Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels zitten er LEDs in de controlelampen voor licht en grootlicht. Ik had er nog twee die ik een keer uit een stel uitgewoonde Peugeot-koplampen heb gevist. De contactstrookjes moeten in de bestaande steekfittinkjes van het DS-dash elk een een kant liggen, anders krijg je kortsluiting, maar dat is met een voorzichtig rondje buigen in no-time geregeld (was althans bij de versie die ik heb wel aan de orde). Ook moet je weten aan welke kant spanning en massa in de print van het dashboard zit zodat zo’n LED niet verkeerdom staat: het is een diode, dus het werkt maar op één manier.
Voor het grootlicht is zo’n blauw stadslicht-LEDje vrijwel perfect. De kleur van het licht matcht fijn met het blauwe lensje, dus dat is i.c.m. wat extra lumen een mooi duidelijk zichtbaar controlelampje geworden. Het controlelampje van het gewone licht is nu wat feller dan eerst, maar zo te zien binnen bruikbare grenzen. Tegen de tijd dat die LED op z’n L70-tijd zit is-ie juist perfect. Dan kan-ie dus bijna eindeloos mee in deze toepassing. Maar goed, nu ben ik eens benieuwd of de glaasjes nu ook beter heel blijven. Geen idee eigenlijk hoe lang dat vroeger stand hield, of dus eigenlijk bij welke leeftijd zo’n DS standaard gammele glaasjes in de controlelampen had, dus vergelijken zal ‘m wel niet worden.
De hele rest van de set heb ik gewoon de gloeilampjes in laten zitten. Te zijner tijd kunnen daar ook LEDs in natuurlijk, maar de rest brandt nooit lang achter elkaar dus daar is het kapot stoken van de glaasjes ook niet zo aan de orde. Voor de levensduur (veel aan/uit) is het misschien interessant om de knipperlicht-controlelampjes nog wel van LEDs te voorzien, maar dat komt dan wel als ze stuk gaan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bij voldoende gebrek aan licht eindelijk een plaatje:
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er weer goed uit.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Wat Frank zegt!
Mooi man!
Netjes!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Lijkt me helemaal goed.
Die leds stoken de tellerbak niet op en ze zijn duidelijk.
Door het veelvuldig schakelen zal de levensduur niet veel meer zijn.
Maar soit.. Over 30 jaar kijken we wel es weer..
Jan.D.
Weet iemand toevallig waar het trapautootje op mijn foto gebleven is??
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Als ik me niet vergis is die bij een liefhebber in Duitsland terecht gekomen. RensKorevaar weet dat preciezer dan ik.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Duss…
Ik ben kortgeleden in een Berlingo diesel gestapt.
Best een fijn autootje..
Ding is 16 jaar oud en puntgaaf. te gek.. Dat dit kan met een franse auto..
Maar goed we gaan het zien..
Totaal aantal Berichten: 17406
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Penny Lane schreef:RensKorevaar weet dat preciezer dan ik.
Helaas niet
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Jan.D schreef:Duss…
Ik ben kortgeleden in een Berlingo diesel gestapt.
Best een fijn autootje..
Ding is 16 jaar oud en puntgaaf. te gek.. Dat dit kan met een franse auto..
Maar goed we gaan het zien..
Het is misschien een goed idee om daar in de afdeling “Berlingo” een draadje voor te maken. Dat kan nog te pas gaan komen als die auto zich eens als een Franse auto zou gaan gedragen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Penny Lane schreef:Als ik me niet vergis is die bij een liefhebber in Duitsland terecht gekomen. RensKorevaar weet dat preciezer dan ik.
Derk
Dat klopt!
Helaas is bij de laatste verhuizing de voorruit gesneuveld maar verder staat ‘ie er prima bij . Binnenkort een keer weer netjes maken.
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. Met de tweejaarlijkse apk achter de rug wordt het eerdaags tijd voor het jaarlijkse rondje motorsteunen. De rechter ligt in rust bijna metaal op metaal en heeft nog 1 draadgang over: opstellen is geen optie meer. Die is dus *alweer* volledig naar de vaantjes.
Het wordt hoog tijd om daar een alternatief voor te verzinnen. Ik heb nog niet iets gevonden wat zonder een heleboel gedoe in te bouwen is. Maar als je je motorsteunen vaker moet vervangen dan de bougies, of soms zelfs vaker dan de motorolie, dan kunnen we wel besluiten dat ‘t bestaande materiaal kansloze rommel is. Maar goed, omdat het momenteel niet eenvoudig is om met leveranciers eens te kijken wat er pas te maken is, zal dat wel door moeten schuiven naar wanneer dan ook dat hele virusverhaal achter de rug is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ha Derk, had je deze motorsteunen 2 jaar geleden bij je motorrevisie vervangen of niet? Zo jas dan vind ik ze wel heel triest snel doorgezakt!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
In april 2017 vervangen, de rechter is in 2018 bij de refit opnieuw vervangen wegens doorgezakt, in 2019 zijn ze beide nog maar een keer omhoog gedraaid omdat de boel weer ging hangen (en je kunt niet bezig blijven uiteindelijk) en de rechter heeft nu nog één draadgang over terwijl de steun aan het blok nog een millimeter of 3 vrij is van de stalen mantel van de motorsteun. De boel raakt mekaar tijdens gebruik nog net niet en het torretje hangt er weer keurig scheef in…
Maar dat is heel gewoon met die nieuwe steunen. Ik weet zelfs van iemand die nog helemaal niet gereden had met z’n auto nadat er nieuwe steunen in waren gezet en toch waren ze reeds stuk. Nou is dat een record, maar ik ken meerdere gevallen waarin het binnen een paar 100 kilometer alweer mis was.
En waarom de rechter vaker dan de linker? Tja. Die krijgt meer warmte te verduren onder het uitlaatspruitstuk denk ik, maar vooral: die kant krijgt de reactiekracht van de aandrijving vol voor z’n kiezen. En die combinatie is blijkbaar teveel van het goeie voor de reproductie-motorsteunen.
‘t Is bloedirritant, maar met een beetje mazzel kan het wel anders. Nu er zo her en der wat meer tijd over is om daarnaar op zoek te gaan, ga ik dat toch weer oppakken. ‘t Is alleen wat meer gezoek omdat je minder makkelijk even ergens in een magazijn kunt gaan rommelen om iets te vinden wat kan werken. Dus moet er eerst nog maar een keer zo’n reprosteun in. En wie weet heb ik een keer mazzel en is het deze keer een die redelijk volhoudt. En ach, de rechter is vrij gemakkelijk te verwisselen, dat scheelt ook alweer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!