Mijn C4 (2015) onthoudt de stand van de airco tussen ritten. Daardoor kan het gebeuren dat de airco na het starten onbedoeld aan staat wat uiteraard onnodig brandstof kost. Ik zou graag zien dat de airco na het starten van de motor altijd uit staat. Dat kan ik in elk geval niet zelf instellen.
Is er een hiervoor instelling die de garage kan veranderen?
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Geen idee of dat kan, maar het schijnt voor een airco beter te zijn, als je hem 10 minuten voor het einde van je rit uit zet. Iets met schimmel vorming, meen ik mij te herinneren.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Klopt. Kachelhuis is toch een stofnest van binnen. Dát, in combinatie met vochtigheid is de ideale broedplaats voor schimmels. Daarom laat je de airco effe “opdrogen” voor aankomst. Maar zelfs dan gaat uiteindelijk iedere airco vroeg of laat wel stinken…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Je hebt er hele mooie sprays voor met schuim, waardoor de verdamper weer fris gaat ruiken…..en inderdaad als je voor je thuis bent even de kachel op standje hoog zet dan kan dit helpen om schimmelvoorkoming te voorkomen….maar goed niet iedereen is zo consquent he….net zoals vanaf de snelweg op de parkeerplaats in de zomer met 35 graden gewoon de motor nog even laten doorlopen om die turbo af te koelen
Ik denk overigens dat het niet instelbaar is, Citroen en andere merken zien het denk ik als een feauture en geen bug.
grtz,
Ingmar
Zie mijn logboek https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/238793/
...die sprays werken maar zeer kortstondig. Vroeger bestond er een agressief spulletje maar dat is al lange tijd verboden. De enige manier om een airco minder te laten stinken, is om ‘m te drogen zoals eerder beschreven. Maar stinken gaat ‘ie toch wel. Ook de airco-clean behandeling bij De Specialist biedt geen definitieve soelaas voor dit probleem.
Enfin, de auto onthoudt de laatste stand van sommige zaken. Airco is er daar kennelijk één van. Geen idee of je die instelling programmatisch kunt veranderen. In principe zou het kunnen want alles is software tegenwoordig.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Ik bedoelde specifiek die motip reiniger, ongetwijfeld zijn er ook betere(effectievere) alternatieven ervoor geweest, maar ik heb er goede ervaring mee en doe het jaarlijks…let wel is niet zo een wc-verfrisserbus die je indrukt en helemaal leeg laat lopen in het interieur.Naar mijn weten zijn die nog wel toegestaan.
Grtz,
Ingmar
Zie mijn logboek https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/238793/
Toevallig heb ik die Motip ook wel een gebruikt. Vond het nogal naar WC-eend ruiken (en dat een week lang). Was ook behoorlijk gepiel om dat slangetje in de buurt van het kachelhuis te krijgen. Uiteindelijk heb ik de beplating rond de midden console weggehaald en die zooi via het afvoerslangetje in het kachelhuis gespoten. Althans, dat denk ik. Zeker weten of het spul dáár komt waar het moet, heb je niet. Misschien met een endoscoop?
Dat andere spul kwam uit Frankrijk als ik me goed herinner. Zal wel niet voor niks verboden zijn…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Haha…ja het ruikt wel typisch, maar goed een schimmellucht is ook niet alles. Ik spreek alleen vanuit ervaring met mercedes, daar is het heel makkelijk via de kast waar de filters normaal in zitten op de condensor te spuiten. Maar goed ik heb ook wel eens iemand gehoord die het via de middelste roosters erin heeft gespoten en daarna de ventilator aangezet heeft
Ook de Motip is geen fijn spulletje, maar wel het proberen waard.en anders via een garage.
Grtz
Ingmar
Zie mijn logboek https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/238793/
RuudR schreef:Geen idee of dat kan, maar het schijnt voor een airco beter te zijn, als je hem 10 minuten voor het einde van je rit uit zet. Iets met schimmel vorming, meen ik mij te herinneren.
Het is nog beter voor een airco om gewoon altijd aan te staan, maar inderdaad vlak voor je aan komt uitzetten zodat de boel kan drogen zodat je geen schimmelgroei krijgt.
De mijne staat altijd uit overigens, tenzij ik ‘m nodig heb. En 1x per maand zet ik ‘m 2 dagen aan omdat een stilstaand airco systeem ook niet goed is. Het scheelt mij iets teveel in brandstof om de airco permanent aan te hebben.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Waarom is het beter voor een airco om gewoon altijd aan te staan?
Die snap ik niet. Je laat toch ook niet altijd je licht aan staan?
Dat kost allemaal brandstof en extra slijtage.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
In aircogas zit ook een beetje olie, om de rubbertjes en pakkingen soepel te houden. Laat je de airco altijd maar uit staan dan droogt dat uit en zet je ‘m een keer wel aan dan heb je vrijwel meteen een lek
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niet helemaal correct, in het koudemiddel in het aircosysteem zit geen olie.
Wel wordt aan het systeem een kleine hoeveelheid olie toegevoegd, met name om de compressor te smeren.
En het klopt dat een aircosysteem wat lange tijd niet gebruikt wordt eerder lekkage gaat vertonen dan een systeem wat wel met enige regelmaat functioneert.
Overigens vraagt het systeem eigenlijk alleen enig motorvermogen als de compressor ingeschakeld wordt.
Dit is slechts het geval als de gewenste interieurtemperatuur lager is dan de temperatuur van de aangezogen buitenlucht en deze lucht gekoeld moet worden.
Gewoon lekker aan laten staan, in de koude maanden gebruik je het alleen om snel te ontwasemen omdat het systeem de lucht niet alleen koelt maar ook droogt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja dat bedoelde ik ook, er wordt olie toegevoegd aan het aircogas, ik verwoorde het alleen iets anders.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
RogerM schreef:Je laat toch ook niet altijd je licht aan staan?
Dus wel, sinds ik 40 jaar geleden als 18-jarige op de motor stapte rijd ik dag en nacht met licht aan.
Voor mijn eigen zichtbaarheid, lees veiligheid.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Is mij 12 jaar geleden ook zo aangeleerd, motor starten, lichten aan, altijd.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
FastFred schreef:aircogas
Dat is het maar een deel van de cyclus, het overige deel is het vloeistof.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986