Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Hallo mede forummers.
Ik heb een probleem / uitdaging :
Mijn C3 1.4 exclusive 2003 (dus niet de c3 op mijn foto) heeft het volgende :
Tijdens het rijden gaat het lampje van de airbag aan , een piep en even later valt alles uit (alsof je het contact uit-aan zet.
De motor blijft gewoon lopen en ook de koplampen / verlichting blijft het doen.
Na de storing doet soms de richtingaanwijzer het niet meer , en het airbag lampje blijft branden.
Of :
Tijdens het rijden gaan spontaan de ruitenwissers aan (en uitzetten gaat niet) en vervolgens hetzelfde als de 1e beschrijving.
Heb gemerkt dat de regensensor het niet doet , en als ik de ruitenwisser in de interval/sensor-stand zet , krijg ik altijd : piep piep piep. (maar dit is voor of na een storing hetzelfde en heeft volgens mij niets met de storing te maken )
ps : Er zit geen verschil in nat of droog weer.
Wie heeft hier ervaring mee , of heeft enig idee waar te zoeken.
Hoor graag jullie reaktie’s / ideeën .
bvd Ton.
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Nou zoals we altijd maar beginen, is er iets anders aan electra aan de auto toegevoegd, dit kan dus van alles wezen, verlichting, en of een andere radio, dus zit de standaard radio er nog in?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat je het moet zoeken in de com2000
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
wat is de com 2000
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
de com2000, zit achter je stuur, daar zitten ook de stuur hendels op aan gesloten is dus een unit, even googelen dan zie je het van zelf, maar ik denk eerder een storing in de bsi, maar omdat het een storing is met meer verschilende dingen, vroeg ik je al over, of de orginele radio er nog in zit, en dat er niet iets extra op de auto zit, de bsi in de motorruimte, is eigenlijk een hele grote relaisenkast, die dus de hoofd compenenten aan stuurt, nu ga ik niet alles uit de doeken doen, want is toch te complex, dus kijk eerst eens of er met de berdading is geknoeit, of weet ik wat,
naar mijn weten, als de com200 stuk is dan kan je dingen die betreking hebben, op wat hier op zit aangesloten het niet meer doet, dus licht ruitenwisser knipperlicht claxon,etc
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
misschien beter verkopen.
iemand interesse ?
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
nee dank je, en wat krijg je er dan voor??? bij garage moet je het melden ook nog, de storing, soms kunnen ze achteraf moeilijk gaan doen, maar hoe zat het nou met mijn vraag,
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Ok , als de com 2000 stuk zou zijn of problemen zou geven , is het probleem dan te verhelpen door vervanging daarvan ?
Wat je schetst klopt wel want na de storing doet soms het knipperlicht het (even) niet en soms ook de claxon niet meer.
Antwoord op je vraag. De originele radio zit er nog in en ik kan geen “geknoei” ontdekken.
Alles lijkt gewoon origineel.
Heb ook de stekkers van de ecu losgemaakt , ingespoten met wd4o en een nacht spanningsloos gelaten.
Daarna weer aangesloten , maar zonder resultaat….ja , dat ik vanmiddag de storing WEER had.
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Ja ja, het blijft complex die electronica, gelukig blijft ie wel gewoon rijden toch?
De citroen garage, is niet altijd de oplossing, deze vervangen alleen maar, en dan hopen dat het over is, een gespecialiseerd bedrijf in ecu en can-bus systemen heb je dan meer aan,
Heb het zelf ondervonden, rekening van 200,- en nog niks gevonden, nooit betaald natuurlijk,
Ja wat blijft er nog over, O,ja nog een vraagje, bij schoonmaken van dachbord, dan ga je toch niet te keer met zo,n spuitbus, de kleverige troep die erin zit, maakt sluiting, je auto is 12 volt, maar niet het systeem, dit is micro electronica, en dat geeft sluiting,
Dingen die je nog kan doen,
Accu is oké , je hebt niet het idee dat je in de ochtend hem maar net aan krijgt,dat bv de startmotor traagrond gaat? Mwa mwa mwa, ipv ta ta ta,
De stekkers onder de stoelen na lopen, deze zijn van de airbag, even los, maken checken etc, ook omdat bij jou het daar begint,???
Welke kast had je nou gereinigd, de bsi zit vaak in de motorruimte bij de accu, hoop draden en aan de onderkant (je kan hem vaak omklappen) de zware zekeringen, ja ik kan niet alle Citroëns dit is de aansturing van alle compenenten, licht radio, kachel, etc etc, de andere die vaak. Onder het dachbord zit, regeld het motor manegment,
Last but nog least, een bsi reset,, staat ook hier op het forum,
Ja gaat dit niet helpen, zoek een goede can-bus reperatie bedrijf op,
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Update :
nog steeds geen actie ondernomen en de storing is er ook nog steeds.
Wel zo willekeurig dat ik er wel gewoon mee op vakantie ben geweest naar zuid Frankrijk ,, en de hele weg geen storing hé !?!.
Typisch toch ?
En de laatste tijd weer 3 x op een afstand van 15 km.
Geen enkel verschil in hobbels of niet , linkse / rechtse bochten , nat of droog.
Wel is de regensensor defect , ook al vanaf het begin trouwens.
Als ik de ruitenwisser gebruik en vanuit rust naar interval zet volgen er 3 piepjes.
Ook terug vanuit wissen naar interval weer 3 piepjes.
Zou de regensensor de oorzaak kunnen zijn van alle storingen ???
En is die evt. uit te schakelen of te overbruggen ?
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Ik heb ooit eens een aantal van dergelijke storingen gehad met de airbag. Na veel gezoek bleek het een rotte “klokveer” te zijn in het stuurwiel. Er zit geen sleepring rond de stuuras in plaats daarvan hebben ze een lang stuk bandkabel opgerold in een doosje: de klokveer. De COM2000 én airbag praten via die klokveer met de rest van de auto terwijl je wél het stuur kunt draaien. Daarom bleef mij airbag in storing staan: de airbag-cpu zag de stuurairbag niet meer. Via Ebay een nieuwe klokveer gevonden, gemonteerd en het probleem was opgelost.
Na duizenden stuurbewegingen kán zo’n klokveer de geest geven.
De airbag is een apart dedicated circuit en volledig gescheiden van de BSI. Het andere aderpaar in de klokveer is voor de COM2000>BSI. Da’s dus claxon en alle hendels aan je stuur, evt ook radioflippers. Aan je stuur draaien zegt niets over een evt kabelbreuk/storingen (is mijn ervaring). Het gaat at random mis.
je moet wel redelijk soldeervaardigheden hebben.
hier een handleiding.
plaatje:
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Update :
Ik heb de regensensor (die het toch al niet deed) los gekoppeld , en nu al 1 week lang storingsvrij gereden.
Het probleem lijkt hiermee opgelost
Ik hou jullie op de hoogte…
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Update 1 Feb.
Nog steeds storingsvrij en dus lijkt de regensensor de boosdoener te zijn geweest.
Citroën , C’est une tres bien voiture !