koolborstels van de fan ook al bekeken?
en als je de fan ondersteboven direct aan die accu hangt?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Ondersteboven ook geprobeerd.
Koolborstels zijn vrijwel zeker in orde, want als je de motor rechtstreeks op een accu aansluit vliegt ie zowat uit je handen…
ok. dan vinken we die af.
kun je de relaiscontacten licht opschuren?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Het relais zorgt er voor dat alles afschakelt als je het contact uitschakelt.
Er zitten voor dit doel een aantal voedingsrelais.
Na jullie diagnose blijft nog over: het relais is niet lekker of heeft ingebrande contacten, of in je contactslot is een probleem waardoor het relais niet wordt bekrachtigd.
Meet eens op pin 1 van het relais of daar spanning is op een moment dat de ventilator + lampje niet willen werken.
Je vraag om pin 5 direct aan de accu te hangen: ja kan, maar dan loopt je accu leeg bij parkeren en het circuit is dan zonder veiligheid van een zekering.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Ik denk dat het relais niet het probleem is.
Het relais schakelt 3 en 5. Als ik die contacten met een draad doorverbind krijg je even een vonk bij het contact maken en voel je de motor een sprongetje maken. Maar daarna is het dooie boel.
Waarschijnlijk houdt de “kachelcomputer” de boel tegen?
Het verbinden van 5 naar de accu is alleen bedoeld om het circuit te testen.
Ik zie zelf ook geen problemen, maar er zit dus ook nog een computertje aan vast…
Tussen pin 1 en 2 meet ik 11V
Ik snap trouwens niet hoe de climate ecu de ventilatormotor tegenhoudt
Die computer heeft zijn eigen voedingsaansluiting.
11-12V tussen 1 en 2 is goed.
Toen jullie testten, was dat met contact aan (evt draaiende motor)?
Want anders heb je wel spanning op de ventilator maar weer niet op de computer. En dan werkt het nog niet.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Ook met draaiende motor getest…
Ik zou toch dat relais eerst eens vervangen, dat is nu de meest voor de hand liggende veroorzaker.
De module op de ventilator wordt met PWM aangestuurd door de computer.
Die aansturing zou je kunnen testen als je een ouderwetse DC-draaispoelmeter hebt, dan lijkt het alsof er een variabele spanning wordt gegeven tussen 0V en 12V (misschien 0 tot 5V).
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Relais is goedkoop dus dat valt te proberen…
Maar er zijn toch eigenaardigheden:
Als ik een 9V batterij aansluit op 1 en 2 voel ik het relais tikken. En met een multimeter meet ik dan 0 ohm tussen 3 en 5.
Als het relais gemonteerd is voel ik geen tikje als de motor gestart wordt. Mogelijk schakelt het relais toch niet?
Wat ook vreemd is, Bart had de motor al gedemonteerd, ik heb hem rechtstreeks op de accu aangesloten met windkracht 7 tot gevolg.
Motor aangsloten (nog niet teruggehangen), aircolampje brandt en de motor draait als vanouds, reageert goed op de regelaar…
Wel voelde ik de motor een beetje “schokken”, maar dat zou dus de PWM regeling kunnen zijn.
Motor weer gemonteerd: dood. aircolampje uit.
Motor weer los, alle kanten opgedraaid, draden en stekkers gewiebeld, nog steeds geen leven…
Is de regelaar ook nog actief als de schuif op max staat?
Stel nou dat de nieuwe module ook niet goed is, zou de motor dan nog wel moeten draaien met de schuif op max?
Want dat doet ie dus niet…
Ook nog aan het contactslot zitten wiebelen maar dat helpt ook niet…
We denken zelf toch sterk aan de climate ecu.
Als die namelijk in alle posities de stroomtoevoer regelt zou dit de boosdoener kunnen zijn.
Maar op het schema lijkt het alsof positie 4 rechtstreeks van de zekering afkomt…
Heeft iemand misschien zo’n c ecu te leen of te koop?
serk schreef:
- De aanjager aangesloten op een losse accu, hij blies toen als een tierelier
- Vervolgens de aanjager weer in de auto aangesloten en zowaar deden zowel het aircolampje als de aanjager het, in allevier de standen!
- Toen we de aanjager weer ondersteboven monteerden liet hij het weer afweten (evenals het airco-lampje), ook na herhaaldelijk opnieuw aansluiten
Dat lijkt toch eerder op een draadbreuk, of toch een probleem met de aanjager.
Hebben jullie al direct 12V op de uitgang van het relais gezet?
Wim,
Disciplus Simplex
Nee nog niet.
Dan was één van onze vragen.
Of dat zomaar kan zonder de c ecu te beschadigen.
Vreemd genoeg doen de lampjes van het bedieningspaneel het ook niet meer…
Je bent op het punt om systematisch te gaan zoeken en uit te sluiten.
Ik zit het schema nog eens goed te bestuderen en je zou tussen een massapunt en pin 5 van het Blower Fan Relay minstens 12 Volt moeten hebben omdat die direct vanaf de accu wordt gevoed.
Idem tussen 1 en 2 wanneer je de auto op contact zet.
Ik zou vandaar uit verder zoeken.
Een andere gedachte: zit er nog genoeg koudemiddel in het systeem? Bij te hoge of lage druk schakelt de pressostaat ook het circuit uit.
Wim,
Disciplus Simplex
okee.
Maar ook de fan voor de verwarming/ventilatie?
Dat is wel vervelend…
Er staat stroom op de punten.
1&2 11V
3&5 flinke vonk in het begin, na een paar keer proberen een klein vonkje en voel je de fanmotor wel iets doen.
Als ik het schema goed interpreteer wel. Maar 100% zeker weten doe ik dat niet omdat ik de Citroënschema’s niet heel prettig vind om te lezen.
Wim,
Disciplus Simplex