Hallo,
onze 2011 Picasso C4 THP 155, 115 Kw Exclusive heeft 100.000 zorgenvrije kilometers gereden. Altijd op tijd onderhoud gedaan. Maar….100.000 kilometer heb ik nog niet eerder met een auto gereden. Dus voorzichtig op zoek naar een vervanger. Koop altijd een jonge met lage kilometerstand. Maar we kunnen niet vinden wat we nu hebben.
Cognackleurige leren bekleding (mijn vrouw wil absoluut geen zwart) stoelen electrisch, in beide stoelen een lendesteun en verwarming. Afijn, de kenners weten wat een Exclusive allemaal heeft.
Dus zegt mijn vrouw: ‘Ik wil helemaal niet van deze auto af.’ Ben ik een angsthaas als ik die 100.000 gereden kilometers een (psychologische) grens vindt. Weet iemand wat er aan kan zitten te komen. Nog nooit tussen de beurten naar de garage geweest en wil dat ook wel (althans zo lang mogelijk) zo houden.
Wie rijdt er al veel meer dan 100.000 kilometer tevreden met zo"n mooie auto? En wie denkt te weten dat dit of dat er aan zit te komen?
Na 100000 komt 100001. Ik snap het probleem niet. Lekker doortuffen dus. Je zegt niet dat je per sé wilt inruilen of andere zwaarwegende motieven. Ik hoor je juist alleen maar redenen opnoemen waarom je die auto vooral wilt houden…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Ik zit nu op 195.000 km. En er is al genoeg gesleuteld, remmen en remschijven 2 x luchtvering en een compressor, laatst nog de airco. Maar ik blijf lekker doorrijden. oh ja, 1 stoel is de verwarming stuk, maar dat is de stoel van mijn vrouw. Dus die laat ik zo. Ze zit toch altijd op hete kolen. Tegenwoordig schermen de nieuwe boys allemaal met b.v. meedraaiend xenonverlichting, Lane Departure System (gaat er een lampje branden, bij mij masseert de stoel links of rechts m’n kont) enz, enz,. Man daar rij ik al 12½ jaar mee.
100.000 km? Ik hoop dat er nog 1 ton bijkomt. Succes ermee Willem.
C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto













Totaal aantal Berichten: 1396
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
100.000 was lang geleden een magisch kilometrage. Dat geldt nu al lang niet meer, een beetje auto (zonder een te opgefokt eco-ego motortje) loopt minimaal 2 keer zoveel en is bij een ton lekker ingereden. Uiteraard krijg je wat slijtage onderhoud, zoals bv een distributieriem en een veeronderdeel door drempels. Maarja, Inruil en een jongere auto kost ook geld.
Wat het belangrijkste is: als je met verstand* en gevoel* rijdt gaat een auto heel lang mee. Dus: geef je vrouw gelijk en rij lekker naar de 2 en meer ton.
* onderhoud op tijd en * rustig op temperatuur laten komen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Jeroen Simons, ik zie dat jij al jaren bij het verkeerde merk zit.
C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto






Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
@ Willem: gewoon doorrijden, doe ik ook.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…













Totaal aantal Berichten: 1396
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Grand Picasso, ik weet niet wat je bedoelt..
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Heren, allemaal bedankt. Het is wel duidelijk. We blijven goed op haar passen en inderdaad, inruil kost ook (veel) geld want de intrinsieke waarde krijg je er nooit voor.
Ik denk dat ik de paar oppervlakkige lakbeschadigingen eens laat spuiten, dan is ze weer echt als nieuw. Bedankt voor zo veel harten onder de riem.
En Jeroen, ik denk dat ik weet wat Grand Picasso bedoelt. Heb ook nog nooit van het merk Citroein gehoord
Maar het rijmt wel beter!













Totaal aantal Berichten: 1396
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Aha, nu snap ik um. citroein moet je niet lezen maar zeggen, met een beetje Frans accent.. Dan hoor je mijn slagzin
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ja, net als Rijk de Gooijer ooit, denk ik: Paturain, da’s pas fijn. En dan met een beetje Utrechts accent:lol:
Ha, ha, ha, we zijn weer helemaal bij.
C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Wat ik nog kan toevoegen aan wat er is gezegd is: een carbon cleaning, dit reinigt de motor van binnen, vanaf de inlaat tot aan de katalysator.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-08-2016
- C3 1.1i
- (Grand) C4 Picasso 1.8i 16v
René, kan je dat van die carbon-cleaning nog even verder toelichten aub?
Welke motoren, impact, enz.



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
https://www.ams-motorclean.nl/?gclid=EAIaIQobChMIkZzz3tuC6AIVAofVCh1ycw7lEAAYASAAEgJ9VfD_BwE
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).



Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
km stand zegt niet veel meer over aankomende defecten (behalve periodiek onderhoud zoals de distributie riem)
Ik had een c5 die tussen de 180.000 (aanschaf) en 310.000 geen enkel defect had, en geen vervanging van slijtagegevoelige onderdelen (alleen een set remblokken en voorspelbare distributieriem).
Ik kocht ook ooit een nieuwe citroen in 2003 die bij 130.000 al een nieuwe achterdemper en dynamo nodig had. Terwijl de genoemde C5 bij 380.000 nog de originele uitlaat en dynamo had…......
Dus gewoon doortuffen is altijd goedkoper dan inruilen omdat je bang bent voor komende defecten…..
Om je motor te ontdoen van allerlei vervuilingen, heb ik de onderstaande methode, werkt perfect.
1. Verwijder de oude motorolie en oliefilter.
2. Haal bij de Action de goedkope 5W40 en 2 liter petroleum.
3. Monteer een nieuw oliefilter
4. Vul 2 ltr. van die goedkope 5W40
5. Vul 2 ltr. petroleum
6. Laat de motor 30 min. draaien
7. Laat daarna de oude motorolie eruit lopen.
8. Vervang het oliefilter
9. Vul 4,25 liter vaan de goedkope 5W40
10. Laat de motor wederom 30 min. draaien.
11. Tap daarna de olie af en verwijder oliefilter.
12. Monteer een nieuw oliefilter
13. Vul de motor nu met Total Quarts 9000 5W40 olie.
Deze methode zorgt voor een brandschoon motorblok, de motor loopt merkbaar soepeler.
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp: