Beste forumleden,
mijn citroen DS 23 pallas die ik nagenoeg bijna helemaal gerestaureerd heb en motorisch gereviseerd, wil niet op LPG lopen. Op benzine loopt die goed.
Ik heb de verschillende draadjes op dit forum over LPG problemen bekeken, maar heb geen aanknopingspunten voor mijn probleem gevonden, vandaar dat ik deze vraag alsnog even voorleg.
Na lang pielen heb ik de LPG installatie weer zover aan de gang gekregen dat ik bij het aanzetten van het contact, het gas door de leiding vanuit de tank achter in de auto naar voren naar de verdamper hoor lopen. Als ik vervolgens de motor start slaat deze ook even aan op gas, maar de motor slaat vrijwel direct weer af.
Op de verdamper zit een schroef met veertje. Als ik dat ver genoeg uitdraai hoor ik het gas zoals hierboven aangegeven door de leiding lopen bij contact aanzetten. Draai ik deze schroef niet vergenoeg uit dan hoor ik het gas niet lopen. Overigens loopt het gas iedere keer weer door de leiding als ik het contact aanzet. Ik meen dat dit voor de restauratie niet het geval was, maar mogelijk hoorde ik het toen niet.
Verder zit er op de leiding van de verdamper naar de carburateur een grote schroefdop, die, is mij verteld, ik 5 halve slagen open moet draaien.
Ik heb beide schroeven op allerlei standen gezet, maar steeds slaat de motor dus even aan en meteen weer uit. Het lijkt erop dat er dus in eerste instantie gas door de leiding loopt, maar dat een van de relais meteen weer een klep dichtslaat.
Het oranje ledje van de benzine/gas schakelaar onder het dashboard, knippert voortdurend. Meen dat dat voorheen (toen ik nog op LPG kon rijden) continue brandde. Er zit genoeg gas in de gastank.
Iemand een idee wat mogelijk de oorzaak kan zijn?
bij voorbaat dank, Jeroen
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Krijgt het veiligheidsrelais (het hoofdrelais van het LPG-systeem) wel signaal van de bobine dat de motor loopt? Anders slaat-ie alleen aan op het gas dat dat relais als start-brandstof toelaat, en dat is al gauw weer op. Misschien een losse/gammele stekker op de bobine, op het relais of op de brandstofschakelaar?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt Derk voor de snelle reactie.
Zit dat veiligheidsrelais op de verdamper?
Op mijn verdamper zitten 2 relais’. Een boven op het kleine reservoirtje waar de gasleiding binnenkomt en een rechts ervan. Ben even kwijt waar die op zit…
Dan is er nog een relais dat op de gastank zit en nog een relais waar het palletje zit om de benzine/gas toevoer te regelen.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vaak zit-ie tegen het schutbord naast de zekeringkast ergens.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of er zit geen draad van bobine aan dit relais vast. Dan doet ie het ook als hierboven beschreven.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat bedoel ik
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vroeger wikkelde je een draad rond de bobinekabel, tegenwoordig heb je een apart veiligheidsrelais dat signaal moet krijgen van de bobine, zo niet, dan wordt de gastoevoer meteen weer afgesloten.
Bedankt allen voor het meedenken…
er zit o.a. een relais met benzine afsluiter inderdaad tegen het schutbord.
Ik heb inmiddels een schema ontvangen van de firma Reprofair autogas uit Eindhoven (zie bijlage hieronder). Ik zie dat mijn kabels aan het veiligheidsrelais niet goed zitten.
Ik had de bruine kabel samen met de gele aan het benzine relais gekoppeld en de rode aan de bobine. De schakelaar werd hierdoor wel geactiveerd en ik kon overschakelen van benzine naar gas en vise versa. Maar het oranje gasledje bleef knipperen. Volgens mij geeft dat aan dat er iets niet goed aangesloten is.
Volgens het schema moet echter de bruine aan de bobine (weet niet of dit de plus of de min moet zijn). Ik zie -1 op het schema staan bij de bobine, de gele moet inderdaad aan het benzine relais (Benzine +12V uitgang op het schema), maar de rode zou met het +12V contactslot gekoppeld moeten worden. Maar daar moet ik nog een draad voor zien te vinden onder de motorkap.
Dus eigenlijk nog 2 vragen:
Moet ik de bruine kabel aan de plus of de min van de bobine koppelen en wat is de plus en de min kant van de bobine?
Loopt er een kabel van het contactslot naar bijvoor beeld de bobine waar ik de rode kabel aan zou kunnen bevestigen?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vanaf contactslot naar de + van de bobine. De bruine aan de - van de bobine. Het kan zijn dat de aanduiding RUP bij de - van de bobine zit. De + is de kant waar de voorschakelweerstand zit. Bij twijfel allebei de draden van de bobine af en kijken op welke er 12V komt bij contact aan. Dat is de +.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
HIJ DOET HET!!!
Inderdaad moest de bruine draad op de -pool van de bobine en de rode draad op de +pool van de bobine. De gele in het benzine/gas schakelrelais dat tegen het schutbord zit. Dit relais heeft ook nog een directe kabel naar het chassis lopen voor de aarde.
Starten en meteen werken. Het oranje ledje van de schakelaar bleef nu continue branden. Met de stelschroef op de verdamper de stationair afstelling gedaan en met de grote stelschroef op de leiding die van de verdamper naar de carburateur loopt, de hoeveelheid inspuiting geregeld.
Geweldig bedankt alle bijdragen en goede adviezen.
Jeroen
Citroen DS 23 pallas 1973