Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Mijn V6 is uitgerust met het Hydractief veersysteem. Dat kun je met een knop in het dashboard op
“normaal” of op de “sport-stand zetten. Ik kom er nooit aan; ik rijd Xantia om het comfort, dus de schakelaar staat op normaal. Sinds een week heb ik regelmatig een brandend ABS-lampje. Het brandt meestal en gaat af en toe uit. Zal wel een storing zijn; over een paar weken moet de auto een beurt en APK hebben, dus dat zien we dan wel. Ik verbeeld me dat sinds het ABS-lampje brandt de auto stugger veert. Zou het kunnen dat hij bij zo’n storing automatisch in de sport-stand gaat? Een paar jaar geleden had ik ook een storing, weet niet meer waaraan, en toen schoot-ie ook vanzelf in de sport-stand. Dat zie je verder overigens niet; de knop blijft op “normale vering” staan en er brandt geen lampje. Maar stug is-ie wel (en da’s natuurlijk net niet de bedoeling…). Wie weet raad?
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Als je remt gaat de Hydractief automatisch in de “stugge” stand staan. Ik vermoed dus dat je ABS storing daar wel voor iets tussen zit, “better safe then sorry” . Laat die ABS storing maar eens uitlezen, ik vermoed een opnemer die het niet goed doet en dat is vaak het gevolg van een slecht contact in de steker van de opnemer.
To err is human, not to err is divine.
In de meeste gevallen is het een ABS sensor, maar ook mogelijk is oxydatie in de stekkerverbinding en of slecht pin contact in de stekker en of kabel in de stekker.Ook controleren of de ABS tandkrans niet vervuild is. Bij uitzondering te veel lagerspeling. Dit alles is te meten met een normale analoge of digitale multimeter. De te meten weerstandswaarde voor een ABS sensor beweegt zich tussen 900 - 1400 Ohm.Ik ga er vanuit dat alle 4 de sensoren op de gebruikelijke wijze bevestigd zijn. Speling tussen sensor en tandkrans beweegt zich tussen 0,5-maximaal 1.mm.
De stekkerverbindingen aan de voorzijde liggen op het subframe en krijgen dus aanzienlijk meer straatvuil e.d. te verwerken in tegenstelling tot achter.
Er is geen directe oorzakelijke verbinding tussen remsysteem/ABS en het veersysteem/Hydractive.
Klever33 - Herman
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Zo, de V6 is vandaag eindelijk gekeurd en mag weer een jaar vooruit. Voor wat mijn eerdere vraag over het ABS-lampje: er was een sensor stuk, die is vervangen. Dat was nog het minste euvel….. meters HD-leiding moesten worden vernieuwd. Een kleine lekkage, veel roest en als je dan toch bezig bent pak het maar goed aan… Het was weer improviseren en frunniken voor mijn garagist; bij een V6 kun je nergens lekker bij en spul is niet of moeilijk te leveren. Ook nog iets met de stuurbekrachtiging, een benzineslang, een haperende portierruit en een matige accu. Kortom: hij is een week van huis geweest en het zal wel een dikke rekening worden.
Maar weer heerlijk naar huis zweven, na een fijne babbel met de garagist die ook verzucht dat het toch wel een fantastische auto is, vergoedt veel… Hij had tot voor kort nog best een aantal Xantia’s in onderhoud, maar gaf aan dat de tijd van de Xantia als normale gebruiksauto toch wel voorbij is; ik ben nog zijn enige klant…. XM’s en ouder heeft hij wel als clientèle; dat is inmiddels toch een liefhebbersauto, de Xantia (nog) niet.
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55