Allemaal,
Mijn mooie DS19A Pallas van 1967 had ooit een DY motor, maar deze is vervangen ooit door een gereviseerde DY3. Loopt allemaal prima, maar het verbruik is nog steeds te hoog naar mijn mening. Ik heb al alles 20X afgesteld, inclusief basisafstelling. De carb die erop zit is een 28/36 DLE. Volgens het wphb moet dit eigenlijk een DLE2 zijn (het is een BVH). De verschillen zitten vooral in de venturi-afmeting, en de hoofd- en remluchtsproeiers.
Volgens mij is de DLE een 2100 carb. Mijn verbruik is ongeveer 1 op 6, alleen benzine. Ik heb ook 123 erin zitten met DY3 curve.
De vraag is nu: waar kan ik het makkelijkst een DLE2 carb vinden in goede staat? Of kan ik de DLE ombouwen?
Alvast hartelijk dank!
Groeten,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
1 op 6 is inderdaad te veel.
Ik heb dit probleem bij mijn DS opgelost door een lambda sonde in de vlampijp te plaatsen en daarna in stapjes de hoofd en remlucht sproeiers te vervangen, totdat ik over hele traject ongeveer lambda=1 rijd.
Ging van 1:6,5 naar 1:9,5
Maar daarvoor moet je echt goed begrijpen wat de functies van de sproeiers is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Onze DS heeft een DV2 motor en een DLEA2 carb. Tijdens onze IJsland vakantie gemiddeld 1:10,5 over 5230 km.
Een goed werkende carb is moeilijk aan te komen omdat velen op LPG rijden en oude carburateurs al jaren op het schap liggen, weggelegd met een restje benzine (dat nu gom is) en eventueel wat oxide.
Heb je de carb ooit uit elkaar gehad ? Zo ja, heb je primaire en secundaire poort onderdelen juist weer terug gezet ?
Je kunt eens kijken of je carb valse lucht aanzuigt door remmenreiniger te spuiten op de asjes en basis van de carb tijdens stationair draaien van de motor. Verhoogt het toerental, dan lekt er lucht. Als er lucht langs de asjes lekt, dan kun je het beste eens met een revisie-bedrijf contact opnemen.
Je kunt de alle losse onderdelen er eens afhalen en labellen waar het vandaan komt (houd primaire en secundaire kant strikt gescheiden). Maak héél veel foto’s van alles waar het zat en hoe het eruit ziet. ZOrg dat je op die foto’s goed kan onderscheiden of het van de primaire of secundaire kant afkomt.
Maak alles schoon en kijk ook of je vlotter niet lekt. Stel de vlotter opnieuw af en vlak het carb huis indien de basis krom is. Alles weer in elkaar zetten en testen en kijk meteen of je benzinefilter nog schoon genoeg is.
Succes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Als je de originele settings gebruikt bij een andere motor klopt je mengsel niet. Ik zou dus de settings van de DY3 opzoeken en die “inbouwen”. Daarna controleren met de methode van Boogart
To err is human, not to err is divine.
Op een DY3 kunnen 2 types carburator op DLEA2 en DMA3.
Het verschil zit hem in de gaskleppen, dacht ik. Correct me whene wrong.
Bij de DMA3 gaat de 2de trap apart open, bij de DLEA2 zit de 2de trap op dezelfde as als de 1ste.
Maar zoals eerder al vermeld, haal eerst de boel er eens vanaf, maak alles schoon, vervang waar nodig.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb beide carburateurs. De DLE2 heeft een choke klep alleen op de primaire poort en meer stelschroeven, met name op de secundaire poort. De DLEA2 carb heeft een choke klep boven beide poorten. De accelleratiesproeier is bij beide ook anders uitgevoerd maar werkt voor allebei in de primaire poort.
Bij beide carbs gaat de secundaire poort pas open als het gas wat dieper wordt ingetrapt.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
En daar heb je het.
Thx, Bartjes. Weer wat bijgeleerd.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een hele vreemde vraag aan de TS misschien: hoe heb je die 1 op 6 gemeten? Weet je bv heel zeker dat jouw kilometerteller juist aangeeft en niet veel te weinig telt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
volgens mij kan een DS teller alleen te weinig snelheid aangeven. Niet te weinig afstand. Die afstand teller is namelijk mechanisch verbonden met de kmtellerkabel.
Het kan wel dat er een te groot wormwiel in de bak zit. Geen idee of die bestaan..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, als de oorspronkelijke DY motor en bak zijn vervangen door iets anders (wat de TS ook schreef) dan kan het dus heel goed zijn dat er dus een bak in zit met een wormwiel wat niet bij deze snelheidsmeter/kilometerteller hoort
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
en een eventuele afwijkende bandenmaat, dus met een afwijkende omtrek
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
waterman schreef:Kijk, als de oorspronkelijke DY motor en bak zijn vervangen door iets anders (wat de TS ook schreef) dan kan het dus heel goed zijn dat er dus een bak in zit met een wormwiel wat niet bij deze snelheidsmeter/kilometerteller hoort
Ik kan me niet voorstellen dat de snelheidsmeter/kilometertellers per versnellingsbak verschillend zijn, wel dat er per type bak een ander wormwiel gebruikt wordt, zou dan een kwestie van een verkeerd wormwiel in de bak zijn.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Er zijn verschillende combinaties wormwiel/kilometertelleraandrijfwieltje bij de verschillende eindoverbrengingen in de bak. Er zijn wormwielen met 5, 6 en 7 tandbanen en bijbehorende “tandwieltjes” met tussen de 15 en 18 tanden…Dat lijkt allemaal erg op elkaar, maar is het niet. Je kunt niet even een onderdeel wisselen. Het lijkt me stug dat ze in een bak een andere wormwiel gemonteerd hebben, daarmee zit de secundaire ( uitgaande) as vast, maar een ander “tandwieltje” kan ik me wel voorstellen.
En dan zijn er nog verschillende merken kilometer tellers. Het zou zo maar kunnen zijn dan een originele “trommel” een andere aandrijving nodig heeft dan een ronde “jaeger”.
Ik zou eerst de kilometer teller maar eens “ijken”: Gemakkelijk op de snelweg met een helper, noteer de stand bij hectometer paal X en 5 of 10 km later. Als dat niet meer dan 5% afwijkt heb je een probleem met de snelheidsmeter.
To err is human, not to err is divine.
bogaard77 schreef:volgens mij kan een DS teller alleen te weinig snelheid aangeven. Niet te weinig afstand. Die afstand teller is namelijk mechanisch verbonden met de kmtellerkabel.
Vroeger nogal nerdy naar benzineverbruik gekeken en naar de betouwbaarheid ervan.
Onze DSpecial had een snelheidsafwijking van ongeveer 8% en een afstandsafwijking van 3%, beiden positief.
Dat maakte hem quasi zuiniger…
Met originele motor, bak, banden en teller
Bedankt allemaal voor de reacties!
Wat betreft de km teller: die heb ik ooit eens min of meer geijkt. Ik zal dat nog eens doen, goede tip. Afgezien daarvan verdenk ik een te rijk mengsel, dat ruik je en merk je eigenlijk wel. Toch al heel vaak volgens het boekje afgesteld. En tijdens de laatse CT (Franse APK) is de CO etc. gemeten en was binnen de limieten voor een 1967-er. Whatever dat betekent!
De motor is ooit vervangen, maar de bak niet. Tenminste niet dat ik weet.
Ik zal de carb er eens afhalen en schoonmaken. De vlooet heb ik al eens afgesteld. Ikz al ook nog eens checken of de onstekingscurve wel de goede is, maar dat denk ik wel. De motor loopt mooi, strat als een duivel en wordt niet overmatig warm. Dus ik denk dat de 123 wel goed staat.
Ik hou jullie op de hoogte!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Allen,
Eens terugkomen op dit zeer oude topic.
Mijn Weber 28/36 DLE carb die nu op de motor zit laat de motor mooi lopen, maar het mengsel is nog altijd een beetje te rijk, en ik krijg het maar niet goed. Ik zit nu op zo’n 1 op 7-8. Geen reden voor paniek, maar ik merk ook dat ik power mis, en dus verdenk nog altijd de carb. Nu heb ik een carb gevonden op een markt, een DLE2, welke de goede zou moeten zijn voor mijn BVH DY3. Ik ga deze schoonmaken en reviseren, maar zoek de fabrieksafstelling van de prim en sec papillions; ik kan deze nergens vinden. Wel belangrijk om deze goed te hebben alvorens het boeltje te monteren. Iemand een idee waar ik deze vinden kan. Ik heb net internet afgestruind, geen echt resultaat.
Dank!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019