Hallo allemaal ik ben nu aan mijn tweede c4 coupe, bij mijn VTR+ had ik ook af en toe last van een trillend stuur maar niet dat dit hinderlijk was, echter bij deze heb ik er erg veel last van en ik vraag mij af wat de oplossing is en of die er uperhaubt is.
Totaal aantal Berichten: 825
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Auto laten uitlijnen, banden laten balanceren en je banden laten controleren op canvasbreuken.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
...en de bandenspanning niet te vergeten. Heb je het ding al eens op de brug gezet en alles goed bekeken?
edit: er is niet zoiets als De Oplossing. Heleboel onderdelen die trilling kunnen veroorzaken. Je geeft niet aan wat je zelf al gedaan/bekeken hebt… Dan blijft er een boel over.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Banden controleren op vervorming en op de juiste spanning brengen vervolgens controle op speling van de stuurkogels en de spoorstangen, wielen opnieuw uitbalanceren en eventueel opnieuw laten uitlijnen.
Als het stuur nog trilt bij het afremmen, nieuwe remschijven en remblokken.
Eerst maar eens een beetje diagnose:
- trilt hij in het stuur bij bepaalde snelheden en niet bij andere ?
- trilt hij bij het remmen ?
- trilt de carrosserie ook ? Bijvoorbeeld de handrem hevel ?
Pas daarna kun je gaan nadenken waar het vandaan komt en wat je kunt doen.
Als 1 alleen het geval is dan zou je eerst de banden kunnen laten balanceren: Als je een balanceergewichtje bent kwijtgeraakt kan dit het resultaat zijn. Als balanceren niet helpt of er is meer aan de hand dan alleen trillen in het stuur dan kan het zelfs meerdere oorzaken hebben en misschien moeilijk te vinden.
To err is human, not to err is divine.