Dag allemaal,
Ik heb ongeveer een half jaar geleden een mooie CX 2400 GTI overgenomen, waarmee een droom in vervulling is gegaan. Ik heb er inmiddels al heel veel plezier aan beleefd (zo’n 6000 km. aan woon-werk verkeer, vakantie in Frankrijk, tourritten enzovoort). Mede door zijn kleur (Vert Tamaris) is het een opvallende verschijning en hij rijdt gewoon heerlijk.
De auto is een aantal jaar geleden van onder tot boven aangepakt (uitgebreid verslag hiervan is hier op het forum te vinden). Behalve een losse brandstofslang en een gierende HD-pomp heb ik er dan ook nog geen problemen mee gehad. Toch zal ik er in de komende tijd e.e.a. aan moeten doen om het komende seizoen weer net zoveel plezier te beleven aan de CX als het afgelopen jaar.
Ik ben nooit een sleutelaar geweest, maar ik vind het leuk om zoveel als mogelijk de klussen aan de auto zelf te doen. De HD-pomp heb ik zelf vervangen, dat was best een simpel klusje. De brandstofleiding zou ook wel gelukt zijn, maar toen stonden we langs de weg in Frankrijk en dat is toch anders dan in de eigen garage…
Er begint zich hier en daar wat roest te vormen en het leer van de voorstoelen is gescheurd. Voor beide zaken moet ik nog een plannetje verzinnen. En morgen kruip ik er eens onder, eens zien wat me daar opvalt.
Voor het beeld zal ik wat foto’s toevoegen.
Groeten,
Barend
Totaal aantal Berichten: 1375
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Foto 2 en 3 zouden zo uit een folder kunnen komen. Foto 1 uit het avonturenboek
Mooie auto, succes met het onderhoud.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Mooiste uitvoering van de CX GTI blijft dit voor mij, nostalgie.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Het leven met een CX is als leven uit een folder en uit een avonturenboek tegelijkertijd.
Die vergelijking bevalt me wel.
Zoals ik al had vermeld ben ik op technisch gebied een leek, maar wil ik toch zoveel mogelijk zelf aan mijn auto doen. Ik ben eens goed naar de CX gaan kijken en er is me een aantal dingen opgevallen, waarvan ik me afvraag wat ik ermee moet. Zouden jullie eens met mij mee willen denken?
Ik heb wat foto’s gemaakt om mijn vragen wat te verduidelijken.
Rechts onder de motorkap, naast de oliepeilstok, hangt een stekkertje los. Dat lijkt niet goed, maar het zou wat mij betreft ook een onderdeel kunnen zijn dat afkomstig is uit een jongere CX dan de mijne en dat het stekkertje daar prima nutteloos kan blijven hangen.
Onder de auto, iets rechts van het midden, net achter de motor, kom ik een knooppunt van leidingen tegen in een wit plastic doosje. Het lijkt erop dat hiervan het dekseltje ontbreekt. Wat denken jullie?
Links vooraan, onder de motor, loopt een kabel waarvan de mantel uitmondt in een rubber ‘harmonica’. Dit rubberen gedeelte is losgescheurd, waardoor de kabel bloot ligt. Is dat rubberen dingetje makkelijk te krijgen en zelf te vervangen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Barend
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De middelste foto is de hoogteregelaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ok, dank je. Dat helpt enorm met zoeken…
Klopt het dat daar een soort beschermkapje overheen hoort? Hij lijkt me daar zo naakt onder de auto te zitten.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Yep daar hoor een deksel voor.
Zet de cx altijd op een brug als
Je met iets van de hoogte bediening aan het werk gaat.
Die stekker is denk ik over.(lees andere uitvoering)
Rubber koppelingskabel niet echt schokkend.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Super, dank je. Dan maak ik me niet al te druk en zoek rustig een afdekkapje voor de hoogteregelaar.
Gisteren oliewissel gedaan. Over de plaats van het oliefilter in een CX is hier op het forum al e.e.a. gezegd, en inderdaad, tsjongejonge wat een ellendig plekje. Maar…..het is gelukt. En nadat ik de rommel had opgeruimd (het was een beetje een knoeiboel geworden omdat het filter omviel voordat ik het uit de auto gepuzzeld had), bleek de zon buiten vrolijk te schijnen. En het was 1 maart. Dus heb ik lekker even een proefritje gemaakt. Was weer heerlijk.
Juist na zo’n klieder-klusje is de beloning van het rijden nog intenser. Veel rijplezier!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Vandaag de 40e verjaardag van m’n CX gevierd met een sopje en een mooi tochtje. Het leven is mooi.
wat voor sleutel heb je gebruikt voor het oliefilter? Toch niet zo een met een kettinkje? Sinds ik een sleutel gebruik voor gebruik met een ratel en een lang verlengstuk is het een vrij simpele klus zonder knoeiboel. Ik bedoel zoiets:
https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-klauw-63-102-mm-oliefiltersleutel-3-klemmen/9200000075756811/
Freek, bedankt voor het meedenken. Nee, ik had goed hier op het forum rondgekeken en zo’n klem die jij bedoelt, gekocht.
In mijn CX zat een extra grote filter. Ik geloof dat die voor een XM bedoeld zijn. Deze heeft dezelfde diameter, maar is een stuk langer (voor meer capaciteit, die je in een V6 nodig hebt. Geloof ik). Door die extra lengte is het heel lastig om dat ding rechtopstaand uit de motorruimte te vissen. Althans, voor mij was het lastig en dat ding viel om waardoor die smeerboel ontstond…. Nou ja, nu zit er een kortere ( normale, voor de CX) filter in. Dus volgende x verwacht ik dat het een makkie wordt…
Groter filter is voor langere interval tussen verversingen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
Mooie wagen, mooiste CX model. Heb er van genoten, de mijne ooit, en nu n lichte vorm van jaloezie.
Veel geluk en plezier ermee gewenst.
Denuc5rijdendecxert