Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Mom’s ride (C4 coupe 1.6 16V 2006) maakt een “vreemd” geluid….
Grote verdachte is de koppeling (denk druklager), geluid verschilt bij intrappen van pedaal en loslaten.
Schakelt nog wel gewoon, alle versnellingen zijn nog te gebruiken.
Met 217.000 km zou dat ook geen probleem zijn natuurlijk en moet worden vervangen.
Echter duurt het nog 2 weken voordat dit kan gebeuren….
...kan dat kwaad?
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Nee. Gaat echter steeds meer ratelen en doen. In het ergste geval doet ie niets meer en kun je niet schakelen. Meest vervelend als je net aan het rijden bent. Bereid haar wel voor wat ze moet doen… Of ‘ie in twee weken gaat klappen is niet te voorspellen. Waarschijnlijk niet.
En of 217K een probleem is? Ze rijden rond met het dubbele én een prima werkende koppeling…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Oké, neem het zekere voor het onzekere.
Ze kan er nog wel mee rijden maar zal niet langer/vaker zijn dan noodzakelijk.
Met een beetje mazzel kan ik eerder terecht bij een kennis die al meer klussen heeft gedaan (aan mijn Volvo).
...de 217dkm is meer dat het waarschijnlijk nog de eerste koppeling is, de 1.6 16V zijn doorgaans sterke blokken en goed voor hoge kmstanden
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Druklager wordt pas belast bij ingetrapte koppeling. Hoe minder intrappen hoe beter dus.
Vervang de complete koppeling, dus drukgroep, frictieplaat, druklager en geleidebus aan de bakzijde.
Blok is idd prima maar ik had het meer over de km-stand vs staat van de koppeling. Ik heb recent een nieuwe bak in m’n auto gezet en preventief de koppeling gedaan. Preventief dus. Want toen ik de bak eraf had, bleek de koppeling nog prima te zijn. Maar dat kun je niet zien zonder de bak eraf te trekken. Maar als je de bak eraf trekt, doe je veelal gelijk effe de koppeling. Klusje van niets. Bak eraf is een ander verhaal…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
RogerM schreef:Druklager wordt pas belast bij ingetrapte koppeling. Hoe minder intrappen hoe beter dus.
Vervang de complete koppeling, dus drukgroep, frictieplaat, druklager en geleidebus aan de bakzijde.Blok is idd prima maar ik had het meer over de km-stand vs staat van de koppeling. Ik heb recent een nieuwe bak in m’n auto gezet en preventief de koppeling gedaan. Preventief dus. Want toen ik de bak eraf had, bleek de koppeling nog prima te zijn. Maar dat kun je niet zien zonder de bak eraf te trekken. Maar als je de bak eraf trekt, doe je veelal gelijk effe de koppeling. Klusje van niets. Bak eraf is een ander verhaal…
Dat is ook de bedoeling
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Begin eerst eens met het omschrijven van het geluid, of neem het op. Anders wordt het gissen. Als het geluid veranderd bij intrappen van koppeling (ingaande as versnellingsbak komt dan stil te staan) en bij loslaten (ingaande as versnellingsbak gaat weer draaien), kan het ook iets in je versnellingsbak zijn.
Mijn C4 heeft ook al 5 jaar allerlei geluiden die er soms wel, soms niet zijn. Ik zet de radio gewoon wat harder inmiddels, de koppeling is kort na aanschaf al eens vervangen zonder positief resultaat.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Is lastig te omschrijven..
Bak zelf ben ik niet zo bang voor en dit geluid is typisch koppeling.
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
….was goed kapot
Alles vervangen, schakelt weer perfect en koppelingspedaal voelt goed aan
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Inmiddels zit er een nieuwe koppeling etc. in en schakelt de Coupe weer als een nieuwe (heeft een kennis gedaan)
.....kleinigheidje nog wel, versn.bakolie lekkage
Ook dat is nu verholpen (door Patrick Strijker uit Hollandscheveld, een specialist wat betreft reviseren, repareren en prepareren van versn.bakken) de lekkage werd veroorzaakt door een niet goed functionerende keerring van de aandrijfas.
Het is dus aan te raden om bij het vervangen van de gehele koppeling ook de keerring mee te vervangen (wat ook werd vermeld door medeforummers in mijn blog)
Allemaal geen ramp natuurlijk en netjes gefixt, nu weer km’s maken
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Ja, dat had ik je ook wel kunnen vertellen. Aandrijfassen eruit betekent keerringen vervangen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon