Maar als je een nieuwe Tesla hebt gekocht heb je dat gedaan met allerlei milieu-investeringssubsidies.
Daarmee is de klap al een stuk kleiner.
Of je hebt hem geleased en dan heb je geen last van die afschrijving.
En de discussie op andere forums gaat maar door. Allerlei berichten over de EV, zoals dat de reparaties buitengewoon duur zijn. Een rembekrachtiger voor de Nissan Leaf zou 4000 euro kosten, tegen 350 euro voor een gewone auto.
En ik las dat er vanavond op TV een item was over de brandende EV in de parkeergarage, wat men mogelijk wil gaan verbieden. Als het accupakket in de fik gaat genereert dat heel veel hitte en het is niet te blussen. Bovendien zijn de dampen giftig.
Hele discussies daarover, maar een gewone auto blus je wel als je de juiste middelen hebt, maar een bak water met een vrachtwagen naar binnen rijden en daar een brandende auto in takelen gaat in een parkeergarage niet lukken en zo’n auto staat dagenlang te fikken.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/493009319/grote-zorgen-over-ondergronds-laden-van-elektrische-auto-s
Allemaal zaken waar we flink over moeten nadenken, want het kan zomaar rampzalig uit de klauw lopen.
Han S schreef:Hele discussies daarover, maar een gewone auto blus je wel als je de juiste middelen hebt, maar een bak water met een vrachtwagen naar binnen rijden en daar een brandende auto in takelen gaat in een parkeergarage niet lukken en zo’n auto staat dagenlang te fikken.
Terwijl de oplossing voor een stad als Amsterdam zo simpel is: de stad autovrij maken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, die zou bij auto’s met een waterstofcel toch een stuk korter zijn….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen als er straks nog veel meer EV’s zijn.
Want je kunt niet zomaar het aantal laadpalen gaan verdubbelen of nog meer, want het zijn snelladers en die trekken heel erg veel stroom.
Brood en koffie mee en een paar dekens en hopen dat je nog dezelfde week aan de beurt komt?
Stukje van een amigo die in een appartementencomplex in Rotterdam woont:
Wij zaten als VvE al een tijdje aan te hikken tegen een retrofit van een laadpaalinfrastructuur in de parkeergarage van onze VvE (doen we nog niet; simpelweg teveel geld voor te weinig gebruikers), maar daar is nu iets moois bijgekomen.
De brandweer heeft aangegeven dat als er EVs in de parkeergarage komen (onze garage heeft meerdere verdiepingen), deze wel dicht bij de uitgang moeten staan want anders kunnen zij die niet blussen.
Voor EVs hebben ze een speciale zeecontainer waar de EV van bovenaf wordt ingezet, en dan wordt het geheel met water gevuld.
Dat takelen gaat niet als zo’n auto ver van de ingang staat (takelwagen past niet in de autolift).
Lees: Als de eerste EV in de garage komt, wil de brandweer dat we een volwaardige Sprinkler laten plaatsen.
De kosten worden dan vast door eenieder gedragen wat we nu echt nog niet zien zitten.
Wij moeten dus wel EVs gaan verbieden om binnen te parkeren
Uiteraard zal de eerste Tesla-rijder er niet mee akkoord gaan… ben erg benieuwd hoe dit soort van prachtige ontwikkelingen ook elders breed worden gedragen…
De brandweer gaf zelfs aan dat de hele structuur van het gehele pand (15 verdiepingen) in gevaar kan komen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
die kosten worden torenhoog
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het komt er nu eigenlijk op neer dat de normale burger dus meebetaald aan iemand zijn EV omdat er subsidie op zit.
De MRB wordt duurder gezien er minder binnenkomt van de EV rijders.
We gaan straks meer betalen voor elektra omdat de infrastructuur aangepast moet worden.
De volgende stap is dat het parkeren overal straks nog duurder gaat worden door grote investeringen.
Oftewel we betalen voor de aanschaf, onderhoud van het wegennet, het laden en het parkeren van een EV.
Waren er ook al niet geruchten dat de verzekeringen er niet blij mee waren? Hopelijk weten ze dat op te lossen door een hogere premie bij de eigenaar te leggen. Dan wordt het natuurlijk weer klagen…
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
wimb schreef:Han S schreef:Hele discussies daarover, maar een gewone auto blus je wel als je de juiste middelen hebt, maar een bak water met een vrachtwagen naar binnen rijden en daar een brandende auto in takelen gaat in een parkeergarage niet lukken en zo’n auto staat dagenlang te fikken.
Terwijl de oplossing voor een stad als Amsterdam zo simpel is: de stad autovrij maken.
Die doen toch al alles met de Airbus
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
wimb schreef:Han S schreef:Hele discussies daarover, maar een gewone auto blus je wel als je de juiste middelen hebt, maar een bak water met een vrachtwagen naar binnen rijden en daar een brandende auto in takelen gaat in een parkeergarage niet lukken en zo’n auto staat dagenlang te fikken.
Terwijl de oplossing voor een stad als Amsterdam zo simpel is: de stad autovrij maken.
Of de brandende EV de gracht in duwen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
FastFred schreef:wimb schreef:Han S schreef:Hele discussies daarover, maar een gewone auto blus je wel als je de juiste middelen hebt, maar een bak water met een vrachtwagen naar binnen rijden en daar een brandende auto in takelen gaat in een parkeergarage niet lukken en zo’n auto staat dagenlang te fikken.
Terwijl de oplossing voor een stad als Amsterdam zo simpel is: de stad autovrij maken.
Of de brandende EV de gracht in duwen
Speciale parkeerplaatsen aan de gracht of het kanaal is een van de oplossingen. De brandweer komt met een heftruck en plons, problem solved.
Toch wel apart dat het blussen van de energie voor ca 200 km die vast op een plek zit zoveel lastiger blijkt dan het blussen van de energie voor 1000 km die je maar zo overal naartoe loopt bij een brand…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je een straal water op een accu van 500 volt zet weeyt je wel waarom…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>