gegevens bij het uitgeven van het kenteken ? Daarbij gaat het alleen om sommige euro4 voertuigen: Die kunnen aan de Euro4 eisen voldoen zonder FAP/particle filter ( als je een kleine motor hebt , bij een 2 liter plus kan het alleen met een sjoemeldiesel).
To err is human, not to err is divine.
Het verhaal krijgt nog een staartje…......
https://www.autoblog.nl/nieuws/100-000-diesels-komen-volgend-jaar-niet-meer-door-de-apk-137806
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is toch volledig terecht??? als mijn benzineauto een te hoog co gehalte heeft of niet door de viergastest komt wordt ie ook afgekeurd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vind ik ook.
Maar een vraagje: hoe gaat dat; een roetfilter in een auto zetten?
Bij mijn C4 wordt dat roetfilter regelmatig geregenereerd. Hoe moet ik me dat voorstellen bij een auto waar de software die dit regelt ontbreekt? Volgens mij zit dat filter dan na een paar duizend km vol.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is vrijwel onmogelijk achteraf een roetfilter int e bouwen. Wat ze hier bedoelen is dat mensen het roetfilter “uitschakelen”, d.w.z. een leeg roetfilter of een lege pijp erin zetten. ( vergelijkbaar met een ik gooi m’n katalysator eruit). Een “vol” roetfilter is namelijk precies wat het is: “vol” en dat stroomt echt niet goed door. Eruit is en hoogst vervuilend en illegaal. Bij het regenereren wordt zo’n roetfilter wel “leeggebrand” maar dat werkt niet 100%, dus na 100.000-250.000 zit zo’n filter vol ( en met alleen korte afstanden zelfs nog eerder, je moet dus geen disel kopen om 6 keer per dag 2-4 kilometer te rijden!). Je kunt zo’n roetfilter reinigen met een speciale vloeistof en een hogedrukreiniger ( een flink vuil klusje, zonder resultaatgarantie) of een nieuwe kopen.
To err is human, not to err is divine.
Even op win parts gekeken: Een nieuwe FAP voor een C5 2.0 HDI uit 2000 tot 2008 of zo) ( dat is het meest verkochte diesel) kost tussen de 200 en 400 euro. Ik denk dat dat nog goedkoper is dat een fatsoenlijke katalysator. Natuurlijk is een FAP voor een 400 pk V8 diesel veel duurder, maar “voor niks gaat de zon op” is een goed Nederlands gezegde. Hier wordt dus aan stemmingmakerij gedaan IMHO.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 6488
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Er is toch niet zoveel aan de hand?
Eigenaren van dieselpersonenauto’s van 2010 en ouder kunnen als alternatief het roetfilter als verwijderd laten registreren door de RDW. Het is dan wel zo dat je een roettoeslag in de motorrijtuigenbelasting moet betalen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Citroensmgz schreef:Het is vrijwel onmogelijk achteraf een roetfilter int e bouwen. Wat ze hier bedoelen is dat mensen het roetfilter “uitschakelen”, d.w.z. een leeg roetfilter of een lege pijp erin zetten. ( vergelijkbaar met een ik gooi m’n katalysator eruit). Een “vol” roetfilter is namelijk precies wat het is: “vol” en dat stroomt echt niet goed door. Eruit is en hoogst vervuilend en illegaal. Bij het regenereren wordt zo’n roetfilter wel “leeggebrand” maar dat werkt niet 100%, dus na 100.000-250.000 zit zo’n filter vol ( en met alleen korte afstanden zelfs nog eerder, je moet dus geen disel kopen om 6 keer per dag 2-4 kilometer te rijden!). Je kunt zo’n roetfilter reinigen met een speciale vloeistof en een hogedrukreiniger ( een flink vuil klusje, zonder resultaatgarantie) of een nieuwe kopen.
Filmpje over gezien. Was een 5l jerrycan van een bekend merk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.