Goedemorgen,
ik rijd al geruime tijd met tevredenheid op gas (10 jaar) , maar ik vraag me af welke signalen duiden op aankomende revisie van de LPG verdamper.
Wordt dit aangekondigd door een abrupt einde, of is het een geleidelijk proces en moet er na een aantal jaren preventief onderhoud worden gepleegd. Ik ben verder wel aanhanger van “don’t fix it if it ain’t broken”.
Bedankt alvast voor de reacties.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is een langzaam proces. Je auto gaat steeds slechter lopen. Vooral stationair. En reageert slecht op gasgeven.
Ik zou na 10 jaar preventief reviseren. Ik reed met de JH verdamper van GMS. de revisie set was iets van 40 piek en een nieuwe verdamper 85…
Nieuwe erop. Klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Blijkbaar verschilt het. Aan het lopen zelf merkte ik in mijn geval (Landi / Renzo) eigenlijk niks, maar in laatste jaar wel sluipend naar onzuiniger verbruik (van 7,5 naar 6,5). Toen opeens binnen een paar dagen afnemende reactie op gasgeven, wat al snel inzakte naar nul respons. Nog wel even sludge opruiming / revisiesetje overwogen maar op grond van prijs besloten tot vervanging.
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Een verdamper heeft zeker onderhoud nodig. De membranen in het systeem zullen vroeg of laat stugger worden. maar gezien de kosten van een nieuwe zou ik dat zelfs nog eerder overwegen dan een revisie set.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Nee, zeker niet. Eens per jaar effe de sludge aftappen en drooggasfilters vervangen. Eens in de zoveel jaar het membraam vervangen. Revisie setjes kosten twee/drie tientjes. Eea natuurlijk afhankelijk van het systeem. Je wilt hoe dan ook geen vuil in je injectors! Vaak zijn ze dan exit.
Veel van dat grut komt tegenwoordig uit Polen. Kijk maar effe op Ebay.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Ik heb al meer dan 40 jaar een Necam, nooit wat aan gedaan en het loopt nog steeds prima, al rijd ik er zelden mee, maar dat heeft met verouderen weinig van doen.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk juist van wel. De membranen verharden door iets wat in het gas zit, niet door ouderdom.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
+1.
En als zo’n membraam hard wordt en uiteindelijk gaat scheuren/lekken, komt er koelwater in je sensor, filter en uiteindelijk je injectors. Bedenk dat zo’n membraam best aan extremen wordt blootgesteld. Hete koelvloeistof vs koud gas met beiden z’n chemische samenstelling en niet te vergeten mechanische belasting. Ik zou het zeker preventief vervangen. Klusje van niets.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het gaat hier overigens over de verdamper van een ds drooggasfilter en injectoren niet van toepassing dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@waterman, wat voor gassysteem zit daar dan in? Echt nergens een filter te bekennen? Ik kan iets leren van dit topic merk ik.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Mijn ds 21 carbu op gas stond ca 10 jr stil, daarna in 1 keer gestart en liep prima.
Toch ook preventief verdamper vervangen ? Of moet je dan weer van alles afstellen en hebj e speciale apparatuur nodig die ik niet heb ?
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is een ouderwets onderdruk systeem met een mengstuk op de carbu.
Van stilstaan gaat ie niet achteruit. Gewoon gaan rijden. Een nieuwe verdamper hoef je niet af te stellen.
Zie film van DS TT.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aangezien dit draadje nog levend lijkt, mag ik vragen of het wat uitmaakt wat voor verdamper er in de DS geplaatst moet worden? Met andere woorden, zijn de aansluitingen voor de relais’ en water en gasslangen allemaal het zelfde over verschilt dat per merk/type?
Ik heb zelf een verdamper waarvan ik het merk/type niet kan achterhalen. Zie foto’s hieronder.
Citroen DS 23 pallas 1973
Zie nu, na wat speurwerk, dat het een OMVL R90E verdamper is. met code K901501. Deze zou voor een E5 verdamper staan, maar zoals op de sticker is te zien staat daar ook E8 op. Beetje verwarrend. Begrijp dat de E5 voor motoren tot 2300 cc wordt geadviseerd en E8 voor 2300 cc en hoger.
Als ik nu op dit type verdamper zoek op internet, zie die er wel heel anders uit dan die ik nu heb. De nieuwe lijkt wel een eicel die voor het eerst deelt in 2 eicellen
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ben niet zo te spreken over OMVL.. Voor de DS gebruikten wij altijd de JH van Landiehartog, later verkocht door GMS:
https://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61481037/Products/007004
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>