Weerstands waarde bobine
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 03 februari 2020 11:52 PM

Geachte forumleden, hier weer een vraag van mij na alle positieve ervaringen met vorige vragen.

Omdat ik het idee heb dat de motor van mijn DS 23 pallas uit 1973 niet helemaal lekker loopt vooral bij koude motor, heb ik mijn bobine (bosch, 0 221 119 027, 12v) met een multimeter gemeten om te zien wat de weerstandswaarden zijn. Voor de primaire weerstand meet ik 2,8 OHM. Voor de secondaire weerstand 8470 OHM.

Op internet vind ik dat deze waarden voor de primaire weerstand tussen de 0,7 en 1,7 en voor de secondaire weerstand tussen de 7500 en 10500 OHM zou moeten liggen.
Dus de primaire weerstand zou te hoog zijn. Weet iemand of dit een probleem kan zijn voor het stabiel lopen van die motor?

Ps, ik ben maar een leek op technisch autogebied, met 2 rechter handen. M.a.w. aub niet te ingewikkelde verhandelingen. Laughing

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 04 februari 2020 09:40 AM
  [ # 1 ]

Rond drie Ohm is een gebruiklijke waarde voor contactpunt bobines.
Electronisch aangestuurde exemplaren zitten op ruwweg de helft.
Een contactpunt bobine op een electronische aansturing geeft een iets
lagere spanning af dan een gezonde contactpunten ontsteking.
Een bobine voor electronische systemen op contactpunten zal meer dan
genoeg hoogspanning leveren, maar de contactpunten zullen door de veel
hogere primaire stroom, sneller inbranden.
In alle gevallen zou de ontstekingsspanning hoog genoeg moeten zijn, en
dus de motor goed moeten lopen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 februari 2020 12:18 PM
  [ # 2 ]

Ik zou die bobine niet verdenken. Mijn DS liep nog goed bij een accuspanning van 9,5 volt!

Slecht lopen is vaak de timing of te strakke kleppen. Ook bougies kunnen de oorzaak zijn.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 04 februari 2020 05:04 PM
  [ # 3 ]

..evenals de bougiekabels, slechte contacten, olie in bougieschachten, etc..

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 08 februari 2020 10:49 PM
  [ # 4 ]

Inderdaad, het ligt niet aan de bobine volgens mij. Eerder aan mijn solex carburateur die ik onlangs schoongemaakt heb en nu loopt de motor iets beter. Vooral op gas. Zie ander draadje van mij waarin het gas probleem ( liep niet op gas) met behulp van forumleden is opgelost.

Als ik de motor op benzine laat lopen heeft met name de bovenste afstelschroef nauwelijks effect als ik er aan draai. Die onderste schuine afstelschroef wel. Die lijkt me voor de stationair afstelling.

Wat ik me ook afvroeg is de opening die in deze carburateur zit en niet afgedekt is of waar geen leiding of zo aangekoppeld is. Als ik daar breakcleaner inspuit slaat de motor af. Zuigt die opening in de solex carburateur geen valse lucht aan?

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 februari 2020 08:38 AM
  [ # 5 ]

Ik denk dat dat de beluchting vn je vlotterkamer is.Het is trouwens bekend dat LPG auto’s na langere tijd slecht op benzine lopen omdat de carb slijt van het niet gebruiken op benzine.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 10 februari 2020 10:01 AM
  [ # 6 ]
jarbekkers schreef:

Wat ik me ook afvroeg is de opening die in deze carburateur zit en niet afgedekt

Welke opening bedoel je?

 

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2020 10:39 AM
  [ # 7 ]

Een foto zou best helpen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 12 februari 2020 12:52 PM
  [ # 8 ]

Je schrijft over een Solex carburateur. Bij mijn weten is de DS23 alleen geleverd met een tweetraps Weber carburateur.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 februari 2020 02:48 PM
  [ # 9 ]

Klopt, op een DS23 met een DX4 motor hoort een weber carburateur met 24/27 mm poorten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 februari 2020 03:36 PM
  [ # 10 ]

Ik zou ook even de verdeelkap los trekken.
Goed controleren of deze nog heel is en natuurlijk de staat van de rotor bekijken.

Ook de imitatie bougiekabels zijn niet alles en zijn na enkele jaren al versleten dan kan er weer een nieuw setje op. Of een de wat duurdere bougiecord plaatsen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook