13 van de 72
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
Nieuw hier? Kijk hier!
Wings of freedom
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 01 april 2006 01:16 PM
  [ # 181 ]

Helleu,

Ik ben Gerrit-Jan, afkomstig uit Deventer en 35 jaar oud. Hobbies zijn auto- en motorrijden, muziek luisteren, lezen en stripboeken. Mijn citroën is een C5 Differènce van september 2003. Het is een 2.0 op LPG en Automaat. De kleur is Gris Iceland (lichtblauw) en ondertussen staan er al 113.500km op de teller.

De auto is een lease en gezien het tempo waarin de kilometers nu op de teller komen (zo’n 5000 per maand) ben ik mij stiekem al aan het oriënteren op een nieuwe. Hoewel ik mijn schone francaise zal missen is het altijd leuk om na te denken over een nieuwe. En dat het weer een Citroën zal worden staat buiten kijf. Wegens het feit dat leasebedragen steeds duurder worden en er ook nog andere dingen in het leven zijn dan een auto zal dit waarschijnlijk een stap terug worden. Ik denk aan een C4 1.6 Ambiance Automaat. Gewoon weer op benzine en niet met LPG. Dat is mij toch niet bevallen. Mochten er mensen zijn die ervaringen van een C4 1.6 AUT willen delen, wees welkom.

Voor de liefhebbers wil ik nog even melden dat mijn motor een Honda CB 650 is van 24 jaar oud en 92.000 op de teller. Dit is ook de oorzaak van mijn nickname.

Dan nu mijn voorkeur voor de Citroën. Ik was altijd al autogek, maar niet specifiek voor één merk. Was meer fan van bepaalde typen. Zo vond ik de Simca’s 1307 en 1308 van een oom van mij wel gaaf, maar de BMW 733i van een andere oom was ook wel mooi. Mijn voorkeur lag altijd al wel bij de wat grotere (comfort) auto’s dan bij kleine sportautootjes.

Zo’n 11 jaar geleden was ik 24 en student. Ik studeerde af bij een Farmaceut en mijn begeleider van dat bedrijf reed een CX. Ik vond de CX altijd al mooi (Net als bijvoorbeeld de BX en de genoemde Simca’s houd ik van die lange schuine achterruit), maar zat de persoon altijd een beetje goedbedoeld te sarren met zijn auto. Tot hij mij een ultimatum stelde. Ik mocht met zijn auto een flinke rit maken, als ik beloofde om de auto een eerlijke kans te geven. Doen we! Vanuit Den Haag zijn we via de A12, A27 en daar ergens binnendoor naar Baarn gegaan waar hij mij op de trein zette.

Ik mocht meteen rijden. De CX was een CX 20 reflex. Door de hele dag stilstaan was de vering ‘leeg’ en ik viel als het ware in de auto. De houding achter het stuur was heel anders dan dat ik gewend was in ‘onze’ eigen Daihatsu Applause en de eerste meters met de CX reed ik alsof ik nog nooit in een auto had gereden. Door alleen aan remmen te denken, stond je al stil. Een tikje tegen het stuur maakte al een scherpe bocht. Toch viel het mij op dat je er snel aan went en heel scherp kan sturen/remmen met die auto. Op de A12 richting het Gouwe aquaduct leek het wel of die auto over de hobbels heen dook. Wat een vering! Toen ik uiteindelijk in Baarn uitstapte was ik om en verliefd op deze francaise. Sindsdien verrek ik elke keer mijn nek als ik weer een CX zie rijden. Het is toch (en nog steeds)mijn droom auto.

Ik heb nadien nog het genoegen gehad om enkele keren met de CX 20 te rijden tot deze vervangen werd door een CX 25 GTI waar ik ook nog een keer of twee in gereden heb. Direct daarop kocht mijn zus toevallig een BX diesel (de welbekende niet kapot te krijgen 1.9D). Superrelaxed en comfortabel rijden. Sindsdien wist ik dat ik ook een Citroën wilde. Het heeft uiteindelijk tot 2003 geduurd, maar wie weet, die CX komt nog wel eens.

Groeten,

WOF Very Happy

WOF lovecitro


De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 01 april 2006 01:26 PM
  [ # 182 ]

Hartelijk welkom Laughing

een C4 is geen verkeerde keuze, maar ik weet dat het niet gemakkelijk gaat zijn om van C5 naar C4 terug te gaan.
hoewel de meeste citroenliefhebbers de C5 stug vinden, is het comfort van de C5 niet terug te vinden in de C4.
hier is ook iemand op het forum die zijn C4 heel snel heeft ingeruild voor een C5.
ik zou zeggen maak eens een proefrit bij de dealer of huur hem eens een weekend.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 01 april 2006 01:48 PM
  [ # 183 ]

Hoi Gerrit-Jan, een mooi verhaal hoor! Een C4 is zeker een mooie wagen, wel zal je de HP-vering moeten missen. Voor mij zou dat een groot offer zijn.
Met 5K per maand is benzine overigens wel fors duurder. Is een diesel geen optie?

Succes met je keuzes en veel plezier op het forum.

Patrick

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 01 april 2006 01:50 PM
  [ # 184 ]

Gerrit-Jan welkom Wink
ja waarom rij je benzine?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Wings of freedom
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 01 april 2006 03:06 PM
  [ # 185 ]

Dank voor de hartelijke reacties!

Ik rijd lease. Toen ik enkele jaren terug een nieuwe auto uit moest zoeken en toch wel heel graag een C5 wilde kwam ik er achter dat een C5 op LPG een goede optie was. Namelijk door het LPG goedkoop in de lease en minder bijtelling dan een diesel. In een auto van dit formaat heb je geen last van de LPG tank (ligt gewoon op de plek van reservewiel).

Daarnaast was een automaat dan ook een goede optie. Ik reed toen ook zo’n 5000km in de maand, maar had het nadeel dat ik op een werkplek zat waar ik niet mijn tijden kon bepalen. Dus moest ik noodgedwongen veel filerijden. Op mijn huidige werkplek kan ik het zo indelen dat ik veelal buiten de spits rijd. Een automaat is heerlijk om mee te rijden -ook buiten de files overigens- en past bij het comfort van de C5.

Doordat Citroën toenterijd de Differènce actiemodellen had, paste een C5 2.0 automaat op LPG net binnen mijn budget. Aangezien er nog maar weinig geld overbleef om naast een auto leuke dingen te doen, heb ik mijn budget opgebruikt voor mooie LM velgen. Waarom ik mijn hele budget gebruikt heb? Ach in mijn ondertekening zie je staan dat genieten tijd kost en genieten wil ik wel in dit leven. In die periode dat ik bezig was met deze auto bestellen vroeg ik mij ook wel eens af of het niet een beetje te gek was. Toen werd ik eerst zelf 2 maanden flink ziek, mijn vader kreeg zijn tweede hartaanval en op het relationele vlak liep het mis. Dus toen ik op een zeker moment te horen kreeg van de lease dat ik mijn nieuwe auto mocht bestellen, heb ik geen seconde nagedacht over een goedkopere uitvoering of ander model (toen nog Xsara). Je leeft maar één keer! Dus mijn eerst kopje koffie die ochtend dronk ik bij de Citroën dealer terwijl de vriendelijke verkoper de offerte voor mijn C5 opstelde. Met mijn gezondheid is het weer goed gekomen en pa leeft nog steeds.

Nu terug naar de vraag. Ik heb tot nu toe geen seconde spijt gehad van die beslissing. Ik geniet van elke kilometer met mijn mooie française en de automaat is ook heerlijk. Zeer comfortabel. Sportief rijden en schakelen doe ik wel met mijn motor. Ik heb echter wel de nadelen van LPG ontdekt (storingen, problemen bij accelereren) dus vandaar geen LPG meer.

Echter de leasebijdrage is in de loop der tijd wel verhoogd, maar ik ben gewoon niet van plan om veel meer geld uit te gaan geven aan een auto dan ik nu doe. Een nieuwe C5 is geen optie (ook al zou ik hem weer op LPG nemen). Een Diesel lijkt mij heerlijk (zeker zo’n HDI), maar die hebben ze -nog- niet in automaat. Ik heb een rekensommetje gemaakt waarin naast de leasebijdrage ook de belastingbijtelling is opgenomen en een 1.6 benzine AUT en een 1.6 HDI schakel maken elkaar op maandelijkse basis weinig uit. In de praktijk komt dat neer op missen van de trekkracht van een HDI tegen een benzine of de automaat tegen het schakelen. Reden voor de benzine is dus dat ik geen LPG meer wil (zeker niet in kleinere auto als een C4) en de HDI momenteel geen automaat is.

Zoals jullie wellicht vermoeden werk ik in de detachering en het zou zo maar kunnen zijn dat ik een opdracht dichtbij huis krijg, waardoor ik minder km’s maak en het keuze moment wat uitgesteld wordt. Ik realiseer mij dat een C4 anders is dan een C5 en de HP vering zal ik zeker gaan missen. Soms moet je in het leven een stap terug doen. Realistisch gezien is het een luxeprobleem en hoe kun je dit probleem het beter aanpakken dan door een Citroën te kiezen. Cool

Groeten,

WOF Very Happy

WOF lovecitro


De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 01 april 2006 03:23 PM
  [ # 186 ]

Welkom !
mooi dat verhaal over die CX! Cool

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 april 2006 07:43 PM
  [ # 187 ]

Hoi, welkom op het forum ! Very Happy Altijd leuk om uitgebreide verhalen te lezen Cool

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 01 april 2006 08:11 PM
  [ # 188 ]

dat verklaart inderdaad waarom je voor een benzine gaat, zelf deed ik ook veel kilometers voor het werk en vaak ook file dan ga je echt over een automaat nadenken

van C5 naar C4 zal zeker een veranderig zijn maar de C4 ziet er wel heel mooi uit

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 05 april 2006 03:58 PM
  [ # 189 ]

Welkom, enne niet te veel posten hier, want daar krijg ik honger van

:schater

 

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 05 april 2006 04:44 PM
  [ # 190 ]

Welkom! Very Happy

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 april 2006 04:45 PM
  [ # 191 ]

welkom, lijk mij een knappe auto

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Wings of freedom
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 07 april 2006 01:25 PM
  [ # 192 ]

Ook Welkom (met hoofdletter zelfs).

Erg leuke auto zo’n C2. Ik lees dat je die al behoorlijk aan het personificeren bent.

Veel plezier er mee!

WOF Very Happy

WOF lovecitro


De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 april 2006 02:55 PM
  [ # 193 ]

Ah, gelukt ! Very Happy Wink

Welkom !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 07 april 2006 03:02 PM
  [ # 194 ]

Welkom, ennuh laat ‘ns foto’s zien. De beschrijving van je C2 maakt nieuwsgierig! Wat heb je trouwens laten doen om 75 pk uit je 1.1 te krijgen?

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 07 april 2006 03:06 PM
  [ # 195 ]
Willibrord schreef:

Welkom, ennuh laat ‘ns foto’s zien. De beschrijving van je C2 maakt nieuwsgierig! Wat heb je trouwens laten doen om 75 pk uit je 1.1 te krijgen?

WELKOM, enne, naar bovenstaande ben ik ook benieuwd.

Test

Profiel  
 
 
13 van de 72
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook