Ik heb een perfect rijdende C2 uit 2003, waar zeer regelmatig flinke afstanden mee worden gereden. De laatste weken zijn de ruiten ‘s morgens aan de binnenkant soms enorm beslagen. Dit komt niet omdat ik een raam heb open laten staan. Integendeel, ik kan aan de binnenzijde nergens sporen van nattigheid vinden. Wie heeft een idee waar dat vocht vandaan kan komen?
Gebruik je een evt airco? Er blijft vaak water achter, onderin het kachelhuis nadat je de motor uitzet. Daarom is het aan te raden de airco 5 minuten voor aankomst uit te zetten zodat ‘ie kan drogen.
Andere mogelijkheid is dat er een lek in het deurfolie zit waardoor er toch water tegen je binnenpanelen loopt. Rij eens door de wasstraat en inspecteer je rubbers goed.
Los daarvan: ik plaats al jaren een vochtvreter in de auto gedurende de donkere maanden. Ook al had ik géén probleem met vocht, de auto is nu wel een stuk frisser en droger. Wat ik wil zeggen: het is een auto en geen tupperware doosje…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Dank Roger, een airco zit er niet in. De rubbers vertonen geen afwijkingen, dus ik ga aan de slag met een vochtvreter.
Toch een kleine anekdote ter inspiratie.
Ik had een paar jaar geleden opeens nattigheid in een bergvak onderin de vloer van mijn Xsara P. Heb me helemaal de ziekte gezocht en uiteindelijk vond ik het. Er liep water door de binnenzijde van de deur (an sich heel normaal). Echter, de folie die binnen van buiten scheidt was onderin een kleine beetje losgekomen van de plaklaag. Daar druppelde het naar binnen en kroop het vocht nagenoeg onmerkbaar via het tapijt naar het laagste punt: het bergvak. Op het eerste gezicht amper waarneembaar. Dat verklaarde de nattigheid en zompige lucht.
Een vochtvreter is altijd goed om in je auto te zetten. Je zult versteld staan hoeveel die opneemt.
Succes!
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En ook de afwateringsopeningen onderin de deuren vrijmaken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Tip: Laat de vochtvreter niet omvallen en mors er niet mee in de auto want het zoute water reageert nogal agressief met van alles (metaal, bekleding).
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Check ook het koelvloeistofpeil. Het kan zijn dat de kachelradiateur lekt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jeroen Simons schreef:Tip: Laat de vochtvreter niet omvallen en mors er niet mee in de auto want het zoute water reageert nogal agressief met van alles (metaal, bekleding).
Er zijn ook vochtabsorberende kussentjes te koop, o.a. bij Action. Als die verzadigd is, wat je ziet doordat een vlakje is verkleurd, moet je hem een paar minuten in de magnetron leggen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Die zijn idd uitstekend , heb ik ook in de auto liggen ...
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera