Beste BX’ers,
Welk brandstofverbruik is haalbaar bij voornamelijk snelwegkilometers met een 150A motor? Dit is een toch een distributieketting-motor?
Zit de waterpomp hier op een apart riempje?
Klopt het dat dit de zogenaamde “onverwoestbare” 1.4 motor is?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De 150A onverwoestbaar?
Begin jaren 90 een BX14RE gereden met dit blok, op LPG.
Op een gegeven moment stonden alle 4 de zuigers bovenin, stuk dus.
Ander blok erin, uit een BX, bleek ook een tik te hebben.
Teruggebracht en geld terug, toen een blok uit een P205 erin en weer op LPG verder.
Een ander nadeel van dit blok, blok en bak is 1 geheel, de bak is dus niet los te vervangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 04-01-2016
- Ami 8 berline
- CX 20re
Toendertijd nooit wat met t blok gehad. Vond ze aardig betrouwbaar. Stond op 250.000km toen die weg ging. Lange afstanden redelijk zuinig. Hoeveel exact per km kan ik me niet meer herinneren. Wel n 5 bak trouwens. De motor ging langer mee ,als alles wat er omheen zat eigenlijk.
Ex visa club 1983, Ex bx 14 e 1986
Ex. Cx 20re 1987, Ami 8 1974, berlingo 1.8 1999
Liever een oude franse, dan een nieuwe japanse!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De 1.2 versie in mijn R14 heeft het nog tot over het half miljoen geschopt… op LPG.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onze 14, een kale., met 4 bak en 60 pk, heeft 450.000 km dienst gedaan. Toen kwam er een tik in: nokkenas versleten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Reisvlieg schreef:Beste BX’ers,
Welk brandstofverbruik is haalbaar bij voornamelijk snelwegkilometers met een 150A motor? Dit is een toch een distributieketting-motor?
Zit de waterpomp hier op een apart riempje?
1 op 14 is goed haalbaar als de auto een 5-bak heeft. Er zit inderdaad een ketting in en de waterpomp is door een riempje aangedreven samen met de dynamo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En een apart riempje voor de HD-pomp.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Akkoord, bedankt voor de info
René Jongejan schreef:De 150A onverwoestbaar?
Ander blok erin, uit een BX, bleek ook een tik te hebben.
Teruggebracht en geld terug, toen een blok uit een P205 erin en weer op LPG verder.Een ander nadeel van dit blok, blok en bak is 1 geheel, de bak is dus niet los te vervangen.
Lekker, motorolie in je versnellingsbak. Deze heeft ook die “extra tandwielen” voor overbrenging naar de versnellingsbak?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ja, die tandwielen heeft deze motor/bak. Ook zit er een bus met een vertanding in en die gaat wel eens stuk. motorolie in de versnellingsbak, dat doen veel meer fabrikanten. Niets mis mee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:Ook zit er een bus met een vertanding in en die gaat wel eens stuk.
Dat niet alleen, die raakt ook op.
Maar vanwaar jouw belangstelling voor dit verouderde blok, wat eind jaren 80 opgevolgd is door de TU3?
Jouw andere 3 topics gaan over een BX diesel, waarschijnlijk dezelfde.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Leuk, dit topic. Ik vind persoonlijk het geluid van de 150(A) veel karakteristieker dan opvolger TU. Bij die TU gaat de koppakking door een constructiefout voortijdig stuk. Overigens loopt mijn BX met 150A vaak 1:16 of nog zuiniger.
Nou.. ik zag een BX uit 1987 te koop staan met deze motor. Vandaar. Over het algemeen goede recensies dus. En met het karakteristieke citroën-geluid als ik het goed begrijp.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
bert123 schreef:Bij die TU gaat de koppakking door een constructiefout voortijdig stuk.
Dat is niet helemaal correct, door een merkwaardige constructie, er staat een kopbout in het oliekanaal naar de kop, gaat de koppakking olie zweten/lekken op die hoek.
Dat wil dus nog niet zeggen dat er sprake is van “een lekke koppakking”, daaronder wordt in het algemeen wat anders verstaan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarbij is het vervangen in twee uurtjes voor elkaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste