Ik ga nu in 2 jaar tijd wederom de achterste draagarmrubber/bussen aan de voorzijde vervangen. Ze zijn beiden volledig gescheurd. Iemand enig idee waarom dat kan gebeuren en waarom die constructie zo zwak is uitgevoerd? Bij iedere stevige rem- of optrekbeurt krijgen die dingen zo vreselijk op hun b*llen. Waarom is die glijbus niet massief gemaakt, net als de bussen voor de voorzijde?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Heb je originel gebruikt? Namaak wil nog wel eens sneller stuk gaan.
Je zou kunnen gaan voor PU bussen
Heb je ze vast gezet toen de auto op zijn wielen stond?
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is inderdaad erg belangrijk!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Wanneer je deze bussen monteert en niet op de juiste stand van de draagarm let, dan komen deze bussen, wanneer de auto weer op de wielen staat, onder een voorspanning en verwrongen te staan. Dit is dan hun “neutrale stand”, maar die moet nu net spanningsloos zijn. Onder voorspanning gemonteerd gaan deze bussen vrij snel weer kapot. In de werkplaatshandboeken, en online bij de Citroën documenten, staat hoe deze klus correct uitgevoerd moet worden.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
RogerM schreef:Waarom is die glijbus niet massief gemaakt, net als de bussen voor de voorzijde?
Omdat dat ontzettend gaat bonken natuurlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
GW-tje schreef:In de werkplaatshandboeken, en online bij de Citroën documenten, staat hoe deze klus correct uitgevoerd moet worden.
Zou jij mij een kopietje van die werkwijze kunnen bezorgen? Ik heb de klus vorige keer met grote nauwkeurigheid uitgevoerd. Met wat knutselwerk heb ik een paar referenties gemaakt van de arm tov het subframe, omdat ik je verhaal over die voorspanning toen zelf al bedacht. Nogal logisch inderdaad.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
DS23IE pallas schreef:Heb je ze vast gezet toen de auto op zijn wielen stond?
Het vastzetten is toch niet relevant? Dat kan immers maar op één manier: boutje/moertje aan het subframe. Wat wél anders kan is de wijze/hoek waaronder je die lagers op de arm perst.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Ik werd gewezen op de tec bulletins op de site van Citroen. Echter, ik heb geen creditcard en kan die dus niet aanschaffen. Kent iemand de aanwijzingen betreffende het persen van nieuwe draagarmrubbers voor een Xsara P?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je een PB naar René Hoekstra stuurt kan die waarschijnlijk het betreffende document wel mailen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.