Dag allen, ik heb helaas niet de beschikking over een werkplaatshandboek maar kan iemand mij aanreiken op hoeveel graden mijn ontsteking moet worden ingesteld ?
BDP is bepaald en gemarkeerd op 0 graden en er zit een 1-2-3 ingintion op. Ik dacht dat het moest worden ingesteld op 11 nokkenasgraden (op gradenboog dus) bij 1800 toeren…..Klopt dit zo?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Eerst een WPH downloaden. Google op “Tony Jackson green CD” en je vind hem bv op:
http://www.mycitroen.dk/library/ds/green/
Ik adviseer altijd om 6,5 nokkenas graden bij stationair toerental te doen. Maar daar zijn al de nodig discussies over geweest.
Zie ook: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228660/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
luistert niet nauw. Neem 12 graden bij +- 2000 toeren. Op LPG nog ietsje vroeger!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Egbert schreef:Eerst een WPH downloaden. Google op “Tony Jackson green CD” en je vind hem bv op:
http://www.mycitroen.dk/library/ds/green/Ik adviseer altijd om 6,5 nokkenas graden bij stationair toerental te doen. Maar daar zijn al de nodig discussies over geweest.
Zie ook: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228660/
Thnx. Boek gedownload en bekeken. Ik moet kennelijk de C9 curve hebben. Alleen is mij niet duidelijk of in de betreffende grafiek op de x en y as krukastoeren en graden staan of nokkenas ...?
En de hierboven gegeven suggesties (12 graden bij 2000 toeren, en 6,5 bij stationair) haal ik niet uit de grafiek….help
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Meestal is de vaste voorontsteking niet inbegrepen in de curves.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Om de curve te kunnen controleren heb je goede geijkte apparatuur nodig en een maagdelijke verdeler. Als je dat allemaal rustig overslaat, en het advies van Egbert volgt, staat je ontsteking op het juiste tijdstip afgesteld.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991